شناسهٔ خبر: 67347827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ۲۰ درصدی سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص ملی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از اختصاص ظرفیت یک هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی در برنامه برش استانی اصفهان خبر داد.

صاحب‌خبر -

 روح الله دهقانی در آیین امضای توافق نامه همکاری مشترک معاونت علمی و استانداری اصفهان با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان در این استان گفت: با توجه به این که در دوره‌های قبلی فعالیت معاونت علمی، میزان فاصله از تهران در توزیع حمایت‌ها تأثیرگذار بود و فعالان و استان‌های نزدیک به تهران دسترسی راحت تری به امکانات و تسهیلات داشتند در دوره جدید فعالیت معاونت علمی با هدف عدالت در دسترسی به این حمایت‌ها از یک سو و نقش آفرین کردن تمامی استان‌ها متناسب با بوم، شرایط و توانمندی هایشان در توسعه اقتصاد دانش بنیان از سوی دیگر، برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان تعریف و اجرایی شد.

دهقانی با بیان این که برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان تا کنون در شش استان اجرا شده و اصفهان از امروز هفتمین بخش این برنامه خواهد بود، افزود: در نسل چهارم معاونت علمی، امکانات بسیار خوبی وجود داشت از جمله این که قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب شده بود، ظرفیت‌ها و فرصت‌های لازم در اختیار قرار داشت و زیرساخت‌های فناوری و نوآوری مانند پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و ... در سراسر کشور توسعه یافته بودند و این ضرورت وجود داشت که حمایت‌های معاونت علمی، به صورت متوازن در سراسر کشور توزیع شود و استان‌ها به تناسب امکانات، ماهیت و توانمندیهایشان در تحقق بخش‌هایی از تکالیف معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مشارکت اثرگذاشته باشند.

وی تصریح کرد: بنای کار برش استانی اقتصاد دانش بنیان، این بود که ذی نفعان و فعالان هر بخش و منطقه را فعال کنیم تا در مسیر توسعه اقتصاد دانش بنیان آن منطقه نقش آفرینی کنند. افزون بر برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان، برنامه‌ای مختص تهران تحت عنوان برش دانشگاهی اقتصاد دانش بنیان به دلیل تعدد و تمرکز مراکز دانشگاهی در تهران کلید خورد.

معاون علمی رییس جمهور با بیان این که برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان، دارای شاخص‌هایی است که معیار توسعه یافتگی اقتصاد دانش بنیان هر استان را تبیین می‌کند، ادامه داد: برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان، تلاش می‌کند فرصت‌ها به صورت منصفانه و متناسب در معرض استفاده فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری قرار بگیرد. در قالب این برنامه، هر استان سهم خود را در توسعه اقتصاد دانش بنیان به عهده می‌گیرد و منابع و اختیارات معاونت علمی، متناسب با وظایف و تکالیف هر استان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و تحول آفرین قانون جهش تولید دانش بنیان برای توسعه و پیشرفت گفتمان دانش بنیان در استان‌ها گفت: اگر این قانون که باقیات صالحات مجلس قبلی و یکی از سه مصوبه ویژه مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی از بین مصوبات مجلس گذشته و قانون برتر از میان آنها به تعبیر معظم له است اجرا شود قطعا سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP حداقل به ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌رسد.

دهقانی با اشاره به پیش بینی یک هزار میلیارد تومان حمایت توسعه اقتصاد دانش بنیان از محل اعتبار مالیاتی در برنامه برش استانی اقتصاد دانش بنیان اصفهان، افزود: این برنامه سازوکاری را فراهم کرده است که منابع به صورت مستقیم بدون واسطه و فرآیند‌های پیچیده به استان برسد که منابع اعتبار مالیاتی در اختیار فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری قرار بگیرد. سال گذشته حدأکثر ۶ هزار میلیارد تومان از تسهیلات اعتبار مالیاتی بهره برده شد، اما پیش بینی می‌شود امسال به میزان ۱۵ همت از محل اعتبار مالیاتی هزینه کنیم. هر استانی که در تحقق طرح‌های تحقیق و توسعه و فعالیت‌های دانش بنیان فعال‌تر باشد، سهم بیش تری از این منبع ارزشمند و بدون واسطه برای توسعه اقتصاد دانش بنیان خواهد برد.

وی با اشاره به اختیارات گسترده استان‌ها در تخصیص منابع به توسعه اقتصاد دانش بنیان در قالب برنامه برش استانی گفت: در این برنامه، با توجه به محدودیت منابع و ضرورت تجمیع و تمرکز منابع محدود برای انجام اقدام بزرگ و اثرگذار، مسئولان استان و در راس آن‌ها استاندار اولویت‌ها را برای تخصیص منابع و در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان تعیین و در مسیر آن هزینه می‌کنند.

نظر شما