شناسهٔ خبر: 67347661 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری منجر به حفاظت بهتر از محیط‌زیست خواهد شد

تهران- ایرنا- موضوع محیط‌زیست گویی در روند وعده‌های انتخاباتی مغفول مانده است در حالیکه تمام مولفه‌های زیستی در آستانه‌ها قرار گرفته‌اند و اگر از بین بروند زندگی برای انسان بیش از پیش سخت و سخت‌تر خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود که نامزدها به این مساله مهم توجه کنند چون انسان بدون محیط‌زیست سالم زنده نخواهد ماند.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه ایرنا- این روزها تنور انتخابات داغ است، نمایندگان از هر دری سخن می گویند و وعده های جورواجور می دهند، از مسکن، شغل، خدمات، پزشکی و تسهیلات بانکی گرفته تا توزیع مواد غذایی، اما به نظر می رسد موضوعی که جایش در این روند کمرنگ دیده شده و شاید بهتر است بگوییم توجهی به آن نشده محیط زیست کشور است، محیط زیستی که در شرایط شکننده ای قرار دارد و اگر فکری برای آن نشود در آینده نزدیک؛ می شود هر آنچه که نباید بشود.

پتانسیل کشور از لحاظ انرژی های تجدیدپذیر غیرقابل انکار است، می توان با کمک انرژی خورشیدی، بادی، آب، موج دریاها و گرمایش زمین ( انرژی زمین گرمایی ) تا حد بسیار زیادی از مصرف سوخت های فسیلی کاست از این رو انتظار می رود که این مساله مورد توجه نامزدها قرار گیرد و بر اجرای آن تاکید کنند اما تا به امروز که اثری از این حرف ها نیست.

هوای آلوده ، خودروهای فرسوده، نابودی جنگل ها ، آتش سوزی های وسیع، خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها، آلودگی دریاها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری مصیبت هایی هستند که دامن محیط زیست کشور را گرفته اند بنابراین مهم است که در بحبوبه وعده ها به این مسائل هم توجه شود. البته چندتایی از نامزدها بسیار گذرا به محیط زیست تک مضرابی زده اند اما با توجه به شرایط بحرانی مولفه های زیستی، تک مضراب فایده ای ندارد و باید با جدیت به آن پرداخته شود.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یکی از برنامه های خود درباره محیط زیست گفته بود: به نظر من تهران و شهرهای بزرگ ما یک روز در بی‌آبی مشکل شدیدی پیدا خواهند کرد. همانطور که الان اصفهان این مشکل را پیدا کرده است ما در آنجا محیط زیست را به طور کلی تخریب کرده‌ایم در نتیجه کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام بگیرد مدیریت عملکرد نیروی انسانی ، پرداخت بر اساس عملکرد ، دادن اختیار و پاسخگویی و مسئولیت خواستن و قرارداد با نیروها و براساس قرارداد کار کردن است.

همچنین علیرضا زاکانی گفت: بسته‌ای برای خانوار با توجه به محیط زیست در دست دارم. توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا موجب نجات محیط زیست و کاهش مصرف سوخت شود.

وی اظهار کرد: در بخشی نیاز مردم، به توسعه رفاه خانوار و تعلیم و تربیت بر محور تقویت و نقش‌آفرینی خانواده پاسداشت آزادی و حریم مردم می‌پردازیم و در حوزه پیشرفت و آبادانی کشور، جهش تولید، صیانت از محیط زیست و توسعه زیرساخت‌های کشور را در کنار خلق فرصت‌های نو خواهیم داشت.

همچنین محمد باقر قالیباف نیز به آسیبی که خودروها و اتوبوس‌های بی کیفیت به محیط زیست و ریه‌های مردم می زند اشاره کرد و گفت: مابه‌التفاوت یک خودرو ۵ سال کارکرده با یک خودروی نو بسیار قابل توجه است؛ در حال حاضر ماشین‌های دهه ۶۰ میلادی در تهران شب تا صبح کار می‌کند و گازوئیل به ریه‌های مردم وارد می‌کند و یا اتوبوس‌هایی که اکنون در جاده‌ها کار می‌کند به محیط زیست آسیب می‌رساند را به سرویس‌های اداره و دولت داده می‌شود و یا بلدوزرهایی که اکنون در معادن ما استفاده می‌شود در خارج از کشور به عنوان آهن قراضه محسوب می‌شود و بابت آن گازوئیل دریافت می‌کنیم و درآمد ما از معادن ۴۰ همت می‌شود. در حالی که ۴۴ همت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تا لیتری حدود ۶۰ هزار تومان را پرداخت می‌کنیم.

انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری منجر به حفاظت بهتر از محیط‌زیست خواهد شد


صد البته که انتظار از نامزدها در مقوله توجه به محیط زیست بیشتر از اینها است، در این راستا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با دعوت از مردم بصیر و شریف ایران برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان اصلی‌ترین نماد مردم سالاری دینی، حفاظت بهتر از محیط ‌زیست را منوط به انتخاب اصلح مردم دانست.

علی سلاجقه گفت: یقین داریم بر اساس شاخص‌های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب؛ انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری منجر به حفاظت بهتر از محیط‌زیست خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات وظیفه ملی، شرعی و قانونی تک تک هموطنان در داخل و خارج میهن اسلامی است، اظهار داشت: شرکت در انتخابات اصلی‌ترین نماد مردم سالاری دینی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی معنا پیدا کرده است.

وی افزود: مردم قطعا با آگاهی و بصیرت در استمرار حماسه میدانی همراهی آسمانی رئیس جمهور شهیدمان نه تنها حماسه ای دیگر در این انتخابات رقم خواهند زد بلکه به یقین با توجه به حساسیت های جدی افکار عمومی در حوزه محیط‌زیست فردی را انتخاب خواهند کرد که ضمن استمرار راه خدمت شهید جمهور عزیزمان، با برنامه های توسعه ای علمی مبتنی بر توانمندی طبیعت شرایط را برای حفاظت بهتر از محیط زیست این آب و خاک را فراهم کند.

وی اعلام داشت: مطمئنم که فرد منتخب با بصیرت و درایت کامل از چالش های مهم دنیا، موضوع محیط زیست را همچنان به عنوان راهبردی ترین اصل زمامداری خویش اتخاذ و راهبری می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون رییس جمهور با درخواست از مردم برای شرکت حداکثری در پای صندوق های رای در روز جمعه ۸ تیرماه ، بیان داشت: اعتقاد داریم که صندوق های رای مسیر تعالی و توسعه پایدار کشور است که منتهی به قله های پیشرفت و خودکفایی خواهد شد و ما هیچگاه نباید از این فرصت غافل شویم لذا یقین داریم بر اساس شاخص های تعیین شده توسط رهبری عظیم الشان انقلاب، مردم رییس جمهوری را بر می گزینند که موضوع محیط زیست را راهبرد اصلی و کلان تلقی و مساله درجه یک کشور هدف قرار دهند.

انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری منجر به حفاظت بهتر از محیط‌زیست خواهد شد

دولت‌ها برای رسیدن به توسعه پایدار ملزم به حمایت از محیط‌زیست هستند

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و نیز آثار و برکات حضور و مشارکت سیاسی مردم در مقاطع مختلف، با تاکید بر اهمیت، نقش و جایگاه محیط ‌زیست در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی، گفت: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بدون در نظر گرفتن محیط زیست ممکن نیست و همه دولت ها برای رسیدن به توسعه پایدار ملزم به حمایت از محیط زیست و رعایت اصول زیست محیطی هستند.

حمزه عشوری افزود: حفظ محیط زیست نیازمند عزم راسخ و توجه ویژه مسئولان و همراهی عموم مردم را می طلبد و امیدواریم مردم شریف ایران با انتخاب فردی شایسته، مطلع و متعهد به این روند کمک کنند.

نظر شما