شناسهٔ خبر: 67347216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صبح سپیدِ فرهاد؛ مستندی درباره زندگی و سلوک فرهاد ناظرزاده کرمانی

تهران- ایرنا- فیلم «صبح سپیدِ فرهاد» روایتگر زندگی و سلوک هنری، فرهنگی و علمی «فرهاد ناظرزاده کرمانی» استاد ممتاز پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و چهره ماندگار هنرهای نمایشی است که هفتم تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم «صبح سپیدِ فرهاد» روایتگر زندگی و سلوک هنری، فرهنگی و علمی فرهاد ناظرزاده کرمانی نوزدهمین فیلم از مجموعه مستندهای آیینه عمر است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پیش‌روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

رضا عباسی کارگردان مستند «صبح سپیدِ فرهاد» با اشاره به شخصیت برجسته هنری و فرهنگی ناظرزاده کرمانی گفت: دکتر ناظرزاده، متولد ۱۲ آذر سال ۱۳۲۶شمسی، ثمره ازدواج پدر و مادری ادیب است، مادرش فرح‌انگیز هرمزی، دانش‌آموخته زبان فرانسه و علوم تربیتی بود و پدرش احمد ناظرزاده کرمانی استاد ادبیات فارسی و شاعر و یکی از نویسندگان نامدار ایران. وی نیز راه پدر و مادر را ادامه داده و مدرک دیپلم خود را در رشته ادبیات فارسی از مدرسه دارالفنون گرفته است و بعد از آن در رشته ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه تهران دانشجو شده و در دانشکده هنرهای دراماتیک نیز در رشته تئاتر تحصیل کرده است.

عباسی اضافه کرد: دوران دانشجویی استاد ناظرزاده تا سال‌های بسیار طولانی ادامه داشته است. وی در فرانسه و آمریکا درس تئاتر، تاریخ و مدیریت بازرگانی خوانده و مدرک دکترای خود را در رشته سینما تئاتر با تمرکز بر نمایشنامه‌نویسی از آمریکا دریافت کرده است.

کارگردان مستند «صبح سپیدِ فرهاد» تأکید کرد: فرهاد ناظرزاده کرمانی برای قدیمی‌ترهای تئاتر نامی ستایش برانگیز است و برای جوان‌ترها نامی است قابل احترام. او چندین نسل از دانشجویان تئاتر را پرورش داده که اصغر فرهادی، علیرضا نادری و... برخی از آنان هستند.

او افزود: ناظرزاده کرمانی بعد از انقلاب فرهنگی، در دانشکده هنرهای زیبا به آموزش چندین نسل از دانشجویان تئاتر پرداخته، هرچند در این سال‌ها کمتر در کشور حضور داشته است.

عباسی در پایان گفت: فرهاد ناظرزاده کرمانی، نگارش نمایشنامه‌هایی چون «کنار شیر آتش‌نشانی»، «نی لبک و بهمن»، «افق در استانبول»، «قفس دریدگان»، «گدابازیگران پل سرنوشت» و کتاب‌هایی مانند «پیش درآمدی بر شناخت هنرهای نمایشی در مصر»، «سبک‌های اجرایی در تئاتر معاصر جهان»، «نمادگرایی در ادبیات نمایشی»، «گزاره گرایی در ادبیات نمایشی»، «ادبیات نمایشی در روم»، «پیدایش ادبیات نمایشی نو در ایرلند» و... را در کارنامه نوشتاری خود دارد. همچنین ترجمه نمایشنامه مشهور «جنایت در کلیسا» نوشته تی اس الیوت در کتابی با نام «تی اس الیوت و نمایشنامه‌های منظوم و مذهبی»، دیگر اثر ارزشمند این استاد گرانقدر است. او علاوه بر این‌ها شمار زیادی آثار پژوهشی را هم به جامعه هنری ایران عرضه کرده است.

براساس این گزارش عوامل این مستند عبارتند از: تحقیق سیامک صدیقی، محمد آسیابانی، مدیر فیلمبرداری یاسر آقاامینی‌ها، تدوین حسین جمالی، صداگذار پانیذ امینی، صدابردار مجید نجاتی، موسیقی سعید ذهنی«منتخبی از آثار نوشته شده برای فیلم و تئاتر»، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیار کارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبردار اردلان معتمدی، دستیاران فیلمبردار عباس معتمدی، ‌امیرحسین صدقی راد، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی، تیتراژ حسن علیزاده فرد و ساخت تیزر یزدان موسی خانی.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

نظر شما