شناسهٔ خبر: 67347144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کره شمالی: ادامه جنگ نیابتی آمریکا علیه روسیه به جنگ جهانی منجر می‌شود

تهران- ایرنا- ارتش کره شمالی با تداوم کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، اعلام کرد که تدوام جنگ نیابتی واشنگتن علیه مسکو، می‌تواند به یک جنگ جهانی جدید منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پاک جونگ چون یکی از مقام‌های بلند پایه ارتش کره شمالی امروز دوشنبه گفت که روسیه حق انتخاب برای هر نوع حمله تلافی جویانه در اوکراین را دارد.

وی اضافه کرد که فشار آمریکا فشار به اوکراین برای تداوم یک جنگ نیابتی علیه روسیه می‌تواند به پاسخ قویتر مسکو و یک جنگ جهانی جدید منجر شود.

کیم کانگ ایل معاون وزیر دفاع کره شمالی نیز اظهار داشت که ارسال یک ناو هواپیمابر آمریکایی به شبه جزیره کره یک نمایش قدرت «بسیار خطرناک» است و درها را به روی نمایش بازدارندگی جدید و چشمگیر پیونگ یانگ باز می‌گذارد.

مقام‌های نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند که ناو هواپیمابر تئودور روزولت روز شنبه برای شرکت در یک رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی و ژاپن در اواخر این ماه، وارد بندر بوسان شده است.

واشنگتن و سئول در واکنش به دستیابی کره شمالی و روسیه به یک توافق مشارکت راهبردی جامع که یک طرف را متعهد به کمک فوری نظامی به دیگری در صورت وقوع جنگ می‌کند، ابراز نگرانی کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز از مهمان نوازی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در جریان سفرش به پیونگ یانگ قدردانی کرد. طبق اعلام کاخ کرملین این سفر روابط را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

مقام‌های ارشد کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در بیانیه مشترکی که روز دوشنبه توسط وزارت خارجه سئول منتشر شد، «به شدیدترین وجه ممکن» تعمیق همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه را محکوم کردند.

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در گزارشی مدعی شد که احتمال می‌رود روسیه از ماه اوت ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ (مرداد تا دی ۱۴۰۲)، ۱.۶ میلیون گلوله توپخانه از کره شمالی دریافت کرده باشد. مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته (C۴ADS) در تجزیه و تحلیل داده‌های خود ادعا می‌کند که ۷۴ هزار تن مواد منفجره از بنادر خاور دور روسیه به مکان‌های دیگر عمدتا در امتداد مرزهای نزدیک اوکراین منتقل شده است.

شبکه خبری چوسان به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی گزارش داده است که کره شمالی قصد دارد در ماه آینده نیروهای مهندسی و ساختمانی را به مناطق تصرف شده اوکراین توسط روسیه، اعزام کند.

این شبکه مدعی شد که این نیروها که در خارج از کشور تحت پوشش کارگران ساختمانی کار می‌کنند تا ارز سنگینی برای حکومت کره شمالی به دست آورند، از چین به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل خواهند شد.

نظر شما