شناسهٔ خبر: 67346941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رونمایی از قدرتمندترین سلاح لیزری جهان

وزارت دفاع استرالیا از اولین سلاح لیزری جهان که قدرتمندترین لیزر پرانرژی قابل حمل جهان است رونمایی کرد. این سلاح قادر به سرنگونی پهپادها با دقتی فوق‌العاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با تبدیل شدن پهپادها به یک تهدید فزاینده، لیزرها افزودنی جذاب به زرادخانه برای مبارزه با آنها هستند. در حالی که روش‌های مختلفی برای مقابله با حملات و نفوذ پهپادها وجود دارد، لیزرها از مزایای درگیری با چندین هدف با سرعت نور با تعداد بی‌نهایت گلوله برای هر شلیک حدود یک دلار، بدون احتساب هزینه‌های تجهیزات برخوردارند.

قدرت‌های بزرگ دهه‌هاست که به دنبال سلاح‌های لیزری هستند و اکنون استرالیا با لیزر قابل حمل پرانرژی Fractl که توسط AIM Defence ساخته شده است، وارد بازی می‌شود. این سیستم جدید که شبیه یک لیزر نقشه برداری بزرگ است و وزن آن کمتر از ۵۰ کیلوگرم است، اخیراً توسط ارتش استرالیا در یک محدوده تانک در منطقه نظامی Puckapunyal در مرکز ویکتوریا آزمایش شد.

این آزمایش در کنار سلاح های ضد پهپاد معمولی انجام شد. در حالی که سلاح های ضد پهپاد مقدار زیادی مهمات خرج می‌کرد و اغلب نمی‌توانست اهداف ورودی را تا زمانی که به فاصله نزدیک می‌رسیدند منهدم کند، سلاح لیزری بی‌صدا و تقریباً ثابت روی اهداف می‌نشست.

به گفته سازنده، فراکتل می تواند هم با باتری و هم با برق AC کار کند و به گونه ای طراحی شده است که پاسخ های مختلفی به پهپادها ارائه دهد. نه تنها می تواند آنها را با پرتوی به اندازه یک قطعه ۱۰ سنت در هنگام حرکت با سرعت۱۰۰ کیلومتر در ساعت در برد ۱۰۰۰ متر یا سوزاندن حسگرها در ۱۵۰۰ متر نابود کند. همچنین یک دهم اندازه سیستم های مشابه و یک دهم هزینه است.

برچسب‌ها:

نظر شما