شناسهٔ خبر: 67346782 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرمت تیمچه تاریخی صباغ کاشان اتمام یافت

عملیات مرمت تیمچه تاریخی صباغ شهر کاشان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال و به‌صورت مشارکتی با شهرداری این شهر به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

مرمت تیمچه تاریخی صباغ کاشان اتمام یافت

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: تیمچه تاریخی صباغ موقوفه بزرگ بیمارستان نقوی کاشان است که با هدف اقدمات عام‌المنفعه وقف شده و یکی از مهم‌ترین سرا‌های مجموعه بازار تاریخی کاشان است که ساخت آن به دوره قاجار و هم‌زمان با آب‌انبار معروف حاج حسین صباغ می‌رسد و مانند تیمچه‌های امین‌الدوله و بخشی، هنوز هم کاربری تجاری خود را حفظ کرده و حجره‌های آن محل کسب‌وکار فرش‌فروشان قدیمی بازار است.
 
علیرضا عبدالله زاده ادامه داد: عملیات مرمتی این اثر تاریخی شامل برچیدن کف فرش‌ها و حوض قدیمی، جمع‌آوری خاک دستی و شفته‌آهک کف تیمچه، کف فرش آجری با آجر سنتی و بندکشی آن است. 
 
او افزود: اصلاح حوضچه اصلی تیمچه به شکل اصلی خود با توجه به عکس‌های موجود در آرشیو، باز زنده سازی ازاره‌ها با آجر سنتی، معاینه فنی چاه داخل تیمچه برای بررسی پر بودن یا نبودن آن و اجرای سونداژ در طرفین تیمچه به‌منظور آزمایش نوع خاک در عمق‌های مختلف برای جلوگیری از فرونشست‌های احتمالی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.
 
تیمچه تاریخی صباغ در راسته‌بازار بزرگ کاشان واقع شده که در مهرماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما