شناسهٔ خبر: 67346165 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تحلیلگر اقتصادی:

توسعه SMEها، رمز پیشرفت اقتصادی دهه آینده است

تحلیلگر اقتصادی گفت: توسعه SMEها، رمز پیشرفت اقتصادی دهه آینده است، همچنین درصد بسیار زیادی از شرکت‌ها در ایران و سایر کشورها، بنگاه‌های کوچک و متوسطی هستند که ارزش‌ افزوده‌ای بین یک‌دوم تا یک‌سوم ارزش‌ افزوده کل کشور را ایجاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنگاه‌های کوچک و متوسط واحدهای اقتصادی ویژه‌ای هستند که ازنظر ماهیت و اندازه همگن نیستند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، در تولید ملی، اشتغال‌زایی و جذب نیروی کار، نقش قابل توجهی دارند. همچنین با توجه به اهمیت توسعه SMEها در برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کشورهای درحال‌توسعه و صنعتی، روی آوردن به کوچک‌سازی صنایع و تکیه‌بر توسعه صنایع کوچک و متوسط به‌عنوان موتور توسعه صنعتی و اقتصادی، رویکرد بسیار مهمی تلقی می‌شود.

واژه SME مخفف عبارت «Small & Medium Enterprises» است و دربرگیرنده بنگاه‌های کوچک و متوسط شامل بنگاه‌های صنعتی، خدماتی، بازرگانی و کشاورزی است.

در دنیای امروز، SME‌ها به ثبات اجتماعی و اقتصادی کشورها کمک می‌کنند و به‌عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی در کشورها نقش‌آفرینی می‌کنند و طی سال‌های اخیر با فهم دولت‌ها از نقش و جایگاه بنگاه‌های کوچک و متوسط، کارکرد آن‌ها در اقتصاد کشورها برجسته‌تر شده است.

به همین منظور آلبرت بغزیان، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای توسعه اقتصادی کشور باید از صنایع کوچک و متوسط شروع کنیم تا به وضعیت رقابتی برسیم و به صادرات نیز منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک در بعضی مواقع به تعاونی و انجمن‌های صنفی تبدیل می‌شوند، افزود: در بسیاری از موارد شرکت‌های کوچک و متوسط برای نخستین بار وارد بازارهای جدید می‌شوند و برخی از آن‌ها به موجب عملکرد موفق به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. توسعه این بنگاه‌ها در مناطق مختلف کشور می‌تواند از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند، چراکه هر جا شرکت‌های بزرگ شکل می‌گیرند موجب تجمیع نیروی کار و مهاجرت به آن محل می‌شوند، درحالی‌که بنگاه‌های کوچک بر اساس نیازهای محلی و منطقه‌ای به وجود می‌آیند.

تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: تأمین مالی یکی از بزرگترین مشکلات صنایع کوچک و متوسط در ایران است که اعتبار بالایی برای فعالیت‌های بزرگ در اختیار ندارند، بنابراین بانک‌ها باید با ارائه تسهیلات بخش تولید به این بنگاه‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

بغزیان گفت: SMEها دارای مزایا و معایب زیادی نسبت به صنایع بزرگ هستند که ازجمله مزایای آن‌ها می‌توان به نوآوری، اشتغال‌زایی و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به صنایع بزرگ اشاره کرد. از طرف دیگر کوچک بودن این بنگاه‌ها و حجم پایین منابع موجب ایجاد محدودیت‌هایی برای آن‌ها می‌شود که محدودیت‌های مالی، بازاریابی، تولیدی، پژوهش و توسعه از آن جمله است.

وی عنوان کرد: نهادها و بنیادها به‌عنوان بازیگران بزرگ اقتصاد علاوه بر حضور در بخش‌های استراتژیک و کلان، نقش پررنگی نیز در فعالیت‌های خرد و صنایع کوچک و کسب‌وکارهای نوپا دارند. همچنین بازارهای خُرد در کنار شرکت‌های بزرگ جان می‌گیرند و ارتباط صنایع بزرگ و کوچک باید تبدیل به یک گفتمان شود.

تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه SMEها در برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری کشورهای درحال‌توسعه و صنعتی، روی آوردن به کوچک‌سازی صنایع و تکیه بر توسعه صنایع کوچک و متوسط به‌عنوان موتور توسعه صنعتی و اقتصادی، رویکرد بسیار مهمی تلقی می‌شود.

بغزیان اظهار کرد: توسعه SMEها، رمز پیشرفت اقتصادی دهه آینده است، همچنین درصد بسیار زیادی از شرکت‌ها در ایران و سایر کشورها، بنگاه‌های کوچک و متوسطی هستند که ارزش افزوده‌ای بین یک‌دوم تا یک‌سوم ارزش افزوده کل کشور را ایجاد می‌کنند.

نظر شما