شناسهٔ خبر: 67345842 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

به دنبال حواشی ایجاد شده در میزگرد انتخاباتی؛

آمادگی خبرگزاری مهر برای برگزاری مناظره بین فاضلی و دانشگاه

در پی حواشی ایجاد شده پیرامون میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، خبرگزاری مهر از مناظره‌ در مورد این موضوع با حضور دکتر فاضلی و نماینده دانشگاه شهید بهشتی یا وزارت علوم استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه برنامه میزگرد فرهنگی دکتر مسعود پزشکیان؛ نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. دکتر محمد فاضلی و دکتر سید محمد بهشتی شیرازی به عنوان مشاوران فرهنگی پزشکیان را همراهی می‌کردند که در جریان برگزاری این برنامه و در پی اظهارات دکتر شهاب اسفندیاری استادیار گروه سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و رئیس فعلی دانشکده صدا و سیما که به عنوان کارشناس فرهنگی در میزگردهای فرهنگی نامزدان ریاست جمهوری حضور داشت، بحث دچار تنش شد.

اسفندیاری خطاب به پزشکیان گفت: «دکتر فاضلی که کنار شما نشسته‌اند عضو هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بودند، طبق مقررات عضو هیأت علمی پیمانی نه می‌تواند مأمور باشد و نه می‌تواند خارج از دانشگاه سمت بگیرد. ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند. طبق گفته رئیس دانشگاه شهید بهشتی و مدیرگروه حتی دو سال مراجعه یا حضور در دانشگاه نداشتند. خلاف مقررات عمل کردند و ۸ سال دوره پیمانی‌شان طول کشیده و اخراج شدند. چه الم شنگه‌ای در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها راه انداختند. ما ۹۰ هزار عضو هیأت علمی داریم که وظایفشان را انجام می‌دهند، به خاطر ۵ نفر حیثیت آموزش عالی ما را خدشه‌دار کردند. این‌ها بازی سیاسی است، مقهور بازی‌های سیاسی نشوید».

در زمان پاسخگویی دکتر فاضلی بحث دچار تنش شد و پس از قطع میکروفن دو طرف، فاضلی اقدام به ترک برنامه کرد.

از زمان این اتفاق و مطرح شدن دوباره بحث اخراج فاضلی از دانشگاه، خبرگزاری مهر مجدداً موضوع قطع همکاری را از منابع مختلف پیگیری کرد به طوری که دکتر علیرضا فخاری زواره، مدیر سابق امور هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگویی که پیش از این با مهر داشت (اینجا بخوانید) با بیان این‌که واژه اخراج در مورد دکتر محمد فاضلی صحیح نیست، گفت: به علت عدم احراز صلاحیت‌های علمی ایشان قراردادشان با دانشگاه تمدید نشد.

وی با اشاره به این‌که اتمام قرارداد دکتر فاضلی علت سیاسی نداشته است، اظهار کرد: بر ا ساس قانون؛ اعضای هیئت‌علمی که عضو پیمانی دانشگاه هستند، باید بعد از ۵ سال تبدیل وضعیت شوند ولی ایشان حتی بعد از ۷-۸ سال نتوانست شرایط علمی لازم را برای ادامه خدمت احراز کند.

دکتر علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» در مورد این موضوع (اینجا بخوانید) گفت: «پیرو اظهارات نادرست بیان شده در برنامه تلویزیونی یکی از کاندیداها و در دفاع از حیثیت آموزش عالی کشور اعلام می‌کنیم که آقای دکتر فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است».

آمادگی خبرگزاری مهر برای برگزاری مناظره بین فاضلی و دانشگاه

از سوی دیگر سعدالله نصیری قیداری، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی که در زمان قطع همکاری با فاضلی مسئولیت دانشگاه را به عهده داشت، در گفتگو با مهر (اینجا بخوانید) در مورد حواشی ایجاد شده در میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان گفت: مراحل استخدام هیأت علمی از منظر قانون کاملاً روشن است و دانشگاه نمی‌تواند بر خلاف آن عمل کند و هر گونه تخطی از آن توسط نهادهای تعیین شده در چارچوب قانون مربوطه تخلف و قابل پیگرد قانونی است.

وی درباره قرارداد محمد فاضلی گفت: من در سال ۱۴۰۰ صراحتاً اعلام کردم قرارداد دکتر محمد فاضلی عضو پیشین هیأت علمی این دانشگاه به دلایل نداشتن صلاحیت حرفه‌ای تمدید نشده است. آخرین جلسه تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد و صلاحیت حرفه‌ای پنج نفر به دلایلی رد شد. هیأت اجرایی هم وقت زیادی برای بررسی صلاحیت دکتر فاضلی گذاشت اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل وضعیت شود.

نصیری قیداری در سال ۱۴۰۰ پیرو رسانه‌ای شدن موضوع اخراج / لغو همکاری فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرده بود: دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند؛ در ضمن ایشان مقاله بین‌المللی قابل قبول نداشتند. ما نظر مکتوب مدیر گروه را هم داریم که گفته‌اند ایشان اصلاً در دانشگاه نیستند که بتوانند راجع به ایشان نظر بدهند.

دکتر فریدون جعفری مدیر کل سابق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستیار ویژه وزیر در امور حقوق شهروندی نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» اظهار کرد: «ملت شریف ایران بنده به عنوان حقوقدانی مستقل و بیطرف و مدیرکل سابق بازرسی وزارت علوم در دولت دوازدهم که از نزدیک در جریان ادعای پایان همکاری (#اخراج) آقای دکتر فاضلی بودم، صحبت‌های آقای اسفندیاری کارشناس میزگرد فرهنگی را تأیید نکرده و آن را دروغ و نشر اکاذیب می‌دانم. مکاتباتی نیز در همین خصوص در آن برهه در دفتر بازرسی وزارت علوم با دانشگاه انجام دادم که اگر در راستای شفافیت منتشر شود، بسیاری از حقایق مبرهن خواهد شد. این اخراج بدون رعایت ضوابط لازم الاجرای وزارت علوم صورت گرفته است.»

آمادگی خبرگزاری مهر برای برگزاری مناظره بین فاضلی و دانشگاه

دانشگاه شهید بهشتی نیز در جهت تنویر افکار عمومی در اطلاعیه‌ای در مورد قطع همکاری دکتر فاضلی توضیحاتی ارائه کرد و روند قطع همکاری دانشگاه با این عضو هیئت علمی را تشریح کرد.

به دنبال مباحث مطرح شده و پیگیری مهر، مدیر کل سابق دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجدد در پیام دیگری با اشاره به اطلاعیه دانشگاه شهید بهشتی در شبکه «ایکس» نوشت: «تصمیمی بر تداوم بحث نداشتم، اما گزارشی در خبرگزاری مهر دیدم، که اتفاقاً تأیید عرایض بنده است. برای روشن شدن حقایق و شفافیت و واگذاری قضاوت به ملت شریف ایران، حاضر به مناظره با سخنگو و نماینده دانشگاه با حضور آقای دکتر فاضلی در تریبونی بیطرف، مستقل و عادل هستم.»

آمادگی خبرگزاری مهر برای برگزاری مناظره بین فاضلی و دانشگاه

دکتر محمد فاضلی نیز در همین شبکه اظهار کرد: خبرگزاری مهر توضیحات دانشگاه شهید بهشتی را منتشر کرده است. من کاملاً آماده‌ام همه اسناد و مکاتبات (کامل نه با گزینش دانشگاه) منتشر شود. همه مکاتبات را هم دارم و کامل به وزارت علوم و دیگرانی دادم. در صورتی که ناقض منتشر کنند، خودم این کار را انجام می‌دهم.»

آمادگی خبرگزاری مهر برای برگزاری مناظره بین فاضلی و دانشگاه

در همین راستا خبرگزاری مهر نیز اعلام می‌کند که از برگزاری مناظره در مورد این موضوع با حضور دکتر فاضلی، نماینده دانشگاه شهیدبهشتی یا وزارت علوم استقبال می‌کند.

نظر شما