شناسهٔ خبر: 67345788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هراس صهیونیست‌ها از بمب ساعتی کارخانه‌های حیفا در تقابل با حزب الله

فارس

مقامات صهیونیستی درباره خطر هر گونه حملات حزب الله برای کارخانه‌های آلاینده در شهر حیفا هشدار داده و خواستار انتقال آن به مکانی دورتر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «کابینه اسرائیل و مقامات آن از مسئولیت خود در جبهه باز شمال با حزب الله شانه خالی کرده‌اند در حالی که شهرداری‌های شهرهای شمالی اسرائیل بر عدم آمادگی برای هرگونه جنگ آینده با مقاومت لبنان تاکید می‌کنند» این بخشی از گزارش رسانه‌های عبری زبان درباره آسیب‌های اقتصادی و محیط زیستی پیش‌بینی شده درباره هر گونه رویارویی اسرائیل با لبنان است.

«یونا یاهاو» شهردار حیفا با اشاره به اهداف نشان داده شده در کلیپ پهپاد «هدهد» حزب الله که توسط رسانه های نظامی مقاومت اسلامی لبنان منتشر شده است، خواستار حذف «کارخانه های آلاینده» از شهر حیفا شد که به هدف حزب الله تبدیل شده‌اند.

یاهاو در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ اسرائیل تایید کرد که مقامات محلی شهر حیفا اصلاً برای هیچ سناریویی از جنگ همه جانبه آماده نیستند، زیرا کابینه نتانیاهو با شهرداری حیفا همکاری نمی‌کند.

شهرداری حیفا کابینه رژیم اشغالگر را مسئول ضعف آمادگی‌ها برای جنگ آتی با مقاومت دانست و گفت: در حالی که حزب الله همیشه در حال آموزش است، ارتش اسرائیل مثل یک پلیس نظامی است که از دروازه ها محافظت می‌کند.

یاهاو با تاکید بر اینکه مقامات کابینه اسرائیل اصلا برای فکر، مشورت و اطلاع از آخرین تحولات به شهرداری حیفا مراجعه نکرده اند، گفت: «کابینه اسرائیل ما را فراموش کرده است».

حیفا به عنوان پایگاه اصلی صنایع پتروشیمی بزرگ رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، اگرچه این رژیم در سال‌های اخیر و به دنبال حملات موشکی مقاومت درصدد بوده تا کارخانه‌های آنجا را که به یک بمب ساعتی مملو از مواد قابل اشتعال و انفجار تبدیل شده به صحرای نقب منتقل کند تا حاثه انفجار بندر بیروت برای این رژیم تکرار نشود و در عین حال از آلودگی صنعتی هوای آنجا هم کاسته شود اما هنوز کارخانه‌های پتروشیمی حیفا به کار خود ادامه می‌دهند.

در همین زمینه، آویچای استرن، شهردار کریات شمونا، در مصاحبه خود با شبکه ۱۴ اسرائیل تاکید کرد که حزب الله ۶۰ خانه در این شهر را به طور کامل تخریب کرده به اضافه منازل آسیب دیده دیگر و آسیب‌هایی که به زیرساخت ها و جاده ها وارد کرده است.

وی افزود: از زمان آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه و گشوده شدن جبهه پشتیبانی(از فلسطینیان) در لبنان حزب الله بیش از یک هزار عملیات علیه شهر کریات شمونا انجام داده است.

استرن با اشاره به اینکه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی نداشته است، گفت: رسانه های اسرائیلی او را قهرمان المپیک در فرار از مسئولیت شکست توصیف کردند.

بنادر رژیم صهیونیستی از حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی تا اشدود و ایلات در جنوب از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی بارها هدف پاسخ‌های موشکی گروه‌های مقاومت از عراق تا لبنان و غزه قرار گرفته است که از جمله آنها حملات راکتی به یک پالایشگاه نفت حیفا بوده است.

این در حالی است که برای رژیم صهیونیستی که بیش از ۹۰ درصد از صادرات و واردات آن، از طریق دریا انجام می‌گیرد، امنیت بنادر از اهمیت، نقش و جایگاه فوق العاده‌ای برخوردار است.

بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین از حیث قرار گرفتن در ساحل خلیج طبیعی حیفا در دریای مدیترانه یک پایگاه تجاری مهم در طول صدها سال گذشته بوده است. از نیمه‌های قرن ۱۸ که انگلیسی‌ها سرزمین فلسطین را تحت قیمومیت خود داشتند، حیفا بندر اصلی مبادلات تجاری بین شمال آفریقا و آسیا بوده و همین امر موجب توسعه اجتماعی و اقتصادی این شهر و افزایش تعداد ساکنان آن شده است.

اسرائیل از بنادر دریایی خود، به ویژه حیفا و اشدود، برای صادرات و واردات بیش از ۹۰ درصد کالاها و مشتقات نفتی خود استفاده می‌کند، اما بندر حیفا به طور خاص از موقعیت استراتژیک برخوردار است، زیرا گذرگاه دریایی به شرق مدیترانه محسوب می‌شود افزون بر اینکه ناوگان ششم آمریکا و نیروی دریایی اسرائیل در ساحل این بندر مستقر هستند از همین رو این بندر به یکی از محل‌های رقابت بین آمریکا و چین نیز تبدیل شده است.

از سوی دیگر بندر حیفا در مسیر هر دو طرح چینی کریدور «کمربند و جاده»(راه ابریشم) و طرح آمریکایی کریدور هند-خاورمیانه -اروپا موسوم به آیمک قرار دارد و از همین رو دروازه اقتصاد رژیم صهیونیستی به سوی جهان شمرده شده است.

راه دریایی ابریشم دریای چین جنوبی و اقیانوس هند را به مدیترانه و اروپا متصل می‌کند. با این تفاوت کلیدی که این مسیر دریایی به جای عبور از اطراف قاره آفریقا، از خلیج عدن و کانال سوئز به مقصد می‌رسد و از همین رو، پکن میلیاردها دلار در بندر حیفا اسرائیل سرمایه گذاری کرده است.

اما از آنجایی که تامین امنیت، نیاز اساسی راه اندازی هر کریدوری است یکی از مهم‌ترین شکست‌های اقتصادی تل‌آویو پس از طوفان‌الاقصی، به کُما رفتن پروژه راهبردی و سرمایه گذاری هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) بود، افزون بر اینکه حذف شدن آن از کریدور کمربند و جاده را نیز محتمل کرده است.

نظر شما