شناسهٔ خبر: 67345753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نهمین جلسه حکمرانی قرآنی برگزار شد

نهمین نشست از سلسله‌نشست‌های حکمرانی قرآنی با موضوع ابعاد و مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی با حضور «محمدحسین ساعی» رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «علیرضا معاف» مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «شبیر فیروزیان» معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (یکشنبه، سوم تیر ۱۴۰۳) در ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست فیروزیان در مورد نشست‌های حکمرانی اظهار داشت: نشست‌های حکمرانی قرآنی که یکی از مؤلفه‌های تغییر سیاستی امر قرآن در کشور به حساب می‌آید، در میان اهالی قرآن جا باز کرده و تبدیل به نشست‌هایی شده است که همه سراغ آن را می‌گیرند و این پیگیری اهالی قرآن، نشان‌دهنده این است که این امر دارد به گفتمان تبدیل می‌شود.

  در ادامه، محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شخصیت شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: به عقیده من، شخصیت ایشان نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه برای کل جامعه بشری می‌تواند نقش جدی در تغییرات عمده جهان داشته باشد. 

وی به اتفاقات مشابه از دست دادن و شهادت افرادی چون مصطفی خمینی، مرتضی مطهری و سایرین در تاریخ جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: نحوه مواجهه ما با این وقایع مهم است. شکرگزاری نعمت شهید رئیسی به این بازمی‌گردد تا از این ظرفیت بزرگی که در جامعه به وجود آمده برای برداشت و طراحی سیره و ریل‌گذاری‌های مهم استفاده شود‌ تا حداکثر انطباق با آن نعمت ایجاد شود. 

ساعی به خاطره آشنایی‌اش با شهید رییسی اشاره کرد و افزود: سه صفت ایشان چون اخلاص و تواضع، خوش‌اخلاقی و امید زبانزد بود. ایشان همواره سعی می‌کرد امیدآفرینی را به جامعه تزریق کند. 

رئیس دانشگاه سوره تصریح کرد: نحوه ورود شهید جمهور به مشاغل مختلف سیاسی کاملا منوط به احساس وظیفه بود‌. ایشان مسئولیت‌های سخت و دشواری را می‌پذیرفت که عموما با کامل شدن حجت شرعی و مباحثه بر ایشان قطعیت پیدا می‌کرد. اینکه ایشان به ریاست جمهوری وارد شد مبتنی بر ساعت‌ها جلسه بود و برای اجابت دعوت جامعه ایمانی بود که شهید رئیسی به این جایگاه پانهاد.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خصلت پرکاری و جهاد ایشان گفت: بخش زیادی از پرکاری ایشان فکری و ذهنی بود. تمام وجود ایشان معطوف به کاری بود که در اختیارش بود‌. ایشان در برگزاری و اجرای مصوبات جلسات شورای عالی انقلاب، همواره مجدانه پیگیر بود و در صحنه‌های مورد نیاز همواره حضور داشت.  

وی اظهار کرد: شهید رئیسی تمام گزارشات، نامه‌ها و درخواست‌ها را پاسخگو بود. ایشان در برگزاری جلسات فردی و جمعی و پیگیری امور در ساعت‌های مختلف، همراه بود و تمام اینها ذیل پرکاری و فعالیت جهادگونه ایشان خلاصه می‌شود. 

وی در خصوص محبت و مهربانی ایشان به خدا، اهل‌بیت(ع) و اطرافیان گفت: اگر موانست و مجالست با شهید رئیسی می‌داشتید قطعا شاهد بودید که محبت و مهربانی از ایشان می‌جوشید. ایشان رقیق‌القلب بود و این برگرفته از اخلاص شهید رئیسی بود که نتیجه آن همان ایثار و از خودگذشتگی بود. 

ساعی با تأکید بر خوساختگی، پاکی و منزه بودن شهید رئیسی اظهار کرد: مشاوره‌پذیری در سیره سیاسی شهید رئیسی نمود عینی داشت. دریافت این مشاوره‌ها هم برای مدیر و هم برای مشاوره‌دهندگان رشد به بار می‌آورد و عزم جمعی ایجاد می‌کند. به طوری که پرکاری محدود به ایشان نبود بلکه به اطرافیان سرریز شده بود. پس می‌توان گفت دولت ایشان پرکار بود. 

رئیس دانشگاه سوره به آغاز اجرای بسیاری از قانون‌ها چون رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم تاکید و تصریح کرد: از دیگر خصلت‌ ایشان می‌توان به جنس خاص ولایت‌پذیری اشاره کرد. این نه به معنای تبعیت کورکورانه، نه تبعیت انتخابی منوط به انجام بخشی از فرمان‌ها و نه تبعیت منافقانه، بود. ایشان تبعیت اجتهادی مبتنی بر ایمان روشن‌‌بینانه داشت. شاید تمام برکاتی که ایشان در دوره ریاست جمهوری رسیده بود، از این جنس بود.‌

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: افزایش وسع جامعه اسلامی در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی قابل تامل بود  و فتوحات عظیم در دوره ایشان از این دیدگاه نشئت گرفته است. چنانکه انفتاح‌های عجیبی هم در دوره ایشان رخ داد که این از ایجاد وسع در جامعه اسلامی منشأ گرفته است. اگر تهدیدی را دشمن برای ما ایجاد می‌کرد، ایشان آن را به فرصتی برای افزایش وسع جامعه اسلامی تبدیل می‌کرد و یکی از راهکارهای شهید رئیسی در این مسیر، ضعیف کردن نفاق بود. 

وی شهید جمهور را مجاهد جهاد کبیر خواند و گفت: شهید رئیسی به غایت تمدن‌سازی و ظهور توجه داشت. ایشان خودآگاهانه متوجه بود که مسئولیت دولت را برای تمهید زمینه‌های ظهور برعهده دارد.

ساعی افزود: البته تمام این موارد به معنای نفی مذاکره نیست بلکه ایشان مذاکرات را از منظر عزت نه برابری انجام می‌داد. مجموعه این مسائل در دوره ایشان به گسترش مناسک منجر شد. مناسکی در این سه سال ایجاد شد که پیش از این نداشتیم البته برخی نیز به بنیان‌های انقلاب باز می‌گردد؛ چون میهمانی کیلومتری غدیر، عرف شدن همایش بزرگ اربعین و سایر مناسک که تماما ناشی از افزایش وسع و بزرگ شدن جامعه اسلامی است. 

رئیس دانشگاه سوره تصریح کرد: ایشان نگاه ویژه‌ای به مردم، مردمی‌سازی، بازسازی جهادسازندگی و توجه به مناطق محروم داشت و به این موضوع کاملا معتقد بود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توجه ویژه شهید رئیسی به مسئله علم نافع گفت: چنانکه اهتمام ویژه به هوش مصنوعی، آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان داشت و مسائل مربوط به این حوزه‌ها را با اختصاص ساعت‌ها وقت، پیگیری و دنبال می‌کرد. 

ساعی در پایان گفت: قطعا موارد بیشتری از سیره حکمرانی شهید رئیسی است که می‌توان به تئوری‌سازی از این روش‌ها برای  قدرتمند کردن جامعه پرداخت.

سپس فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت; نشست‌های حکمرانی قرآنی یکی از مؤلفه‌های امر تغییر ریل در کشور محسوب می‌شود و بین اهالی قرآن جای خود را باز کرده است و زمانی که فترتی در برگزاری نشست حکمرانی رخ می‌دهد، اهالی قرآن، پیگیر عدم برگزاری این جلسه هستند و این نشان‌دهنده گفتمان شدن اشهادت رئیس‌جمهور، ضایعه جبران‌ناپذیر برای کشور است‌. خون این شهید هدر نخواهد رفت و در انتخابات پیش رو خون این شهید برکت می‌کند و برای مقدرات کشور با برکت خواهد بود‌. 

فیروزیان افزود: یکی از ویژگی‌های بارز  شهید رئیسی، تلاش، خستگی‌ناپذیری و کار مجاهدانه بود. در قرآن دو طیف بیماردلان و منافقان هستند که از تلاش کراهت دارند؛ گروهی که کسالت برای کار فرهنگی در راستای مبانی دینی، دارند اما در نقطه مقابل آنها، «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ» و افرادی هستند که دائما و مجاهدانه جهاد می‌کنند. 

معاون قرآن و عترت ارشاد تصریح کرد: مردم در انتخابات پیش رو باید انتخاب کنند که مدیر نشسته پشت میز یا ایستاده در میدان می‌خواهند و این موضوع در دولت شهید رئیسی کاملا مشهود است. 

وی با بیان اینکه در تحلیل شخصیت افراد باید نگاه نسبی‌انگارانه داشته باشیم، بیان کرد: ولایت پذیری دشمن، سازش با دشمن و شرک سیاسی منجر به «لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ» است. شهید آیت‌الله رئیسی دارای ویژگی توحید سیاسی و عدم ولایت‌پذیری دشمن در سبک حکمرانی بود.   

معاون قرآن و عترت اظهار کرد: در حکمرانی، کارگزاران باید اعتقاد به مبانی دینی داشته باشند. اینکه فرد در علم حکمرانی به مبانی دینی معتقد باشد و برای اصلاح امر جامعه به کتاب متمسک شود و به نسخه دشمن توجه نکند که ما را به پیشرفت می‌رساند.

فیروزیان با اشاره به آیه «کَرِهُوا ما نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِیعُکُمْ فِی بَعْضِ الْأَمْرِ»، ادامه داد: منافقان به دشمنان می‌گویند در برخی از موارد از گفتمان، راه و روش شما پیروی می‌کنیم، نسخه‌ای که رشددهنده جامعه نیست. نسخه دشمن نباید در جامعه ساری و جاری باشد و باید از بن دندان به نسخه دین معتقد بود.   

وی افزود: شهید جمهور جز افرادی بود که در امر حکمرانی به مبانی دینی توجه کرد. مسئله دیگر «ما می‌توانیم» است، ایشان امید زیاد به خدا و ظرفیت‌های مردمی داشت. استفاده از ظرفیت مردمی در شهید رئیسی، کاملا معلوم و مشهود بود؛ «فأَعینُونی‏ بِقُوَّةٍ».

معاون قرآن و عترت ارشاد تصریح کرد: شهید رئیسی جزو افرادی بود اعتقاد و اعتنا به ظرفیت مردمی داشت و ندای «فَارْجِعوُا» و شعار «ما نمی‌توانیم» و ناامیدی و بازگشت به عقب سر نمی‌داد. 

فیروزیان بیان کرد: کسی که قدرت‌طلب باشد و به انگیزه قدرت بخواهد به مردم خدمت کند، خطرناک است چراکه او دنبال سلطنت و قدرت زوال‌پذیر است. در ارزیابی افراد و رئیس‌جمهور منتخب مردم به این نکات توجه کنند. خداوند هم در ارزیابی برای اعطای درجه شهادت، فضایل و ویژگی‌های مثبت را می‌بیند.   

وی ادامه داد: حکمران و کارگزار باید توان ایجاد الفت اجتماعی داشته باشد. شخصیت فردی شهید رئیسی اینگونه بود که «سیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» و محبت ایشان را دل‌های مردم قرار داد و هم سبک و منش سیاسی ایشان الفت‌ساز بود و به دنبال ایجاد دو قطبی‌ و تنش‌های سیاسی، حتی بین کارگزاران و مسئولان نبود.  

معاون قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه براساس مبانی دینی در مناظرات و گفتمان‌ها دعوا و بی‌احترامی‌ جایگاهی ندارد، افزود: شهید رئیسی در مناظرات اینگونه عمل کرد و حتی خون ایشان الفت ایجاد کرد.

در ادامه علیرضا معاف، مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی با اشاره به تفاوت حکومت کردن با حکمرانی، گفت: حکومت کردن یعنی چه کسانی و چگونه حکومت کنند و دو ضلع دارد اما حکمرانی ضلع سومی دارد  که چه کسانی، چگونه و بر چه کسانی حکومت می‌کنند، یعنی مردم در حکمرانی مهم است.  

وی افزود: در مؤلفه‌های حکمرانی شهید رئیسی و سبک سیاست‌ورزی ایشان، مسئله مردم و حکومت‌شوندگان مهم است. رضایت مردم برای شهید جمهور مهم بود و حضور در بین مردم نیز تزئینی و دکوری نبود. بنابراین جنس حضور شهید آیت‌الله رئیسی بین مردم دائمی، واقعی و انضمامی بود نه دکوری، فرمایشی و تزئینی. 
 
مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شهید جمهور قداست را به دولت برگرداند، برداشت‌ها از مفهوم دولت نوعی بود که سفره‌ای پهن شده، بخور و سفره را بدر و ببر اما سیاست‌ورزی براساس منطق دینی و علوی در حکومت دینی، مقدس است و ایشان این تقدس را به دولت بازگرداند و شهادتش این امر را تثبیت کرد، چراکه کار در دولت به مثابه امر دینی، تلقی می‌شود. 
 
معاف به جامع‌الاطراف بودن شهید جمهور براساس فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: خوانش شهید رئیسی برای ادامه راه شهید رئیسی، لازم و ضروری است. ایشان الگوی حکمرانی را از جنس کنش سیاسی بر پایه اخلاق‌مداری به وجود آورد. لذا تبیین الگوی انسان انقلابی در ادامه راه شهیدان بهشتی، مطهری، طالقانی، رجایی و اینک رئیسی به عنوان الگویی که انقلاب اسلامی در دنیای سیاست‌زده امروز ساخته، بسیار مهم است. 
 
وی تأکید کرد: در تحلیل انقلاب اسلامی در دنیای مادی امروز که مؤلفه‌های معنوی حذف شده، باید حرف‌های واقعی زد چنانکه در همین دنیای برهنه امروز، امثال شهید حججی را داریم. 
 
مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معنویت شهید رئیسی نیز اشاره کرد و گفت: خلوت و جلوت، ظاهر و باطن شهید رئیسی بر هم منطبق بود. حال خوش معنوی، بکا و اهل روضه بودن ایشان مهم بود‌. چنانکه در جلسه شهید آیت‌الله رئیسی با پوتین، ایشان جلسه را برای اقامه نماز رها کرد.
 
وی به ویژگی رقیق‌القلب بودن رئیس‌جمهور پرداخت و ادامه داد: شهید رئیسی در مواجهه با مردم رقیق‌القلب بود. ایشان موافق آسان‌گیری بر مردم و سخت‌گیری بر مسئولان بود. حکومت نسبت به مردم باید رقیق‌القلب باشد و حقیقتا شهید رئیسی اینگونه بود. 
 
مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: شهید رئیسی به این دلیل در سیاست خارجی موفق شد که دارای لطافت، صمیمیت، تواضع و فروتنی و قائل به اسلام قلبی، اسلام مبتنی بر اخلاق پیامبر(ص) و نه اسلام غلبه‌ای و اسلام با ادبیات خشن، بود.  
 
وی با بیان اینکه شهید رئیسی حکمرانی دلسوزانه و منطبق بر آیه «بِالْمُؤْمِنِینَ رَئوفٌ رَحِیمٌ» داشت، گفت: خصوصیت رأفت در این شخصیت بارز بود و  خفض جناح کردن از ویژگی‌های ایشان بود. 
 
معاف با تأکید بر اینکه شهیدجمهور، وجه علمی خود را خیلی بروز نمی‌داد، بیان کرد: ایشان اهل مطالعه بود و وجه علمی داشت. همچنین اخلاص قبل از عمل، حین عمل و پس از عمل در ایشان، نمود عینی داشت. ما در پیاده کردن اخلاق نبوی و منش قرآنی در جامعه دچار مشکل هستیم. پاکدستی، ساده‌زیستی و تأثیر آن بر آرامش سیاست‌مدار در سیاست خارجی و داخلی نیز حائز اهمیت است.
 
معاف به حماسه تشییع شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: انسداد و بسته شدن خیابان انقلاب در مراسم تشییع این شهید، شکوه خود انقلاب و استمرار انقلاب را نشان داد. شهید رئیسی؛ شهید رجایی را باز تولید کرد و نشان داد شهید رجایی در دهه ۶۰ باقی نمانده است. این حماسه حضور اتفاقی نبود ولذا لازم است تا بر دلالت‌های شکوه مراسم تشییع کار کرد.  هرچند این شکوه تشییع را در مراسم تشییع امام خمینی(ره) و شهید سلیمانی نیز شاهد بودیم. 
 
وی در پایان به همکاری شهید جمهور با طیف‌های مختلف که نشات گرفته از تقوای ایشان بود، تاکید کرد.

 

نظر شما