شناسهٔ خبر: 67345528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزارت بازرگانی چین: پکن حق اقدام متقابل در برابر آمریکا را دارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر سرمایه‌گذاری در صنایع حساس، اظهار داشت: پکن قاطعانه با اعمال این محدودیت‌ها مخالف است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات متقابلی انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، خه یادونگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین امروز (دوشنبه چهارم تیر) در واکنش به اعمال محدودیت آمریکا در سرمایه‌گذاری در صنایع حساس این کشور، بر حق پکن برای اقدام متقابل تاکید کرد و افزود: واشنگتن بطور مداوم اعلام می‌کند که هیچ قصدی برای جلوگیری از رشد اقتصادی چین ندارد اما در واقع با قوانین جدید محدود کننده مانع از سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در زمینه توسعه صنایع ما شده است.

خه یادونگ خاطرنشان کرد: این یک سوء استفاده معمول از امنیت ملی است و با این اقدام توافقات سران دو کشور در حاشیه نشست سانفرانسیسکو نقض گردیده و به همکاری عادی اقتصادی و تجاری بین پکن و واشنگتن، ثبات زنجیره تامین جهانی و محیط اقتصادی و تجاری بین‌المللی آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه پکن از واشنگتن می‌خواهد تا به قوانین بازار و اصل رقابت منصفانه احترام بگذارد و از سیاسی کردن و سلاح‌زدایی در مسائل اقتصادی و تجاری دست بردارد، از آمریکا خواست: با حذف محدودیت‌های سرمایه گذاری در چین، فضای مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایجاد کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا قوانین پیشنهادی و مجموعه ای از استثنائات را پس از یک دوره اظهارنظر اولیه پس از دستور جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در اوت سال گذشته (مرداد و شهریور ۱۴۰۲) منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پل روزن دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور امنیت سرمایه‌گذاری درهمین راستا، اظهار داشت: هدف از قوانین پیشنهادی «حفاظت از امنیت ملی ایالات‌متحده» بوده و قرار است، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و خطرپذیر واشنگتن و سرمایه‌گذاری برخی از شرکای ما در صندوق‌های مدیریت شده خارجی و بدهی‌های قابل تبدیل، تحت بررسی بیشتر قرار گیرند.

شبکه بی.بی.سی انگلیسی هم در همین راستا، گزارش داد: کاخ سفید در اکتبر سال گذشته (مهر و آبان ۱۴۰۲) مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را برای فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته انویدیا و سایر شرکت‌های آمریکایی به چین، اعمال کرد.

این درحالی است که بیش از چهار هزار و ۴۰۰ شرکت هوش مصنوعی به ارزش ۵۰۰ میلیارد یوان (۶۸ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار) در چین فعالیت می کنند. زیرا هوش مصنوعی به یک نیروی محرکه مهم و فناوری راهبردی برای دور جدیدی از انقلاب فناوری و تحول صنعتی تبدیل شده است.

نظر شما