شناسهٔ خبر: 67345275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام‌جم» از یک ویژه‌برنامه انتخاباتی در بستر فضای مجازی گزارش می دهد

بی تعارف در تبادل

فضای مجازی در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری متأثر از محتوای رسانه‌ای متنوعی است که هریک می‌تواند نقش موثری در انتخاب رئیس‌جمهور آینده داشته باشد.

صاحب‌خبر -
 
معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی نیز با هدف ایجاد زمینه انتخاب آگاهانه، اقدام به تولید و پخش ویژه‌برنامه‌های مختلف کرده است که از میان‌شان می‌توان به برنامه «تبادل» درسکوی تلوبیون اشاره کرد. تبادل با بخش‌های متنوع و فراهم آوردن فضا برای مطرح کردن بحث‌های چالشی با اجرای محمد دلاوری در ایام انتخابات هرشب ساعت ۲۱به‌صورت زنده از شبکه آرا درتلوبیون پخش می‌شود. دراین برنامه کارشناسان با طیف‌های مختلف فکری به صورت حضوری و همچنین ارتباط تصویری، نظرات‌شان را درباره موضوعات متفاوت مرتبط با انتخابات پیش رو بیان می‌کنند. در ادامه گفت‌وگویی با مدیرکل انتشار معاونت فضای مجازی رسانه‌ملی و همچنین تهیه‌کننده و مجری این برنامه تلوبیونی داشتیم. 
 
رودررو با کنشگران عرصه انتخابات
نام برنامه تبادل را احتمالا پیش از این هم شنیده‌‎ بودید و به خاطردارید.درزمان انتخابات سال۱۴۰۰ برنامه تبادل با اجرای محمد دلاوری نقد و بررسی اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخاباتی را در دستورکار خود قرار داد. این برنامه علاوه‌بر صاحب‌نظران، فعالان اقتصادی و رسانه‌ای با حضور نمایندگانی از هر هفت نامزد انتخابات برگزار شد. برنامه تبادل، ویژه مناظره انتخاباتی، بلافاصله بعد از مناطرات پخش می‌شد و علاوه بر ثبت واکنش نماینده نامزدهای انتخابات در حین مناظره، نظرات کاندیدا را به بوته نقد می‌گذاشت.محمد عرفانی، مدیرکل انتشار معاونت فضای مجازی با اشاره به پیشینه این برنامه بیان می‌کند: پیشینه تولید موفق این پروژه به انتخابات ۱۴۰۰ بازمی‌گردد که در قالب ۳۶ قسمت به‌صورت زنده پخش شد. برنامه تبادل باهدف تولید محتوای جریان‌ساز در زیست‌بوم محتوای حرفه‌ای و خبر سیاست‌گذاری‌شده و تلاش شده با عبور از مناظره‌های مرسوم، به اصل پدیده انتخابات به‌عنوان یک اصل مترقی در انقلاب اسلامی پرداخته شود. از همین رو با حضور کنشگران اصلی عرصه انتخابات، فضای متفاوتی برای طرح موضوعات سیاسی ایجادشده که می‌تواند زمینه مشارکت و انتخابات آگاه را فراهم سازد. سخت‌ترین بخش اجرایی برنامه، انتخاب و دعوت مهمان‌ها است؛ زمانی که موضوعات سیاسی است با جریان‌ها و انتظارت متفاوتی مواجه هستیم که سخت‌ترین بخش کار است. وی ادامه می‌دهد: یکی از اتفاقات خوب تبادل در سری اول، رقابت جدی آن با سکوهای پخش محتوا نظیر کلاب‌هاوس در آن زمان بود. در یکی از برنامه‌های دوره قبل؛ ۱۳ مهمان همزمان به‌صورت برخط داشتیم که در نوع خود بسیار ویژه بود. ترکیب‌بندی برنامه نیز مبتنی بر موضوع هر قسمت است؛ از گفت‌وگوی‌های متنوع حضوری با مهمانان تا ارتباط‌های برخط و ارائه بسته‌های تحلیلی بخش‌های این ویژه‌برنامه را شکل می‌دهد. 
 
گفت‌وگو بدون تعارف
محمد دلاوری، مجری برنامه تبادل نیز درخصوص روند اجرا  در این سری از برنامه توضیح می‌دهد که این برنامه ذهن بینندگان را نسبت به فضای سیاسی کشور روشن خواهد کرد و تلاش می‌شود گفت‌وگوها بدون پرده‌پوشی و تعارف‌های متداول شکل بگیرد.سیدعلی صدری‌نیا، تهیه‌کننده برنامه تبادل هم بیان می‌کند: سعی ما این است که برنامه از بخش‌های متنوع و با مهمانان طیف‌های مختلف شکل بگیرد تا تفاوت‌های محسوسی با قاب تلویزیون ایجاد گردد و در قالب برنامه‌ای ترکیبی، موضوعات و بحث‌هایی مطرح شود که کمبود و فقدان آن احساس می‌شود.همچنین به زوایایی از انتخابات می‌پردازیم که کمتر درباره آن صحبت شده است.

زمینه‌ساز انتخاب عقلانی
برنامه تبادل از شبکه آرا در تلوبیون پخش می‌شود و با بررسی متن و حواشی مرتبط با انتخابات و شکل‌دهی گفت‌وگوهای چالشی با مهمانان جریان‌های مختلف سیاسی، تلاش دارد تا زمینه انتخاب عقلانی را فراهم سازد. 

نظر شما