شناسهٔ خبر: 67345154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تفاوت ریال دیجیتال با ارز دیجیتال چیست؟

صاحب‌خبر -

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به تفاوت ریال دیجیتال با ارز دیجیتال، گفته ریال دیجیتال تابع سیاست‌های پولی حاکم بر کشور است.

در جدیدترین اخبار ارز دیجیتال، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌های ارز دیجیتال با ریال دیجیتال، اظهار کرد ریال دیجیتال از مدیریت متمرکزی برخوردار است که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود و سیاست‌های پولی کشور بر عملکرد آن حاکم است.

آشنایی با تفاوت ریال دیجیتال و ارز دیجیتال

مهران محرمیان می‌گوید اگرچه ریال دیجیتال از نظر تکنولوژی مبتنی بر همان تکنولوژی DLT است، اما از نظر کارکردی با رمزارزها تفاوت دارد. به‌گفته وی، ریال دیجیتال ماینینگ ندارد و مدیریت متمرکزی از سوی بانک مرکزی بر آن اعمال می‌شود که تابع سیاست‌های پولی کشور است.

او با وجود تاکید بر تفاوت‌های ریال دیجیتال و ارزهای دیجیتال، بیان کرد در هر حال فناوری به‌کار رفته جهت خلق ریال دیجیتال همان فناوری به‌کار رفته در رمزارزهاست.

ریال دیجیتال ریال دیجیتال

گفتنی است در جریان مراسم رونمایی از ریال دیجیتال نیز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به احتمال جایگزینی ریال دیجیتال با واحد پولی رایج کشور، گفته بود ریال واحد پولی ما محسوب می‌شود که از آن در تمام مبادلات استفاده می‌کنیم و قرار نیست به هیچ وجه ریال دیجیتال جانشین آن شود.

در یک تعریف ساده باید گفت ریال دیجیتال دقیقا مانند اسکناس‌های رایج، تعهد بانک مرکزی است؛ اما به‌شکل الکترونیکی که می‌تواند در پرداخت‌های روزمره و عمومی کاربرد داشته باشد.

از طرفی ریال دیجیتال با دیگر انواع پول‌های الکترونیک رایج در ایران که با حساب‌های بانکی و از طریق ابزارهایی مانند کارت بانکی استفاده می‌شوند نیز متفاوت است؛ چرا که نیازی به تسویه بین بانکی برای انتقال وجه بین خریدار و فروشنده ندارد و عملیات انتقال وجه آن بلافاصله بعد از انجام عملیات خرید انجام شده و وجه آن در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، به‌دلیل اتکای ریال دیجیتال به ابزارهای نوین در فرآیند پرداخت، این روش از امنیت بیشتری برخوردار است و به‌مراتب ساده‌تر از دیگر روش‌های پرداخت نیز محسوب می‌شود.

اخیرا و با اقدامات بانک مرکزی، فاز آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش عملیاتی شده و مشتریان شبکه بانکی کشور می‌توانند از تیر ماه 1403 بدون نیاز به پول‌های کاغذی یا کارت‌های بانکی، به‌راحتی از طریق کیف پول مربوط به ریال دیجیتال و صرفا با اسکن بارکدی که توسط نرم‌افزارها ارائه می‌شود، عملیات پرداخت را انجام دهند یا برای انتقال وجه اقدام کنند.

ریال دیجیتالی ریال دیجیتالی

گفتنی است، پروژه ریال دیجیتال بعد از انجام مراحل مطالعاتی نخست، از سال 1400 و با اخذ مجوزهای مربوطه از شورای پول و اعتبار کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

این پروژه در سال 1401 وارد مرحله پیش‌آزمایشی شد و بعد از بررسی دستاوردهای این مرحله، فاز آزمایشی به‌شکل محدود از خرداد 1402 شروع شد. در نهایت و با مشارکت شبکه بانکی کشور، به‌خصوص بانک‌های ملت و تجارت، پروژه ریال دیجیتال از تیر 1403 وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی شد.

همچنین بخوانید:
تاریخ لیست شدن تپ سواپ (TapSwap) اعلام شد چگونه در ایران سکه‌های همستر کمبات را به پول تبدیل کنیم؟ راهنمای احراز هویت ایرانی‌ها در صرافی معتبر کوکوین خبر بد برای فعالان حوزه ارز دیجیتال در ایران

برچسب‌ها:

نظر شما