شناسهٔ خبر: 67345137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نظارت جدی استاندارد همدان بر تجهیزات شهربازی‌ها در دولت سیزدهم

همدان-ایرنا- استقبال از مجموعه های تفریحی و سرگرمی با آغاز فصل تابستان و افزایش زمان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان افزایش یافته بنابراین نظارت‌های مستمر و جدی سازمان استاندارد بر تجهیزات شهربازی ها ضرورتی انکارناپذیر است، موضوع مهمی که دولت سیزدهم توجه ویژه ای به آن دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نظارت‌های مستمر سازمان استاندارد بر تجهیزات بازی در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد و از بروز حوادث ناخوشایند و خاطرات تلخ برای کودکان و خانواده‌ها جلوگیری می‌کند.

شهربازی، سازه های بادی، پارک ها و سرسره های آبی و زمین های بازی مشمول استاندارد اجباری و بهره برداران از آنها ملزم به رعایت موارد قانونی و مسائل ایمنی و کیفی در این مکان‌ها هستند و اگر از نظر بازرسان این وسایل دارای عیب و نقص باشد و در صورت اقدام نکردن برای رفع آن، این وسایل پلمب می شود.

نظارت جدی استاندارد همدان بر تجهیزات شهربازی‌ها در دولت سیزدهم

انجام هزار و ۶۶۰ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی در دولت سیزدهم

مدیرکل استاندارد استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت سیزدهم در مجموع هزار و ۶۶۰ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی و منصوبه در شهربازی‌های استان توسط شرکت‌های بازرسی همکار و کارشناسان این اداره کل انجام شده است.

امیرمسعود مجیدی با اشاره به اینکه همچنین ۱۴۲ بازرسی از تجهیزات تفریحی در استان از ابتدای امسال انجام و ۱۰ فقره اخطار صادر شده است افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش استفاده از تجهیزات بازی، طرح نظارت بر استاندارد تجهیزات و مراکز بازی، با شدت بیشتری اجرا و پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات بازی منصوب در مراکز تفریحی و شهربازی‌ها در بازرسی‌های سالیانه و همچنین بازرسی‌های مراقبتی به صورت فصلی توسط شرکت‌های بازرسی دارای گواهی تائید صلاحیت، مورد بازرسی دقیق قرار می‌گیرند افزود: در سال گذشته نیز ۶۴۵ مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی در شهربازی‌های استان توسط بازرسان و کارشناسان این اداره کل انجام شد.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: برای تمامی تجهیزات استاندارد و منطبق با الزامات فنی، گواهینامه تاییدیه استاندارد صادر می‌شود که باید در کنار دستگاه و در معرض دید شهروندان نصب شود.

مجیدی به شهروندان توصیه کرد: قبل از استفاده از تجهیزات بازی از استاندارد و ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

مجیدی به شهروندان توصیه کرد: قبل از استفاده از تجهیزات بازی از استاندارد و ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنند.وی یادآور شد: استان همدان دارای ۳۰ مجموعه تفریحی شهربازی است که زیرنظر اداره کل استاندار مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: بهره برداران از تجهیزات بازی باید ابتدا اقدام به عقد قرارداد با شرکت های مورد تایید اداره کل استاندارد کنند تا مراحل نصب و بهره برداری از این وسایل پس از تایید استاندارد بودن آنها، توسط این شرکت ها انجام شود، این شرکت ها در مدت قرارداد وظیفه نظارت و نگهداری کامل از این وسایل را بر عهده دارند.

نظارت جدی استاندارد همدان بر تجهیزات شهربازی‌ها در دولت سیزدهم

مجیدی ادامه داد: سازمان استاندارد، شهرداری ها و بهره برداران از شهربازی ها را موظف کرده است تا بدون تایید اداره استاندارد، اقدام به بهره برداری از وسایل بازی در پارک ها و شهرهای بازی نکنند.

وی یادآور شد: استاندارد سازی شهربازی ها از سال ۱۳۸۷ در کشور اجباری شد لذا هرگونه بهره برداری از وسایل بازی بدون استاندارد، غیرقانونی است و وسائل و تجهیزات بازی بدون استاندارد، پُلمب می شود.

به گفته وی همچنین، کابل راه ها مانند تله کابین، تله سیژ و تله اسکی نیز از سال ۱۳۹۳ از سوی استاندارد اجباری شد.

مدیرکل استاندارد استان همدان، موارد بازرسی را فواصل بین دستگاه ها، حصارها، زنجیرهای تاب، اتصالات برقی، کمربندهای ایمنی، جوشکاری، سیم بکسل و تمامی اتصالات مانند پیچ و مهره ها و در سازه های بادی را فواصل بین سازه و فضای اطراف، استحکام پلاستیک و ارتفاع سازه برشمرد.

نظارت جدی استاندارد همدان بر تجهیزات شهربازی‌ها در دولت سیزدهم

مجیدی اظهار کرد: سلامت و امنیت مردم خط قرمز ماست و در این خصوص هیچگونه مماشاتی با هیچ کس صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه الزام استاندارد برای تجهیزات بازی شامل سه مرحله ساخت، نصب و بهره‌برداری است که برای دریافت تاییدیه استاندارد باید هر سه مرحله تحت نظارت کارشناسان مرتبط انجام شود گفت: رعایت نکات ایمنی در وسایل بازی و تجهیزات پارک‌ها و شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری است.

مدیرکل استاندارد استان همدان اظهار کرد: سامانه ۱۵۱۷ اداره کل استاندارد به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش ها و شکایات مردمی در زمینه کالاهای غیر استاندارد است و شکایت های مردمی در این سامانه ثبت شده و در اسرع وقت برای رسیدگی در اختیار کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت.

نظر شما