شناسهٔ خبر: 67344936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران اعلام کرد

پیش‌بینی حضور ۵میلیون زائر در اربعین امسال/ برنامه‌ریزی پوشش بهداشت و درمان این مراسم

علی خسروجردی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به پیش بینی‌ها مبنی بر حضور ۵میلیون زائر در مراسم اربعین امسال، بر لزوم آمادگی حوزه سلامت برای پوشش بهداشت و درمان این مراسم و برنامه‌ریزی در این جهت تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا پازوکی در نشست خبری «چهارمین کنکره سلامت در اربعین» که امروز، دوشنبه، ۴ تیر ماه در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین کنگره سلامت در اربعین از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجمع انبوه که در حوزه سلامت می‌شود، مراسم اربعین است.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت در تجمع‌های انبوه نقش اساسی دارد، اظهار کرد: حوزه سلامت باید برای پیشامدهای تجمع انبوه آمادگی داشته باشد. ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مراسم اربعین سال گذشته شرکت کردند و پیش‌بینی‌ها بیانگر این است ۵ میلیون زائر در مراسم اربعین سال جاری شرکت کنند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه چهارمین کنگره سلامت در اربعین در سالن همایش رازی برگزار می‌شود، افزود: ۱۷ محور برای کنگره در نظر گرفته شده و مهمانان خارجی در این کنگره شرکت می‌کنند. اغلب مهمانان خارجی کنگره اربعین از کشور عراق هستند.

پازوکی درباره محورهای کنگره اربعین اظهار کرد: درمان، بهداشت، تغذیه، فرهنگی، هوش مصنوعی، حوادث، طب سنتی، پرستاری، سلامت روان از جمله محورهای برگزاری این کنگره است. همچنین محور دندان و بهداشت دهان نیز به محورهای کنگره امسال اضافه شده و این محور در کنگره سال جاری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش به مواکب را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: حفظ سلامت زائران حائز اهمیت قلمداد می‌شود و به همین منظور جلساتی را با مسئولان مواکب برگزار کرده‌ایم و آموزش لازم را به آنها ارائه داده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران درباره برنامه‌های پیش‌بیمارستانی نیز اظهار کرد: زائران از طریق مرزهای هوایی و زمینی راهی عراق می‌شوند و طی رسیدن به مقصد ممکن است با موارد مختلف که سلامت آنها را تهدید می‌کند، مواجه می‌شوند.

پازوکی با بیان اینکه زائران برخی کشورها مانند پاکستان از ایران به کشور عراق سفر می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه بیماری‌هایی در این کشورها وجود دارد به موضوع بیماری‌های شایع در کشورهایی که از ایران به عنوان مسیر ترانزیتی استفاده می‌کنند، توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی از محورهای کنگره اربعین به حساب می‌آید، اظهار کرد: کنگره، محلی برای تبادلات علمی در قالب سخنرانی به حساب می‌آید. ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند برای حضور در کنکره دعوت کرده‌ایم. براساس رایزنی‌های انجام شده، شرکت‌های دانش‌بنیان برتر از حمایت‌های سازمان‌هایی مانند معاونت علمی برخوردار می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران درباره اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری‌ها گفت: هلال احمر و وزارت بهداشت به ترتیب متصدی کنترل بیماری‌ها در خارج و داخل کشور هستند. با توجه به اینکه توجه به بیماری‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است پنل مرتبط با این موضوع در کنگره اربعین برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر وضعیت بیماری‌ها گفت: همواره بیماری‌های عفونی و تنفسی بیشترین میزان ابتلا در طی برگزاری مراسم اربعین را دارند. همچنین حوادث ترافیکی و بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و عروقی طی سفر اربعین باعث مرگ و میر زائران می‌شود. با توجه به اینکه مراسم اربعین در فصل گرم سال برگزار می‌شود، موضوع گرمازدگی نیز باید در کانون توجه قرار گیرد.

پازوکی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت زنان حاضر در مراسم اربعین گفت: هنگامی که مسافران خواهان سفر به مراسم حج هستند مورد پایش پزشکی قرار می‌گیرند اما سفر اربعین از پایش اولیه سلامت برخوردار نیست. بنابراین ممکن است برخی زنان که ماه‌های آخر بارداری خود را تجربه می‌کنند به سفر اربعین روند و گاهی اوقات فرزند خود را در جریان این سفر به دنیا می‌آورند. برخی زنان طی سفر از برخی قرص‌ها استفاده می‌کنند که مصرف آن می‌تواند سبب مشکلاتی مانند آمبولی شود. موضوع سلامت زنان در پنل مرتبط با سلامت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی موضوع تب دنگی در کنگره سلامت در اربعین گفت: به دلیل اینکه کنگره سلامت در اربعین، یک کنگره علمی به حساب می‌آید، این موضوع در یک پنل ارزیابی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تعداد پنل‌های کنگره و مقالات ارسال شده اظهار کرد: ۴۰ پنل تخصصی در کنگره برگزار می‌شود. ۳۴۸ مقاله به کنگره ارسال شده؛ فرصت ارسال مقالات در روز پنج‌شنبه، ۳۱ خرداد به پایان رسید. پس از پایان فرصت ارسال مقالات، حدود ۵۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که مراحل داوری این مقالات طی یک یا دو روز آینده انجام می‌شود. همچنین ۳۰ سخنران خارجی در این کنگره به سخنرانی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مجله مرتبط با مقالات تجمع‌های بزرگ را منتشر می‌کنیم، افزود: این مجله برای نخستین بار در کشور منتشر می‌شود و در کنگره آن را رونمایی می‌کنیم.

پازوکی در پایان ضمن دعوت از مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: یاد و خاطره شهید رئیسی و شهدای خدمت را گرامی می‌دارم. تمام اقشار فرهیخته و دانشگاهی باید مشارکت هرچه بیشتری در انتخابات داشته باشند و راه شهید رئیسی برای ارتقای سطح علمی، رفاهی، فرهنگی کشور باید ادامه داشته باشد.

وی همچنین در رابطه با برگزاری رویداد هوش مصنوعی و سلامت در این کنگره نیز گفت: هوش مصنوعی از جمله اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است. در کنار این کنگره قرار است با همکاری شرکت‌هایی که در حوزه اربعین فعال هستند، وارد همکاری شویم تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در رابطه با سلامت و اربعین به ثبت برسانند.

در ادامه این نشست، دکتر مجید خوش میرصفا - عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران درباره برگزاری چهارمین کنگره سلامت در اربعین گفت: حدود ۴۰ جلسه با ریاست دانشگاه به منظور برگزاری کنگره سلامت در اربعین برگزار کرده‌ایم.

وی درباره جامعه آماری شرکت‌کنندگان و مقالات دریافتی گفت: ۳۵۰۰ نفر از جامعه پزشکی در این کنگره حضور دارند. ۳۴۸ مقاله در ۱۷حوزه به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۹۰ درصد از مقالات دریافتی برای شرکت در کنگره پذیرفته می‌شوند. همچنین ۴۰ پنل تخصصی در کنگره سلامت در اربعین برگزار می‌شود و اساتید از کشورهای پاکستان، لبنان، عراق، کویت و ترکیه در این پنل‌ها به سخنرانی می‌پردازند. شرکت در این کنگره، ۲ امتیار فرهنگی برای اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و ۲۰ امتیاز آموزش ضمن خدمت برای کادر درمان دارد. همچنین ۲۴ کارگاه آموزشی در فضای جانبی کنگره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مجله علمی_پزشکی درباره تجمعات بزرگ را در کنگره سلامت در اربعین رونمایی می‌کنیم، افزود: برگزاری جشنواره کتاب جزو دیگر برنامه‌های کنگره سلامت در اربعین است.  

او در پاسخ به پرسش ایسنا درباره زبان مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره گفت: ۳۴۸ مقاله به زبان فارسی و انگلیسی به دبیرخانه واصل شده که سهم زبان فارسی و انگلیسی به صورت ۵۰ ۵۰ است. منابع مقالاتی که به زبان انگلیسی نوشته شده، منابع فارسی هستند. همچنین ۴۰ پنل برگزار می‌شود که هرکدام از این پنل‌ها ۵ یا ۶ سخنران دارند؛ در مجموع حدود ۲۰۰ سخنران در پنل‌ها سخنرانی خواهند کرد. همچنین از مجموع مقالات دریافتی، ۱۲۰ نفر مقالات خود را در یک فرصت کوتاه ارائه می‌دهند.

دکتر فاطمه رضوان ‌مدنی - عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: کنگره سلامت در اربعین، از ۱۳ تا ۱۵ تیر ماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود. نظام سلامت کشور تلاش می‌کند که تعداد بیماران رویداد اربعین را کاهش دهد. زائران اربعین، مسیر ۸۰ کیلومتری را با عشق سپری می‌کنند و تلاش ما بر این است که بهترین خدمات را طی مدت‌زمان برگزاری رویداد اربعین ارائه دهیم.

وی درباره تعداد شرکت‌کنندگان کنگره اربعین گفت: پذیرای حضور ۳هزار نفر در کنگره اربعین هستیم؛ علاوه بر ثبت‌نام غیرحضوری، ثبت‌نام حضوری برای شرکت در این کنگره از ساعت ۶:۳۰ صبح روز نخست برگزاری کنگره آغاز می‌شود و تا زمان برگزاری آیین افتتاحیه ادامه دارد. آیین افتتاحیه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ روز ۱۳ تیرماه برگزار می‌شود.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه دومین نمایشگاه سلامت در اربعین را همزمان با کنگره سلامت در اربعین برگزار می‌کنیم، گفت: محصولاتی که باید زائران طی این سفر همراه خود داشته باشند، معرفی می‌کنیم. وسایلی که زائران همراه داشته باشند شامل نوع پوشش، کفش، محصولات فرهنگی، محصولات دارویی و کرم ضدآفتاب می‌شود. همچنین محصولاتی برای زائران دارای معلولیت نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود.  

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در خارج از مرزهای کشور مسئولیت و متولی رسیدگی به حوزه بهداشت زائران است، گفت: جمعیت هلال‌احمر به منظور ارائه خدمات با اورژانس و هلال‌احمر کشور عراق ارتباط دارد و بایکدیگر همکاری می‌کنند.

در ادامه دکتر بتول مهرشاد - مدیر آمار و فناوری ارتباطات دانشگاه علوم‌پزشکی ایران نیز در این نشست خبری گفت: موضوع اربعین و سلامت آن جزو اولویت‌های دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به حساب می‌آید.  کمیته علمی فناوری ارتباطات و هوش مصنوعی کنگره تشکیل شده و در جهت شناسایی پروژه‌های خوب مرتبط با سلامت اربعین گام برمی‌دارد.  کمیته علمی فناوری ارتباطات و هوش مصنوعی کنگره با معاونت علمی نیز رایزنی‌های خوبی انجام داده، به نحوی که طی این همکاری، معاونت علمی ۶۰ شرکت دانش‌بنیان که در ارتباط با اربعین فعالیت می‌کنند، معرفی کرد. همچنین کمیته علمی فناوری کنگره توانسته ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را نیز شناسایی کند؛ در مجموع ۱۶۰ شرکت برای همکاری و ارائه طرح‌های کاربردی دعوت شده‌اند.

وی درباره اقدمات انجام شده گفت: اطلاعات موکب‌های سلامت در اختیار دولت بود و اطلاعی از این موکب‌ها در اختیار مردم قرار نداشت.  کمیته علمی فناوری ارتباطات و هوش مصنوعی کنگره با استفاده از دیتاها توانست اطلاعات مربوط به موکب‌های سلامت را از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند «باد صبا» و «بله» در اختیار مردم قرار دهد.

مدیر آمار و فناوری ارتباطات دانشگاه علوم‌پزشکی ایران گفت: همچنین ارائه ویزیت آنلاین را در دانشگاه اجرا کرده‌ایم و در نظر داریم با استفاده از ظرفیت پزشکان، اطلاعات پزشکی را در اختیار زائران قرار دهیم و پاسخگوی پرسش‌های آنها باشیم. همچنین رصد گمشدگان از دیگر اقدمات انجام شده است.

همچنین زینب تمنایی - عضو کمیته علمی کنگره سلامت در اربعین در این نشست گفت: مشکلات سلامت در حوزه برنامه اربعین را شناسایی کرده‌ایم و برای آن برنامه داریم. ما در نظر داریم با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشکلات موجود در سفر اربعین را در پنل‌های تخصصی بررسی کنیم. تجمع اربعین، یک مراسم منحصر به فرد است و تعداد تمام زائران به ۲۰ میلیون می‌رسد.

وی با بیان اینکه مردمانی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، گفت: برای کنترل بیماری‌هایی مانند کرونا و آنفولانزا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مسائل مختلف مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بیماران پیوند عضو و زنان که در برنامه اربعین حضور دارند، در پنل‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

نظر شما