شناسهٔ خبر: 67344231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

در نشست کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» مطرح شد؛

نگارش رمان نوجوان در سال‌های اخیر بسیار کم شده است

خرامان با اشاره به کاهش انتشار رمان نوجوان درسال‌های اخیر گفت: نگارش رمان برای مخاطب نوجوان بسیار سخت است؛ به خصوص اگر در حوزه ادبیات دینی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به‌نشر با حضور زهرا جلائی‌فر نویسنده اثر، مصطفی خرامان دبیر طرح نگارش رمان‌های انتشارات به‌نشر درباره اهل بیت (ع)، زهرا محسنی‌فرد و معصومه یزدانی از کارشناسان و منتقدان ادبی در رو به روی درب اصلی دانشگاه تهران به بوته نقد گذاشته شد. 

مصطفی خرامان دبیر طرح نگارش رمان‌های انتشارات به‌نشر درباره اهل بیت (ع) در این نشست گفت: این اثر برای نوجوان نوشته شده و نویسنده سعی کرده که بتواند اثری جذاب بنویسد که مخاطب را به خود جذب کند.

استقبال خوب مخاطبان از مجموعه‌های رمان دینی به‌نشر

وی با اشاره به کاهش انتشار رمان نوجوان در سال‌های اخیر اظهار کرد: نگارش رمان برای مخاطب نوجوان بسیار سخت است؛ به خصوص اگر در حوزه ادبیات دینی باشد. طی کردن فرایند طولانی کارشناسی محتوایی و دینی که برخی اوقات سال‌ها زمان می‌برد و نیازمند ارتباط مداوم نویسنده با ناشر است.هم چنین بازنویسی چند باره اثر و ارائه نظرات متعدد نویسنده را از نوشتن رمان دینی دلسرد می‌کند. علی رغم وجود این مشکلات مجموعه رمان‌های اهل بیت (ع) در انتشارات به‌نشر در دست اقدام است که در قالب آن مقرر شده۱۴ کتاب برای ائمه معصومین به قلم نویسندگان متعدد منتشر شود. کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» دهمین جلد این مجموعه است. 

وی اظهار کرد: ۳ اثر دیگر از این مجموعه هنوز به سرانجام نرسیده است. نگارش دو جلد دیگر به اتمام رسیده که در مرحله صفحه‌آرایی و طراحی جلد قرار دارد.

خرامان، توزیع خوب آثار و رمان‌های دینی در سطح کشور را مهم‌ترین مزیت انتشارات به‌نشر نسبت به سایر ناشران عنوان کرد و افزود: خوشبختانه کتاب‌های مجموعه رمان‌های اهل بیت(ع) تاکنون با استقبال خوب مخاطبان در نوبت‌های هفتم، هشتم و برخی آثار چاپ‌های دوازدهم و سیزدهم را تجربه کرده‌اند. در این مجموعه رمان‌ها در ژانرهای مختلف ادبی وحشت، فانتزی، رئال و ... نوشته شده است.

باید‌ها و نبایدهای حوزه ادبیات کودک و نوجوان

زهرا محسنی‌فرد نویسنده و منتقد ادبی نیز در این نشست گفت: نوشتن رمان در حوزه ادبیات دینی اقدامی قابل تقدیر است و انتشار این آثار توسط ناشر حرفه‌ای همانند انتشارات به‌نشر منجر به تقویت و توسعه جریان ادبیات دینی درسطح کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها، برای نوجوانان سوژه‌ی پژوهشی وجود ندارد، اظهار کرد: برای نگارش آثار در حوزه نوجوانان باید به سلایق، جنسیت، اقلیم، قومیت، اعتقادات، نیازمندی‌ها، چالش‌ها، زبان و ادبیات نوجوان توجه شود. ما مخاطب نوجوان را به خوبی نشناخته‌ایم و نبود ارتباط مستمر بین نویسنده و مخاطب نوجوان باعث می‌شود که نوجوانان جذب آثار نشوند، این امر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان ضربه وارد می‌کند. به تازگی نوجوانان به مسیر پژوهشی آثار راه یافته‌اند. باید یک گونه شناسی برای نوجوانان ایرانی داشته بشناسیم وبسنجیم کدام نوجوان ایرانی کتاب می‌خواند و چه کتاب‌هایی با استقبال بیشتر مخاطبان نوجوان مواجه می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان و ناشران در سطح کشور برای طبقه متوسط شهری کتاب تولید می‌کنند و یا برای نوجوانانی که در تهران زندگی می‌کنند. این امر منجر می‌شود که برخی از مخاطبان در روستاها و مناطق محروم زندگی می‌کنند، نادیده گرفته شوند. در مقابل رقبای قدرتمند حوزه کتاب همچون فیلم، انیمیشن و... باید سلیقه مخاطب نوجوان در ژانر مختلف نگارش آثار مورد توجه قرار گیرد.

محسنی‌فرد با تاکید بر اینکه اگر رمان‌های دینی جذاب نوشته شوند ودر رسانه‌های مورد علاقه نوجوان از جمله اینستاگرام اطلاع رسانی شود؛ قطعا نوجوانان از آن‌ها استقبال خواهند کرد، افزود: کتاب «اردو در قبرستان ژغاره» برای مخاطب نوجوان نوشته شده، ساختار منطقی و قابل فهمی دارد. این اثر در ژانر وحشت مورد استقبال نوجوان قرار گرفته است. به صورت غیر مستقیم اشاره به زندگی امام هادی(ع) دارد که در حفظ مذهب تشیع نقش بسیار پر رنگی را داشتند.

باید در حوزه کودک و‌نوجوان به ژانر فانتزی و عاشقانه توجه کرد

معصومه یزدانی از کارشناسان و منتقدان ادبی نیز در این نشست به علاقه نوجوان به ژانرعاشقانه اشاره کرد و گفت: داستان زندگی حضرت یوسف یکی از زیباترین قصه‌های قرآنی با روایت داستانی عاشقانه است که برای آن گروه سنی خاصی لحاظ نکرده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما