شناسهٔ خبر: 67343816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

کاندیداها بخاطر چند رأی مشکلات را بزرگنمایی نکنند

خبرگزاری حوزه

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که کاندیداها به خاطر چند رأی مشکلات را بزرگنمایی نکنند، گفت: همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید برای پیشرفت و عزّت کشورمان تلاش کنیم و از اینکه نتیجه سخنان یا رفتارمان طوری باشد که دشمنان اسلام خوشحال شوند، جدّاً پرهیز کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از مهمترین دوره‌های انتخابات در طول دوره ۴۵ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که از نظر ابعاد داخلی و بین المللی، مورد توجه همه دنیا قرار دارد. در مرحله نخست، اصل میزان مشارکت بسیار با اهمیت است و سپس، انتخاب اصلح و شخصی که بتواند با تخصّص و تعهدّ کامل، و پیروی از توصیه های رهبری معظم انقلاب، نظام اسلامی را در مسیری که اسلام عزیز برای آن تعیین نموده است راهبری نماید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ آیت الله محسن فقیهی، استاد حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و با او پیرامون اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و وظایف کاندیداها در تبلیغات‌های انتخاباتی به گفت‌وگو پرداخت.

اهمیت حضور پرشور مردم در انتخاباتِ پیش رو چیست؟

با تبریک ایام دهه امامت و ولایت و فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عرض ‌کنم که نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر اصل ولایت فقیه و احکام اسلام است. استمرار نظام امامت و ولایت و نبوّت از طریق این نظام دنبال می‌شود و بایستی همۀ اهتمام ما بر این باشد تا خود را به آن نظام های الهی نزدیکتر نماییم.

در طول ۴۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات متعددی برگزار شده که هر کدام دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. با عنایات الهی و الطاف اهل بیت علیهم السلام، نظام مقدس اسلامی توانسته در دنیای پر هیاهوی امروز، سرافراز و سربلند باشد و به یک قدرت جهانی تبدیل شود که کشورهای دنیا در برنامه ریزی هایشان، آن را مورد توجه جدی قرار می دهند.

امروز کشور و نظام ما به کانون توجهّات بین المللی تبدیل شده است. همه جهان به ما خیره شده‌اند و کوچکترین تحرّکات داخلی مردم شریف و نظام ما برایشان حائز اهمیت است و در مناسبات بین المللی تأثیر بسزایی دارد. از جمله آن انتخابات امسال است که دارای ابعاد داخلی و بین المللی مهمی است که پس از حادثه شهادت رئیس جمهور ما آیت الله رئیسی عزیز پیش آمد. از این رو تمام دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند این رویداد را آنگونه که می‌خواهند پیش ببرند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند. این مهمّ، وظیفه همه ما را بسیار سنگین می‌کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران که ثمره زحمات و تلاش‌های امام راحل و علمای اعلام و ایثار و از خودگذشتگی شهدای عزیز ماست، در دوران مهم و خطیری قرار دارد که اگر لحظه ای غفلت و کوتاهی کنیم، قابل بخشش نخواهد بود. پس روشن شد که این انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با تمام توان سعی در برگزاری با شکوه آن و انتخاب اصلح کنیم تا کشور از این مرحله خطیر و بسیار با اهمیت، با موفقیت عبور نماید.

حضور و مشارکت بالای مردم در این انتخابات می‌تواند چه دستاوردهای بین المللی را رقم بزند؟

بیان شد که اصل حضور در این انتخابات به جهت تقویت پایه‌های مردم سالاری دینی در نظام مقدس ما بسیار اهمیت دارد؛ هم موجب استحکام ساختار داخلی خواهد شد و هم نگاه بین المللی به نظام را تغییر می‌دهد، یعنی اگر حضور بسیار بالا باشد، دشمنان، کشور ما را به عنوان یک ابر قدرت مردم‌سالاری دینی می‌شناسند و در روابط خود با ما تجدید نظر خواهند کرد و در بسیاری از موارد، به دیدگاه های ما اهمیت خواهند داد و طبق آن رفتار خواهند کرد.

اگر حضور و مشارکت پایین باشد، نظام ما را نظامی ضعیف و غیر قابل اعتماد برای مردم می‌دانند، به همین جهت دستاوردهای ملی و بین المللی حضور مردم عزیز ما در این انتخابات بسیار مهم و ارزشمند است. البته یقین داریم که مردم بصیر و آگاه ما و همه ایرانیان عزیزی که کشور عزیز ما ایران و پیشرفت و آبادانی آن را دوست دارند، به این نکات مهم توجه کامل داشته و با حضور پر شکوه خود در این انتخابات، دشمنان را ناامید و مأیوس می‌کنند و دوستان خود را در سراسر جهان، شاد و مسرور می‌نمایند.

 

کاندیداها به خاطر چند رأی مشکلات را بزرگنمایی نکنند | مردم بدانند همه جهان به انتخابات ما خیره شده‌اند

 

مردم چه طور انتخاب اصلح را انجام دهند؟

مردم فهیم و آگاه ما بسیار خوب می‌دانند که در بین کاندیداهای ریاست جمهوری، آن کسی می‌تواند کشور را در مسیر عمران و آبادانی و رفاه و اجرای احکام اسلامی پیش ببرد، که هم دارای تخصص و کارآمدی در بحث مدیریت باشد و هم تعهّد و دین‌داری او و الزامش به اجرای احکام اسلامی، روشن و آشکار باشد.

معیارهایی که مقام معظم رهبری سلمه الله تعالی برای شخص اصلح معیّن فرموده‌اند و بارها بر آن تأکید کرده‌اند، بهترین و جامع‌ترین معیارهای شخص اصلح است که هم نخبگان ما باید این ملاک ها را بازگو و برآن تأکید کنند و هم مردم عزیز ما، انتخاب خود را بر اساس آن ملاک‌ها انجام دهند.

اخلاق مداری و قانون‌مداری کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها چه تأثیری در جامعه دارد؟

کاندیداهای محترم توجه به این نکته داشته باشند که همه ما و آنها زیر سایه پر برکت نظام مقدّس جمهوری اسلامی هستیم و این آزادی و انتخابات ثمره زحمات علما و خون شهداست. باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم. کسی که در خانواده بزرگ جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کند اوّلا انتخابات و تلاش برای آن را سلوک در مسیر خدمت می‌داند نه مسیر قدرت و جناح بازی و ثانیاً در این روند، حرفی یا کاری که دشمنان را به خود امیدوار و شاد کند، انجام نمی‌دهد.

همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید برای پیشرفت و عزّت کشورمان تلاش نماییم و از اینکه نتیجه سخنان یا رفتارمان طوری باشد که دشمنان اسلام خوشحال شوند، جدّاً پرهیز نماییم. ملاحظه فرمودید که رهبری عزیز انقلاب دامت برکاته هم در بیانات اخیر خود کاندیدهای محترم را به این نکته توجه دادند. مبادا نامزدهای محترم ریاست جمهوری در مناظره ها یا دیدارهایی که با مردم دارند به خاطر جلب چند رأی بیشتر بخواهند مشکلات کشور را بزرگنمایی کنند و این همه پیشرفت و ترقی در طول این ۴۵ سال را هیچ بپندارند و نظام مقدس اسلامی را ناکارآمد نشان دهند و بگویند فقط ما و حزب ما هستند که می توانیم اینها را برطرف نماییم!

الحمدلله علیرغم مشکلاتی که در کشور مخصوصا در جهت اقتصادی وجود دارد، پیشرفت های ۴۵ ساله نظام عزیز ما دنیا را خیره و مبهوت خود کرده است و در این مانده‌اند که چگونه کشوری با این همه تحریم و مشکلات مختلف تا این حد پیشرفت و ترقّی داشته است. باید همه کاندیداها بر این نکته و بیان پیشرفت ها تأکید کنند و مشکلات را هم منصفانه و با نگاه دلسوزانه و بیان برنامه های کارآمد جهت رفع آنها مطرح نمایند و موجبات سوء استفاده دشمنان را فراهم نکنند.

سخن پایانی با مردم؟

از همه مردم تقاضا دارم اوّلاً برای عزّت و عظمت نظام مقدّس اسلامی و رفاه و پیشرفت خود و فرزندانشان در این انتخابات حساس مشارکت نمایند و ثانیاً این وظیفه شرعی را دقیق و متقن به سرانجام برسانند و شخص اصلح برای ریاست جمهوری را با ملاک‌هایی که از نظر شرعی عندالله برای آن حجّت داشته باشند، انتخاب کنند.

کاندیداهای محترم ریاست جمهوری هم نخست، واقعاً نیّت خود را برای خدمت به دین و کشور و مردم عزیزمان خالصِ برای خدا نمایند که اگر با نیّت خالص وارد شوند از همان اوّل به موفقیت رسیده‌اند؛ چه انتخاب شوند و چه نشوند. ثانیاً جز رفع مشکلات و عزّت نظام و مأیوس‌کردن دشمنان و ایجاد اتحاد و انسجام ملّی در جهت پیشرفت نظام، هدف دیگری نداشته باشند که اگر غیر از این باشد، هم نزد مردم، جایگاهی نخواهند داشت و هم عندالله خسران زده خواهند بود.

نظر شما