شناسهٔ خبر: 67343704 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از سامانه خود مراقبتی وزارت بهداشت

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از رونمایی سامانه خود مراقبتی در این وزارتخانه خبر داد.

صاحب‌خبر -

­رونمایی از سامانه خود مراقبتی وزارت بهداشت**

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دکتر سید رضا مظهری گفت: ۴ اپراتور در سامانه الکترونیکی نظام سلامت مشارکت خواهند داشت. وی افزود: تاکنون هزار و ۶۰۰ سامانه در نظام سلامت فعال بوده که کنترل و صیانت از اطلاعات بیماران را دشوار کرده بود. دکتر مظهری گفت: از این پس شهروندان می‌توانند در سامانه خود مراقبتی با اطلاعات نظام سلامت در حل زندگی‌شان مطلع شوند. وی افزود: شناسایی مراقب سلامت و انتخاب پزشک خانواده همچنین نزدیک‌ترین مراکز نظام سلامت با محل زندگی شهروند به اطلاع وی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند پرونده الکترونیکی خود را ببینند و شکایاتشان را با استفاده از اسناد آن مطرح کنند. دکتر مظهری افزود: افزایش سواد سلامت با استفاده از کتابخانه عمومی به متن صوت و فیلم‌های مرتبط با نظام سلامت دسترسی خواهد داشت و برای هر فرد کتابخانه تخصصی مرتبط با بیماری شخصی او در اختیارش قرار می‌گیرد.

مظهری خاطر نشان کرد: هر فرد می‌تواند تمام نسخ و دارو‌های تجویز شده همچنین تشخیص بیماری و پرونده پزشکی خود را مشاهده کند. دکتر مظهری اضافه کرد: امکان دریافت رژیم‌های غذایی متناسب با سلیقه فرد و حفظ سلامت او بر اساس بیماری‌هایی که به آن مبتلاست پیشنهاد می‌شود. وی افزود ۱۹۴ شهرستان به صورت آزمایشی زیر پوشش سامانه خود مراقبتی قرار دارند.

وی افزود: صدور گواهی الکترونیکی تولد در بیمارستان‌ها نیز در قالب این سامانه الکترونیک امکان‌پذیر می‌شود. دکتر مظهری گفت: این سیستم به صورت توکن فعال خواهد شد و با تایید رئیس بیمارستان به ثبت احوال ارسال می‌شود. وی ادامه داد: دستور آقای سامانه سوء مصرف مواد مخدر (اس یو دی) با پیشنهاد معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور پیشگیری از یک بخش سوء استفاده از دارو‌های ترک مواد مخدر فعال شد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با همکاری معاونت پرستاری سامانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران در کنار سامانه شهروندی شان در اختیار دارند تا هنگام گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب گواهی از این طریق اقدام شود.

وی در ادامه افزود: سامانه برای تهیه اسناد مورد نیاز پزشکی قانونی دریافت قرار دارند و به منظور تبادل اسناد نیز فعال شده است تا به صورت خودکار اسناد الکترونیکی بیمارستان مقصد در اختیار پزشکی قانونی قرار خواهد گرفت تا در زمان کوتاه به منظور تسهیل کار شهروندان در اختیار قرار می‌گیرد.

نظر شما