شناسهٔ خبر: 67343449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌کاروان خنچه‌بران زنان گیلانی در جشن غدیر + فیلم

کاروان شادی سفره‌داران یا خنچه‌بران غدیر با حضور ۴۰۰ نفر از بانوان گیلان برگزار و بانوان مسافت دو کیلومتری میدان ولایت تا پارک شهدای گمنام مسکن مهر رشت را طی کردند که یکی از اهداف این راهپیمایی ایجاد بستری برای تداوم تبلیغ غدیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،  براساس روایات، حضرت محمد (ص) در 18 ذی‌حجه سال دهم هجری در مسیر بازگشت از آخرین حج خود، همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در منطقه‌ای میان مکه و مدینه به نام غدیر خم جمع و خطبه‌ای ایراد کرد که عبارت معروف مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه  (هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست) قسمتی از آن خطبه پیامبر اسلام است،  

عید غدیرخم از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان می‌باشد که در این روز حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام در چنین روزی امام علی (ع) را به عنوان امام امت معرفی کرد که در فضلیت این روز، اعمالی مانند روزه گرفتن، قرائت زیارت غدیریه، خواندن نماز غدیر و اطعام مؤمنان در این روز سفارش شده و شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در ایران رسم است که شیعیان در این روز به دیدار سادات می‌روند و سادات نیز عیدی می‌دهند. 

در تاریخ آمده که امامان معصوم این روز را جشن می‌گرفتند و در نوشته‌های ابن‌کثیر تاریخ‌نگار اهل‌سنت در قرن هشتم قمری نیز آمده که در حکومت آل‌بویه یکی از حاکمان شیعه، نیز عید غدیر را تعطیل و جشن عمومی اعلام کرده بودند و نهادهای حکومتی و مردم را به برگزاری جشن‌ها و آذین‌بندی شهرها ترغیب می‌کردند. 

برگزاری مراسم جشن عید غدیر از سده‌های نخستین اسلامی وجود داشته است. نخستین بار در دوران آل بویه (353 قمری) مراسم جشن عید غدیر خم در بغداد برگزار شد. به دستور دیلمی در روز عید غدیر شهر را آذین کردند و مغازه‌ها تا صبح باز بودند و افرادی به نشانه شادی به طبل می‌کوبیدند و شیپور می‌زدند و آتش بازی می‌کردند. در دوران صفویه نیز این عید با شکوه بسیاری برگزار می‌شد اما در زمان نادرشاه افشار برگزاری جشن عید غدیر منع شد،  اما بار دیگر در دوره قاجار این عید با سلام خاصی برگزار می‌شد و امروزه نیز این مراسم در نقاط مختلف ایران برگزار می‌شود که به عید سادات یا عید سیدا معروف است. 

یکی از برنامه‌هایی که در راستای برگزاری جشن عید غدیر در گیلان برگزار می‌شود برنامه سفره‌داران غدیر یا خنچه بران غدیر است، جشنی که مردم گیلان به صورت خودجوش آن را در طی چند سال گذشته در چند شهرستان استان برگزار می‌کنند تا با برپایی این جشن روز عید غدیر را گرامی دارند. 

این برنامه برآمده از دل هیئت‌های خانگی است و ریشه در فرهنگ فولکوریک گیلان دارد. 

امام رضا (ع) در فضلیت گرامیداشت غدیر فرمودند هرکس غدیر را گرامی بدارد خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او می‌بخشد و هرزمان از دنیا برود در زمره شهدا محسوب می‌شود و یا در حدیث دیگری از امام صادق (ع) است که می‌فرمایند اگر مردم به فضیلت واقعی غدیر پی می‌بردن فرشتگان روزی ده مرتبه با آن‌ها مصافحه می‌کردند.

یکی از اهداف برنامه سفره داران غدیر، ایجاد بستری برای تداوم تبلیغ غدیر در محافل خانوادگی و دوستانه و هیئت‌های خانگی به نحوی است که در تمامی ایام سال با این موضوع به طور مستقیم در ارتباط باشند تا باب جدیدی باز شود که فرهنگ غدیری جایگاه ویژه‌ای در دل مراسم‌ها و اعیاد داشته باشد. 

آن طور که فاطمه اسمی نماینده مجموعه مردمی غدیر مهر می‌گوید ایجاد کارگاه‌های غدیر به عنوان یکی از سر فصل‌های خنچه بران غدیر در منازل است که با هدف ترویج اهمیت عیدی و هدیه دادن به یکدیگر در روز غدیر افراد را دور هم جمع می‌کند و هر کس با هر توانمندی در هر زمینه هنری که دارد هدایایی را تهیه کرده و در عید غدیر به کودکان و نوجوانان و حتی بزرگترها هدیه می‌دهند0

امروز چهارمین مراسم  «کاروان شادی سفره‌داران و خنچه‌بران غدیر»  در گیلان طی چهار سال گذشته برگزار شد  که بیش از چهار نفر از بانوان، کودکان و نوجوانان ساکن شهرک مهر مسکن مهر رشت، با به سر گرفتن مجمع و سینی‌های اطعام و هدایا و خنچه‌های مملو شیرینی، شکلات، نقل و نبات و دیگر نذورات، مسافت دو کیلومتری میدان ولایت تا پارک شهدای گمنام مسکن مهر رشت را طی و هدایا و نذورات را بین مردم پخش کردند. 

به گفته وی، کاروان شادی سفره داران را زنان و دختران گیلانی تشکیل می‌دهد که با شکل و شمایلی آشنا با فرهنگ گیلان، با مجمع‌ها و سینی‌های مزین شده با پارچه ترمه‌های سبز رنگ و پر از شیرینی و شکلات و هدایای دست ساز به سمت مزار شهدا و یا امامزاده‌ها به راه پیمایی می‌کنند و کودکان نیز با پرچم و بادکنک جلوه خاصی به نشاط این کاروان می‌دهند. 

به گفته اسمی نماینده مجموعه مردمی غدیر مهر، تهیه و تدارک سفره غدیر در منازل در ایام عید غدیر با حال و هوای غدیر و دور هم کردن بچه‌ها و تهیه غذای مناسب شب عید و هدیه در خانواده برای بچه‌ها از دیگر موضاتی هست که در دور همی‌های کارگاه‌های غدیر دنبال می‌شود. 

وی با بیان اینکه حدود پنجاه میلیون تومان از محل نذورات مردمی، صرف راه اندازی «کاروان شادی سفره داران و خنچه بران غدیر»، غدیر برای امسال شده است، گفت:  مسجد امام هادی و 12 خانه از خانه‌های شهرک مهر در مسکن مهر رشت، به عنوان کارگاه‌های غدیر از سال گذشته تا کنون محل آماده کردن هدایای دست ساز از جمله رومیزی‌های سبز، سنجاق سر و دستبند، طبخ غذا از جمله لقمه‌های نذری، کیک، شیرینی و شکلات و بسته‌بندی نذورات و تبرکات بود. 

به گفته اسمی، طبخ غذا هرچند به طور ساده و کم هزینه از قبیل طبخ کوکوسبزی و ساندویچ و توزیع در بین همسایگان و همینطور تهیه و توزیع پرچمهای تبریک غدیر در منازل از مواردی است که در کارگاهای غدیر به آن پرداخته می‌شود. 

نماینده مجموعه مردمی غدیر مهر با بیان اینکه افراد در طول سال در قالب کارگاه‌های غدیر دور هم جمع می‌شوند، افزود: در این کارگاه ها، علاوه بر پرداختن به مباحث معرفتی و شناختی از غدیر و مباحث پیرامون آن، حلقه‌ها و گروهای مختلف مردمی و هیئات و مساجد نیز به هم متصل می‌شود. 

وی می‌گوید که برنامه سفره داران غدیر و یا خنچه بران غدیر یک برنامه با محوریت زنان و کودکان بوده و نمایانگر روشنگری و نشان دادن نقش محوری زنان در ارائه وجه ولایت مدار از زنان گیلانی و به تبع آن بسط و توسعه و نشر فرهنگ‌های اصیل سرزمین گیلان است. 

.

انتهای پیام/

نظر شما