شناسهٔ خبر: 67343319 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جای‌‌خالی قرائت‌ خانوادگی خطبه‌ غدیر

حجت‌الاسلام احمد اسدنژاد که سال‌هاست در حوزه ترویج فرهنگ غدیر فعالیت داشته، پیشنهاد‌هایی برای گرامیداشت این عید بزرگ دارد.

صاحب‌خبر -

واقعه تاریخی بزرگ غدیر، درس‌های زیادی برای همه افراد از همه سنین دارد. نوجوان و جوان امروزی ما باید بداند که غدیر یک جشن مناسبتی-تشریفاتی نیست. مسئله غدیر یکی از مهم‌ترین مسائل مسلمانان است که نه تنها فقط در عید غدیر بلکه در طول سال باید مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. اما این سوال پیش می‌آید که چگونه نسل به نسل پیام واقعه غدیر را منتقل کنیم؟ به سراغ حجت‌الاسلام «احمد اسدنژاد» پژوهشگر دینی که درباره غدیر کتابی به نام «وصی پیامبر (ص) کیست؟» نوشته و سال‌ها در خارج از کشور مبلغ دینی بوده است، رفتیم تا پاسخ این سوال را بیابیم. با ما باشید.

غدیر به ما یاد می‌دهد که نباید حقیقت را کتمان کرد
حجت‌الاسلام «اسدنژاد» در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: «برای عید غدیر، روز اکمال الدین و اتمام النعمه و ایام الولایه و ایام البیعه هم ذکر شده است، چون بیعت گرفتن سه روز در «شهرک رابغ» طول کشید و حتی از زنان هم بیعت گرفته شد. اما درباره تاثیرات مثبت بزرگداشت عید غدیر بر نسل جوان جامعه باید اشاره کنم که فواید فراوانی خواهد داشت. واقعه غدیر به ما یاد می‌دهد که نباید از ترس جان و مال خود، حقیقت را کتمان کنیم، چون عواقبی خواهد داشت که گاهی مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد و سرنوشت همه انسان‌ها را عوض خواهد کرد.»

 همه در انتقال این پیام باید احساس مسئولیت کنیم
این پژوهشگر دینی درباره ضرورت توجه به موضوع انتقال نسل‌به‌نسل پیام غدیر می‌گوید: «برای روشن‌شدن این موضوع بهترین امر مراجعه به عبارات پیامبر (ص) در خطبه غدیریه است. پیامبر (ص) در این خطبه مکرر می‌فرمایند که حاضران به غایبان ابلاغ کنند، پدران به فرزندان، والدین به فرزندانشان برسانند و همین بحث ابلاغ و تبلیغ را می‌رساند که یک وظیفه‌عمومی و احساس مسئولیت است که در آن مقطع تاریخی یک عده کثیری از افراد با آن به‌صورت عینی و حضوری درگیر شدند و قرار شد که نسل‌به‌نسل این امر منتقل شود. این وظیفه‌ای نیست که بخواهیم سرسری از آن عبور کنیم، این دستور مستقیم پیامبر (ص) است که در همان سرزمین غدیر فرمودند که حاضران به غایبان برسانند. پس هر کسی که این پیام به گوشش می‌رسد، رسالت پیام‌رسانی بر او واجب می‌شود.»

 ضرورت خاطره‌سازی برای بچه‌ها در عید غدیر
حجت‌الاسلام «اسدنژاد» با این مقدمه که با انجام کار‌های ساده، اما موثر می‌توان این واقعه را بیشتر به کودکان معرفی کرد، می‌گوید: «ساخت کاردستی درباره واقعه غدیر با همراهی کودکان یا کشیدن نقاشی و رنگ‌آمیزی، باعث می‌شود تا کودک علاوه بر انجام یک فعالیت هنری که معمولا مورد علاقه اوست و برایش جذاب است، با نماد‌های واقعه غدیر آشنا شود و ذهنش نسبت به این واقعه کنجکاو شود. به‌طور کلی، خاطره‌سازی برای بچه‌ها در این روز می‌تواند برای آنها یادآور بهترین عید باشد. همچنین در حین انجام این کار‌ها می‌توانید مسئله غدیر را در حد درک کودک به او توضیح دهید. در ضمن، بهتر است سادات و بزرگان فامیل به کودکان در این روز یادگاری بدهند. معمولا بچه‌ها هدایایی را که می‌گیرند، فراموش نمی‌کنند.»

محکم‌شدن استخوان‌بندی کودکان بعد از آشنایی با غدیر
ایشان که ۴ سال در کشور‌های آسیای میانه مبلغ دینی بوده است، درباره ضرورت آشنا کردن کودکان با واقعه غدیر می‌گوید: «اگر بچه‌ها از کودکی با غدیر و ماجرای آن آشنا بشوند، استخوان‌بندی دینی‌شان به بهترین شکل ممکن محکم خواهد شد. وقتی ولایت را پذیرفتند و فلسفه آن را درک کردند، در راه خطا و کج گام برنخواهند داشت. الان چرا گاهی پدر و مادری به ما مراجعه می‌کنند که فرزند نوجوان یا جوانم می‌خواهد مسیحی شود؟ چون در کودکی ما به آنها آموزش ندادیم. البته هر کودکی را باید بر اساس سلایق و علایقش جذب مسائل دینی کرد و عید غدیر یک فرصت عالی برای تحقق این هدف است».

برگزاری مسابقه بر اساس خطبه‌غدیر با جوایز نفیس
«یکی از مسائل مهجور در گرامی داشت عید بزرگ غدیر، قرائت خطبه غدیر در کنار دیگر اعضای خانواده است». حجت‌الاسلام «احمد اسدنژاد» با این مقدمه می‌افزاید: «خطبه غدیر فرازبندی و به ۱۰ فراز تقسیم شده است. قرائت خطبه غدیر که بعضی فرازهایش برای نوجوانان، جوانان و حتی استادان و بزرگان نکات درس‌آموز زیادی دارد، ضرورتی است که به آن کم‌توجهی شده است. البته اگر پدر یا مادری بتواند این فراز‌ها را با زبان ساده و بر اساس درک فرزندش بیان کند، خواهد دید که این عید و فلسفه آن در ذهن او ماندگار خواهد شد. به همین دلیل است که به خانواده‌ها توصیه می‌کنم با قرائت‌خانوادگی خطبه‌غدیر، غدیری ماندگارتر و پرثمرتر را تجربه کنند. همچنین والدین می‌توانند بعد از قرائت خطبه غدیر از کودک، نوجوان و حتی جوان‌شان بخواهند که به چند سوال در همین باره پاسخ دهند و سپس در قدم آخر، جوایز نفیسی به فرزندان‌شان بدهند. این کار را در همین مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران و استان‌ها، مسئولان هم باید انجام بدهند و جوایز نفیسی مثل خودرو و حتی خانه برای زوج‌های جوان در نظر بگیرند تا این خطبه بیشتر از قبل، مورد توجه قرار بگیرد. دادن شیرینی و شکلات و هدیه قطعا اثر دارد و توصیه زیادی هم به آن شده، اما باید کار زیربنایی هم در این زمینه صورت بگیرد تا تاثیرگذاری آن چند برابر شود».

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما