شناسهٔ خبر: 67342719 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیاز خراسان رضوی به یک شهرک تخصصی فرآوری مواد معدنی

بی شک استان خراسان رضوی با توجه به ظرفیتهای معدنی خود به یک شهرک تخصصی برای فرآوری مواد معدنی نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

نیاز خراسان رضوی به یک شهرک تخصصی فرآوری مواد معدنی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: چرا که محدوده فعالیت‌های فرآوری روز به‌ روز کوچک‌تر شده و ممنوعیت‌ها و سختگیری‌ها در این حوزه افزایش می‌یابد.

غلامرضا نازپرور افزود: باید برای حل این معضل تدبیری اندیشید و جایگاهی برای فرآوری مواد معدنی در استان قائل شد؛ لذا ایجاد شهرک صنعتی تخصصی در حوزه معدن ضروری است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید چندین مگاوات برق از طریق تونل بادی شهرستان خواف وجود دارد که لازم است فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب شوند.

محمد توکلی افزود: توسعه فعالیت‌های مرتبط با فرآوری مواد معدنی، یکی از برنامه‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت است که در این زمینه مشکلاتی به ویژه در منطقه خواف و سنگان وجود دارد که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

وی گفت: نخستین دغدغه اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه معدن، مربوط به حوزه اکتشاف است به نحوی که بخشی از اکتشاف معادن استان برعهده شرکت دولتی ایمیدرو و بخشی نیز برعهده شرکتهای خصوصی و دانش بنیان گذاشته شده است.

توکلی به جایگاه سوم خراسان رضوی به لحاظ ذخایر معدنی و رتبه دوم براساس وصول حقوق دولتی معادن در کشور اشاره و بیان کرد: امسال میزان وصول حقوق دولتی از معادن خراسان رضوی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که امیدواریم طبق قانون ۱۵ درصد از این مبلغ به استان بازگردد تا بتوان طرحهای توسعه معدنی منطقه سنگان را اجرا یا تکمیل کرد.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان بیشترین معادن را در سطح کشور دارد اما بیشترین معادن غیرفعال کشور نیز مربوط به این استان است، ۵۸۰ پروانه بهره‌برداری معدنی فعال در این استان وجود دارد و تعدادی نیز غیرفعال است که برخی از آنها را می‌توان با ارائه تسهیلات و حمایت دولت در زمینه واردات ماشین آلات و توسعه واحدهای فرآوری فعال کرد.

نظر شما