شناسهٔ خبر: 67342239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منطقه درختان فسیلی مشگین‌شهر جزو آثار ملی شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از ثبت منطقه درختان فسیلی شیخ محمدلو مشگین‌شهر به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، حسن قاسم‌پور روز دوشنبه اظهار کرد: طی مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور، اثر طبیعی ملی درختان فسیلی شیخ محمدلو به مساحت ۱۹۵ هکتار در شهرستان مشگین‌شهر به تصویب رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: درختان فسیلی شیخ محمدلو از آثار فعالیت آتشفشان سبلان هستند که بر اثر فوران گدازه‌های آتشفشان دفن و فسیل شده‌اند.

قاسم‌پور یادآور شد: این درختان مربوط به حدود ۵۰۰ هزار سال قبل و دوره پلیستوسن بوده و شامل سوزنی برگ و از نوع کاج است.

وی با اشاره به مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در حفاظت و حراست از پدیده‌های طبیعی گفت: پس از مشاهده و گزارش این آثار از سوی یکی از کارشناسان معدن در سال ۱۳۹۰ اقدامات اولیه جهت شناسایی و ثبت این منطقه شروع شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: با پیگیری‌های به عمل آمده، مطالعات اکتشاف، استخراج و بررسی این منطقه در سال ۱۳۹۸ انجام شد و پس از تایید گزارش از سوی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان و نهایتا پس از اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و طی تشریفات قانونی به تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور رسید.

قاسم پور گفت: با توجه به آثار کشف شده، این منطقه می‌تواند در آینده با اتخاذ تمهیدات لازم جهت استفاده و مطالعه اساتید و دانشجویان و همچنین بازدید علاقه‌مندان و گردشگران ژئوتوریسم مورد استفاده قرار بگیرد.

آثار طبیعی ملی عبارتند از پدیده‌های نمونه و نادر گیاهی و حیوانی ، اشکال یا مناظر کم‌نظیر و کیفیات ویژه طبیعی زمین یا درختان کهنسال و تاریخی که به منظور داشتن محدوده متناسبی تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

قله سبلان (از ارتفاع ۳۶۰۰ متری به بالا) و غار یخگان در خلخال پیش از این به عنوان آثار طبیعی ملی استان به ثبت رسیده است.

نظر شما