شناسهٔ خبر: 67341952 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی صالحی‌متین:

کاروان قرآنی حج درتلاش برای بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌هاست + صوت

سرپرست کاروان قرآنی حج با بیان اینکه حج فرصت بزرگی برای شناساندن ظرفیت قرآنی جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام است، گفت: تلاوت اعضای کاروان در مکه مکرمه و مدینةالنبی باعث اعجاب حجاج خارجی می‌شد و بر این سطح از توانایی قاریان ایرانی باور نداشتند.

صاحب‌خبر -

علی صالحی‌متین، سرپرست کاروان قرآنی نور

علی صالحی‌متین، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع(نور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های کاروان طی روزها و شب‌های حضور در شهرهای مدینه و مکه اظهار کرد: کاروان متشکل از ۲۰ نفر از آقایان با میانگین سنی 35 سال است که اسامی آن پیش از این اعلام شد، البته تغییری در ترکیب اعضا رخ داد و سینا طباخی، حافظ کل قرآن کریم و نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران جایگزین آقای حامد شاکرنژاد شد و در شهر مکه به جمع کاروان پیوستند. 

مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن افزود: اعضای کاروان قرآنی طی یک بازه زمانی حدود ۱۰ روز به مدینه منوره و مکه مکرمه اعزام شدند. پس از اعزام به عربستان، 11 نفر در مدینه و ۹ نفر در مکه حضور داشتند و همچنان به موازات هم برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ در حال اجراست. از این بیست نفر دو حافظ کل قرآن و در مجموع از ۱۱ استان در کاروان حضور دارند. 

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده به چند بخش تقسیم شد. یک بخش برنامه‌های رسمی و از پیش تعیین شده بعثه مقام معظم رهبری بود که از سوی معاونت فرهنگی، معاونت بین‌الملل و مدیریت اهل سنت برنامه‌ریزی شده بود و به محض استقرار کاروان قرآنی، فهرست برنامه‌ها به ما داده شد. در تمامی مراسم رسمی بعثه تلاوت ابتدایی قرآن دارای زمان مشخصی است که اجرای آن به عهده قاریان کاروان است.

صالحی‌متین بیان کرد: یکی از برنامه‌‌های پرثمر امسال که برای اولین‌بار به صورت ویژه در حوزه قرآن اجرا شد و مورد استقبال حجاج واقع شد، برپایی محافل انس با قرآن کریم بود. در سنوات قبل این محافل را به صورت مناسبتی داشتیم، اما امسال با همراهی نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی این برنامه یکی از برنامه‌های ثابت بعثه شد.

پیش‌بینی می‌کنیم، برای امسال حداقل ۲۰ محفل انس با قرآن در مکه مکرمه و مدینه منوره برپا شود

وی افزود: تاکنون ۱۵ محفل انس با قرآن کریم برپا شده است. در این محافل یک حافظ کل و قاری قرآن و گروه تواشیح حضور دارند و ضمن تلاوت قرآن کریم، پرسش‌هایی با محوریت مفاهیم قرآن در بین حجاج طرح و در پایان هدایایی تقدیم می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم برای امسال حداقل ۲۰ محفل انس با قرآن در مکه مکرمه و مدینه منوره اجرا شود.

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: پیش از اعزام به حج، شناساندن ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در کنگره عظیم حج، دغدغه ما بود، چراکه فضای آماده‌ای برای تبیین و تشریح فعالیت‌های قرآنی ایران وجود دارد. در اینجا نیاز به برگزاری کنگره و همایش نداریم، بلکه ظرفیت موجود است.

توانایی قاریان ایرانی را باور نداشتند

صالحی‌متین تصریح کرد: در حلقات قرآنی مسجدالنبی، مسجدالحرام و اماکن متبرکه، اعضا به اجرای تلاوت می‌پرداختند. تلاوت اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران در این اماکن باعث تعجت حجاج خارجی می‌شد و حتی باور نمی‌کردند که ایرانی‌ها بتوانند تا این سطح قرآن را خوب بخوانند.

<div id="video-display-embed-code_3488250"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4222827/3488250?width=400&height=300"></script></div>

سرپرست کاروان قرآنی حج ادامه داد: در ابتدا که در حلقات قرآنی مسجدالنبی حضور پیدا می‌کردیم از ناحیه حاضران در حلقات تحت فشار زیادی قرار می‌گرفتیم و جوی منفی علیه ما وجود داشت، آرام آرام اساتید این حلقات متوجه شدند که قصد ما تنها تلاوت است. در یکی از این حلقات استاد جلسه دست یکی از این اساتید ما را گرفت و گفت که شما به جای من بنشینید و قرآن بخوانید و مردم بعد از شما تکرار کنند. نکته جالب اینجا بود که هر زمان از ما می‌پرسیدند، اهل کجا هستید؟ قطری یا مصری هستید؟ اما پاسخ ما را که می‌شنیدند، بسیار تعجب می‌کردند. 

وی افزود:‌ در همین حلقات هدایای متبرک بسیاری از سوی حجاج دیگر کشورها به قاریان و اعضای کاروان قرآنی اعطا شد و این یعنی شناساندن ظرفیت قرآنی جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام که بسیار مهجور است. امروز چنین توانمندی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که جهان اسلام از آن بی‌خبر است و باید روی این موضوع بیشتر کار کرد.

صالحی‌متین بیان کرد: کار دیگری که از قبل روی آن کار کردیم و با دوستان بعثه و صدا و سیما هماهنگی آن صورت گرفت، بحث تلاوت در اماکن متبرکه که شامل فراز‌هایی از یک تلاوت، تلاوت کامل و تلاوت آیات مرتبط با اماکن متبرکه بود. قاریان در این حوزه در مکه مکرمه و مدینه منوره بسیار فعال بودند و فراز‌های متعددی ضبط شد که در مجموع میزان ضبط تلاوت به حدود ۲۰۰ قطعه رسید.

سرپرست کاروان قرآنی حج تمتع اظهار کرد: همچنین در رابطه با پویش قرآنی شهیدِ جمهور که متولی آن خبرگزاری ایکنا است، دوستان را فعال کردیم تا در اماکن مختلف، مدینه و مسجدالنبی و بعضاً در مکه مکرمه، آیات مرتبط با این پویش را تلاوت کنند. در مدینه مفصل ضبط تلاوت در امکان متبرکه در دستور کاروان قرار گرفت. در مکه نیز به تبع آن این اتفاق افتاد و دوستان ضمن جمع‌خوانی، فرازخوانی هم داشتند.

تا ۲۲ خرداد و قبل از عرفات حدود ۷۰۰ نفربرنامه در کل مکه و مدینه داشتیم که امیدواریم ظرف دو هفته آینده که دوستان در مکه و مدینه مستقر هستند به هزار برنامه برسد

وی گفت: البته ناگزیر شدیم حلقات قرآنی مسجدالحرام را کنسل کنیم، چرا که موانعی در صحن حرم بود که حجاح را ملزم به حرکت می‌کرد و مانند سال‌های قبل امکان نشستن در مسجد نبود. هر چند ما فعالیت خودمان را ادامه و در اماکن مختلف توسعه دادیم، به عنوان مثال در غار حرا اجرای برنامه داشتیم که بسیاری از کلیپ‌ها هنوز منتشر نشده است.

صالحی‌متین با بیان اینکه تا ۲۲ خرداد و قبل از عرفات حدود ۷۰۰ نفربرنامه در کل مکه و مدینه داشتیم که امیدواریم ظرف دو هفته آینده که اعضا در مکه و مدینه مستقر هستند به هزار برنامه برسد، گفت: در این سفر معنوی دیدارهایی را هم با بعثه و شخص حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در مدینه منوره و مکه مکرمه داشتیم. طی این دیدارها گزارش کاملی را از اقدامات و برنامه‌‌های کاروان قرآنی خدمت ایشان ارائه دادیم. ایشان نیز تاکیدات و پیشنهاداتی داشتند که امیدواریم طی روز‌هایی باقیمانده بتوانیم برخی از این پیشنهادات را عملی کنیم و برخی دیگر هم احتیاج به جلسات مستمر سالیانه با کمیته اعزام و بعثه مقام معظم رهبری به صورت ماهیانه یا دو ماه یک‌بار دارد تا فکر جدید در دستور کار کاروان قرآنی قرار گیرد.

سرپرست کاروان قرآنی حج بیان کرد: امسال چند کار جدید انجام دادیم، اما این موضوع باید مستمر انجام شود. از اهتمام بعثه مقام معظم رهبری در حج، مسئولان مختلف اعم از حوزه ریاست، معاونت فرهنگی، بین‌المللی و مدیریت اهل سنت تشکر می‌کنم، چراکه ما یک برنامه کاملا منسجمی را طی این دوره شاهد بودیم.

وی درباره زمان بازگشت اعضای کاروان قرآنی نور گفت: از امروز دوستان به تدریج به کشور باز خواهند گشت و این روند تا ۱۵ تیر و ابتدای محرم ادامه دارد.

<div id="video-display-embed-code_3488252"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4222827/3488252?width=400&height=300"></script></div>

یادآور می‌شود، در کاروان امسال مهدی عادلی از تهران، سیدکریم موسوی از خوزستان، سینا طباخی از تبریز، یوسف قنبری از زنجان، حمید صفدری از خراسان‌رضوی، آرش سوری از کرمانشاه، سیدرضا نجیبی از فارس، مسعود موحدی‌راد از خراسان‌رضوی، وحید براتی از خراسان جنوبی، سیدپارسا انگشتان از مازندران، خلیل سواری از خوزستان، مهدی عبرتی از گیلان، امیرحسین انواری از یزد، محمدرضا اکبری از مرکزی، گروه تواشیح العباد از خوزستان متشکل از مرتضی طرفی، نصرالله بریچی، صادق بیت‌سعید، خلیل سعیدی و محمدامین سبهانی خالص حضور دارند.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام

نظر شما