شناسهٔ خبر: 67341851 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

مالیات ابزار اصلی تامین منابع پایدار بودجه و کنترل استقراض از بانک مرکزی

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سال گذشته درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت و این مالیات‌ها عمدتاً از افراد و شرکت‌های بزرگ و ثروتمند اخذ شد و برای تامین منابع نیازی به چاپ پول نبود که نشان‌ می‌دهد با مدیریت درست و اخذ مالیات عادلانه، می‌توان بسیاری از مشکلات مالی کشور را حل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ۸۰۷ مودی مالیاتی ۳۰ درصد مالیات کشور را پرداخت کرده‌اند و یک درصد از اصناف، نیمی از مالیات کل اصناف را به عهده داشته‌اند. این آمار نشان‌دهنده این است که مالیات به‌طور عمده از دانه‌درشت‌ها و افرادی که درآمدهای بالایی دارند، اخذ شده است. چنین رویکردی توانسته است مانع چاپ پول و افزایش نقدینگی در کشور شود.

این سیاست‌های مالیاتی، که با تلاش‌ها و راهبردهای شهید رئیسی همراه بوده، نه‌تنها به کاهش فشار مالی بر اقشار ضعیف‌تر جامعه کمک کرده؛ بلکه با استفاده از درآمدهای مالیاتی پایدار، توانست هزینه‌های امور جاری و توسعه‌ای کشور را تأمین کند. این اقدامات، نقش مهمی در توسعه پایدار کشور ایفا کرده و نشان‌دهنده اهمیت استفاده از مالیات به عنوان یک ابزار کلیدی در مدیریت اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها است.

درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت

اکبر پولادی باغ‌بهادرانی نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به اهمیت مالیات در کنترل نقدینگی اظهار کرد: مالیات می‌تواند نقش مهمی در کاهش نقدینگی و تأمین منابع مالی برای پرداخت حقوق پرستاران، آتش‌نشانان، معلمان و دیگر مشاغل عمومی ایفا کند.

وی افزود: با استفاده از درآمدهای مالیاتی به جای چاپ پول، می‌توان امور جاری کشور را مدیریت کرده و از تورم جلوگیری کرد. در سال گذشته، درآمدهای مالیاتی کشور افزایش چشمگیری داشت و حتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت. این نشان می‌دهد که نظام مالیاتی به‌درستی عمل کرده و توانسته است منابع مالی قابل‌توجهی را تأمین کند.

نماینده شهرستان لنجان در مجلس خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، مالیات از تمامی فعالیت‌ها گرفته می‌شود و هر کشور رویکرد و برنامه خاص خود را برای مالیات دارد، اما همه کشورها در این نکته اشتراک دارند که از درآمدهای مالیاتی برای تأمین هزینه‌های عمومی و توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنند.

پولادی باغ‌بهادرانی گفت: در کشور ما نیز اخیراً اقدامات خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده که نتیجه آن افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است. این درآمدها از مشاغلی که در گذشته درآمدهای بالایی داشتند، ولی مالیات کمی پرداخت می‌کردند، به‌طور عادلانه اخذ شده است.

وی ادامه داد: از این طریق، فشار مالیاتی تنها بر روی کارمندان و کارگران نخواهد بود و دانه‌درشت‌ها نیز که از منابع و امکانات کشور بهره بیشتری می‌برند، سهم خود را در تأمین امنیت و امور کشور پرداخت خواهند کرد. بسیاری از هزینه‌های کشور اکنون با درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود که نشان‌دهنده یک روند مثبت است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این مسیر باید ادامه یابد و با استفاده از روش‌های نوین مالیاتی و تکنولوژی‌های جدید، می‌توان جلوی فرار مالیاتی را بیشتر گرفت و از فشار بر اقشار ضعیف کاست. راهی که شهید رئیسی آغاز کرده، باید ادامه پیدا کند و برای مالیات، فرمول واحدی نداشته باشیم، بلکه هر شغل، منطقه و شرایط خاص، فرمول مالیاتی خاص خود را داشته باشد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت و این مالیات‌ها عمدتاً از افراد و شرکت‌های بزرگ و ثروتمند اخذ شد؛ حتی مطالبات گندمکاران با استفاده از این درآمدها پرداخت شد و نیازی به چاپ پول نبود. این نشان‌دهنده این است که با مدیریت درست و اخذ مالیات عادلانه، می‌توان بسیاری از مشکلات مالی کشور را حل کرد.

مقابله با فرار مالیاتی، می‌تواند منابع مالی برای کشور را تأمین کند

پولادی افزود: یک دانه‌درشت اگر از مالیات فرار نکند، می‌تواند مالیاتی معادل هزاران نفر پرداخت کند. به‌عنوان مثال، ۸۰۷ مودی حدود ۳۰ درصد مالیات کل کشور را پرداخت کرده‌اند و یک درصد از اصناف، نیمی از مالیات کل اصناف را پرداخت کرده‌اند.

این نماینده مجلس گفت: این آمار نشان می‌دهد که با جلوگیری از فرار مالیاتی، می‌توان منابع مالی قابل‌توجهی برای کشور تأمین کرد و از نارضایتی عمومی نیز جلوگیری کرد. با استفاده از روش‌های نوین، می‌توان این روند را ادامه داد و اطمینان حاصل کرد که مالیات به‌درستی و عادلانه اخذ می‌شود.

نظر شما