شناسهٔ خبر: 67341185 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ایرلاین ها با آزادسازی بنزین هواپیما تنبیه می شوند؟

بعد از اقدام ایرلاین‌ها برای آزادسازی قیمت بلیت، دولت هم به دنبال آزادسازی قیمت بنزین هواپیماست. طبق آمارها، دولت سیزدهم ۴.۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده و تزانزیت نیز ۶۹ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، ایرلاین‌ها با استناد به رأی دیوان عدالت اداری قیمت بلیت را آزاد کرده‌اند و آنگونه که محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید پیشنهاد آزادسازی بنزین هواپیما در مسیرهای داخلی به دولت ارسال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: قیمت سوخت جت بخش بار، مراکز آموزشی، هلی‌کوپتری آزاد محاسبه می‌شود. تنها سوخت پروازهای داخلی ایرلاین‌های ایرانی با قیمت ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

همشهری پیش از این با استناد به آمار و ارقام رسمی از تخصیص یارانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی به بنزین هواپیما خبر داده بود. بر اساس این آمارها، ایرلاین‌ها در حالی قیمت بلیت مسیرهای داخلی را آزاد کرده و تا پیش از دو برابر افزایش داده‌اند که به ازای هر نفر ساعت حدود یک میلیون تومان یارانه سوخت دریافت می‌کنند.

جذب ۴.۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت سیزدهم

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری جهان اعلام کرد: ایران در سال ۲۰۲۳ توانسته است یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند.

ایران در سال ۲۰۲۲ نیز بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

بدین ترتیب میزان کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سه سال دوره دولت سیزدهم چهار میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد برخورد با مشترکان پرمصرف و بدمصرف، اظهار داشت: مشترکان بد مصرف اگر به اخطارها توجه نکنند آب آنها از ساعت ۹ صبح تا ۳ عصر قطع خواهد شد.

هاشم امینی با اشاره به اینکه سال گذشته این امر اجرا می‌شد و امسال هم با جدیت در پیک مصرف انجام خواهد شد، اظهار کرد: اقدام‌های صورت گرفته برای مدیریت مصرف سبب شد رشد مصرف که پیش از این سه درصد بود به کمتر از ۱.۸ درصد برسد.

امینی تعداد مشترکان آب را حدود ۲۴ میلیون نفر عنوان کرد که ۳۵ درصد مشترکان از الگو تا ۲ برابر الگو مصرف دارند و ۶ درصد مشترکان بیش از ۲ برابرالگو مصرف می‌کنند که ۱۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌اند.

دومین واحد نیروگاه فولاد مبارکه وارد مدار شد

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: دومین واحد نیروگاه فولاد مبارکه با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات وارد مدار تولید برق کشور شد. مصطفی رجبی مشهدی افزود: صنایعی که نیروگاه احداث کرده باشند، از طرح‌های مدیریت مصرف تابستان معاف خواهند شد.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور اضافه می‌شوند، تصریح کرد: حدود ۳۵۰۰ مگاوات، مصرف مشترکان جدید صنعتی است که امسال به شبکه اضافه شده‌اند و از برق استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بخش صنعتی شاهد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق هستیم که بخشی از آن توسط نیروگاه‌هایی که توسط خود صنایع احداث شده است، تأمین می‌شود.

رشد ۶۹ درصدی ترانزیت جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته ترانزیت جاده‌ای ایران ۵۸ درصد رشد داشته و از ۹.۳ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن رسید.

مهرداد بذرپاش، اظهار کرد: در سه ماهه امسال ترانزیت جاده‌ای ۶۹ درصد و مجموع کل ترانزیت کشور ۵۵ درصد رشد داشته که با تداوم این روند از ۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

شرایط ارسال پستی فرش دستباف به خارج

بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ هر شخص مطابق دستورالعمل مشترک وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند یک بار در سال ۲۴ متر مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ متر مربع گلیم از طریق رویه پستی خارج کند.

محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم در سقف مساحت (متراژ) وجود نخواهد داشت.

ریال آفشور با روسیه آغاز می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال گفت: امروز سهم اسکناس و مسکوک از کل نقدینگی کشور به ۱.۳ درصد رسیده و خوشبختانه در حوزه بانکداری الکترونیک جزو برترین‌های دنیا هستیم.

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال به عنوان نخستین واحد پول دیجیتال کشور که به صورت آزمایشی در جزیره کیش عملیاتی شده است، گفت: ریال دیجیتال می‌تواند بسترساز توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد و کارایی سیستم نظارت و جمع آوری آمار مالی برای بانک مرکزی را به شکل مطلوبی افزایش و چون مستقیماً به کیف پول افراد واریزها صورت می‌گیرد، می‌توان عملیات سیاست پولی را به درستی انجام داد. ما در ادامه این پروژه باید به سمت nfc برویم و استقبال مردم از این طرح اهمیت بسزایی دارد.

وی در رابطه با جایگاه ریال دیجیتال در کم اثر شدن تحریم‌ها گفت: امروز اکثر کشورهای دنیا در حال تلاش برای کاهش هژمونی پول هستند و ریال دیجیتال می‌تواند باعث کم اثر شدن تحریم‌ها شود و در ادامه پروژه به کاهش آثار تحریمی کمک بسزایی داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در رابطه با راه‌اندازی ریال آفشور در معاملات بین‌المللی با کشورهای همسایه نیز گفت: ریال آفشور به‌زودی با روسیه آغاز می‌شود.

آغاز ثبت‌نام ۳۱ مدل خودروی وارداتی

مدیر سامانه یکپارچه خودرو از آغاز ثبت‌نام برای خودروی وارداتی خبر داد و گفت: فقط متقاضیان دور اول که تاکنون خودرویی انتخاب نکرده‌اند فرصت دارند تا چهارشنبه ششم تیرماه خودروی خود را انتخاب کنند.

مهدی تقدسی افزود: در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی برای متقاضیان، ۳۱ مدل خودرو عرضه شده که با توجه به گستردگی این طرح، تمامی افراد دارای نوبت که تاکنون طی طرح‌های عرضه اجرایی شده، هنوز خودرویی را انتخاب نکرده، حتماً بایستی خودروی خود را انتخاب کنند.

در ایران چقدر سوخت مصرف می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸ درصدی دارد.

جلیل سالاری اظهار کرد: میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی‌که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

او افزود: در ایران خودروی بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به‌طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

نظر شما