شناسهٔ خبر: 67340399 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گزارش تحلیلی همشهری آنلاین از فروش بهاری گیشه سینما

بیش از ۹۰ درصد آمار تماشاگر سینما در بهار امسال متعلق به ۶ فیلم است! | فقط ۲ فیلم پرفروش در جشنواره فجر نمایش داده شده‌اند

فروش بالای سینما در بهار امسال فقط شامل ۶ فیلم (۴ کمدی، یک درام تاریخی و یک درام اجتماعی) بود و ۱۱ فیلم دیگر رسما در گیشه شکست خوردند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: بهار ۱۴۰۳ در ظاهر برای سینمای ایران موسم رکوردشکنی افتتاحیه فیلم‌ها بود. هر فیلم جدید مهمی که در بهار اکران می‌شد، خبر شکستن رکورد فروش افتتاحیه‌اش به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌چرخید و این‌طور به نظر می‌رسید که از برکت فروش بالای «فسیل» و «هتل» در سال گذشته، سینمای ایران همچنان رونقی را تجربه می‌کند که حتی پیش از شیوع کرونا نیز سابقه نداشت. اما این صرفا ظاهر قضیه است؛ واقعیت فروش سینما در بهار امسال روی دیگری هم دارد که کمتر به آن توجه شده. فروش بالای سینما در بهار امسال فقط شامل ۶ فیلم (۴ کمدی، یک درام تاریخی و یک درام اجتماعی) بود و ۱۱ فیلم دیگر رسما در گیشه شکست خوردند. با مرور آمار و ارقام سینما در بهار ۱۴۰۳ متوجه می‌شویم، سینمای ایران در گیشه کاملا به فروش کمدی‌ها وابسته است و در مورد ۲ فیلم غیرکمدی پرفروش، یعنی «مست عشق» و «بیبدن»، هم آنچه باعث فروش‌شان شده، ‌ در اولی حضور بازیگران ترکیه‌ای و در دومی حواشی کنجکاوی‌برانگیز مربوط به شباهت فیلم با پرونده واقعی قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی بوده است. جدول زیر و اطلاعات مستخرج از آن شما را در درک وضعیت کلی سینمای ایران در بهار ۱۴۰۳ کمک می‌کند.

بیش از ۹۰ درصد آمار تماشاگر سینما در بهار امسال متعلق به ۶ فیلم است! | فقط ۲ فیلم پرفروش در جشنواره فجر نمایش داده شده‌اند

* تعداد کل تماشاگران بهار امسال: ۹ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۳۹ نفر

* تعداد تماشاگران ۶ فیلم نخست جدول: ۸ میلیون و ۳۳۹ هزار ۶۷۴ نفر

* تعداد تماشاگران ۱۱ فیلم دیگر جدول: ۷۸۱ هزار و ۷۶۵ نفر

* تعداد تماشاگر این ۶ فیلم معادل ۹۱.۴ درصد کل تماشاگران بهار امسال سینماست.

* میزان کل فروش بهار امسال: ۵۵۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان

* میزان فروش ۶ فیلم نخست جدول: ۴۸۵ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان

* میزان فروش ۱۱ فیلم دیگر جدول: ۳۷ میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان

* میزان فروش این ۶ فیلم معادل ۸۷.۷ درصد فروش کل بهار امسال سینماست.

* ۷ فیلم‌ «مست عشق»، «تگزاس ۳»، «سال گربه»، «خجالت نکش ۲»، «قلهک»، «نیلگون» و «کوچه ژاپنی‌ها» قبل از اکران در هیچ جشنواره داخلی اعم از جشنواره فیلم فجر یا جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور نداشته‌اند. از میان این فیلم‌ها، ۴ فیلم در جمعه پرفروش‌ها هستند.

* ۱۰ فیلم دیگر در جشنواره فیلم فجر یا جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور داشته‌اند که از میان آنها فقط دو فیلم «تمساح خونی» و «بیبدن» در جمع پرفروش‌ها حضور دارند.

* پراکندگی ژانری ۱۷ فیلم:

کمدی: ۶ فیلم

درام اجتماعی: ۳ فیلم

درام تاریخی: یک فیلم

دارم جنگی: یک فیلم

درام زندگینامه‌ای: یک فیلم

درام عاشقانه: یک فیلم

کودک: ۲ فیلم

اکشن: یک فیلم

ملودرام: یک فیلم

نظر شما