شناسهٔ خبر: 67339950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

واشنگتن از حمله اسرائیل به لبنان حمایت می‌کند؟

شارمین نروانی با بیان اینکه اسرائیل باید عقلش را از دست داده باشد که بخواهد به لبنان حمله کند، اظهار کرد: اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، آمریکایی‌ها همانطور که گفته‌اند از آن حمایت خواهند کرد اما شکی نیست که دارایی‌های ایالات متحده در منطقه در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

چند روزی است که گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال حمله اسرائیل به لبنان مطرح می‌شود. این مسئله زمانی شدن گرفت که یسرائیل کاتس -وزیر امور خارجه اسرائیل- اعلام کرد جنگ همه جانبه علیه حزب الله به زودی رخ خواهد داد و افزود: فرماندهان ارشد نیرو‌های دفاعی اسرائیل طرحی را برای این عملیات امضا کرده‌اند. با این حال بسیاری از کارشناسان ضمن اشاره به ناکامی رژیم صهیونیستی در برابر حماس و عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده بر این باروند که رژیم توانایی مدیریت دو جبهه به صورت همزمان را ندارد.

با این حال، سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی مدعی شده که اگر جنگ تمام‌عیاری در مرز شمالی اسرائیل بین این کشور و حزب‌الله آغاز شود، دولت بایدن به طور کامل از متحد خود حمایت خواهد کرد. در مقابل، سید حسن نصرالله -دبیرکل حزب الله لبنان- در واکنش به لفاظی صهیونیست‌ها اعلام کرد: اگر جنگی بر ما تحمیل شود، دشمن پشیمان خواهد شد. حزب الله لبنان اخیرا با انتشار تصاویری اعلام کرده در صورت حمله ؤزیم صهیونیستی، پالایشگاه نفت حیفا، فرودگاه بن گورین، بندر اشدود، بندر حیفا، پایگاه نظامی ماهواره‌ای در منطقه یهودا و پایگاه نظامی در النقب و الجلیل را هدف قرار خواهد داد.

اقدامات حزب الله در طول ۹ ماه جنگ غزه نشان داده که این گروه قدرت عملی کردن تهدیدات خود را دارد. گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز برای بررسی این موارد گفتگویی با «شارمین نروانی» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل منطقه- انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد گمانه‌زنی‌هایی که در ارتباط با احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان مطرح می‌شود اظهار کرد: اسرائیلی‌ها باید عقلشان را از دست داده باشند که دست به چنین اشتباه احمقانه‌ای بزنند؛ اما آن‌ها واقعا احمق هستند و بنابراین کسی نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد.

از نظر این کارشناس بین الملل، به نظر نمی‌رسد که آمریکا چنین چیزی را بخواهد، اما اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، آمریکایی‌ها همانطور که گفته‌اند از آن حمایت خواهند کرد. وی افزود:، اما اگر این اتفاق رخ دهد، دارایی‌های ایالات متحده در منطقه در معرض آسیب قرار می‌گیرد، بنابراین آن‌ها باید ببینند تا چه زمانی می‌توانند این قیمت را تحمل کنند.

نروانی در خصوص واکنش حزب الله به چنین حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی گفت: مطمئنا واکنش هدفمند و با کیفیت حزب الله، اسرائیلی‌ها را شگفت زده خواهد کرد. وی همچنین در مورد واکنش سایر بخش‌های مقاومت اظهار کرد: صحبت در مورد آن سخت است، اما اگر مقاومت منطقه‌ای شاهد چنین تغییری از غزه به نقطه دیگری باشد و اگر اسرائیل یک کشور عربی مانند لبنان را هدف قرار دهد، به احتمال زیاد جنگ بسیار گسترش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در صورت وقوع چنین جنگی دارایی‌های نظامی کشور‌های غربی که به تل آویو کمک می‌کنند مورد هدف قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: من همچنین فکر می‌کنم در صورت وقوع این جنگ، ممکن است اهداف ژئواستراتژیک محور مقاومت فراتر از این برود و به باز کردن مرز‌های بین عراق و سوریه و حتی سوریه و لبنان است، منجر شود. وی در انتها تاکید کرد که نکته آخر صرفا نظر من است و هنوز کسی در این مورد صحبتی نکرده است.

منبع: ایسکانیوز 

نظر شما