شناسهٔ خبر: 67339648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نامزدهای انتخابات درباره خودرو چه گفته‌اند؟

صاحب‌خبر -

شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی سال‌های اخیر اظهاراتی درباره صنعت خودروسازی و ضرورت ارتقای کیفیت خودروهای داخلی داشته‌اند که در ادامه بخشی از این اظهارات را مرور می‌کنیم.

پزشکیان: باید انحصار خودرو را از بین ببریم
مسعود پزشکیان: باید انحصار خودرو را از بین ببریم؛ زمانی می‌توانیم، به‌طور مثال، عرضه‌ خودرو در بورس کالا داشته باشیم که مصرف از تولید کمتر باشد؛ زمانی که تقاضا بیشتر از تولید است، عرضه در بورس فقط قیمت را بالا می‌برد. نمی‌دانم این شیوه‌ عرضه را از کجا ابداع کرده‌اند. در خارج، خودرو را می‌خرند و پنج سال دیگر پولش را می‌دهند، اما اینجا چندین میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند تا ۱۶ هزار خودرو را بخرند که اصلا درست نیست.
اگر قرار باشد اقتصاد به‌صورت دستوری پیش رود، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست خواهند کشید. مگر می‌شود زمانی که قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده ۱۰ واحد (برای نمونه) تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با قیمت هشت واحد محصول خود را به فروش برساند؛ همین اختلاف قیمت‌های خودرو در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد، به‌خاطر دستوری بودن اقتصاد کشور است. قدم نخست در ساماندهی صنعت خودروسازی، ثبات برنامه و مدیریت است.

پورمحمدی: ورود خودروی خارجی را آزاد می‌کنیم
مصطفی پورمحمدی اظهارات چندانی درباره صنعت خودروسازی ندارد اما با جست‌وجو در سوابق فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی با یکی از پست‌های او مواجه می‌شویم که در آن با مردم ایران قرار گذاشته است که درصورت پیروزی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، کیفیت خودروهای داخلی را بالا می‌برد و راه را برای ورود یا به‌عبارتی واردات خودروهای خارجی باز می‌کند.
پورمحمدی در ششمین قرار انتخاباتی خود با مردم، از آن با عنوان یک قرار ماشینی نام برده و نوشته است: بالا بردن کیفیت خودروی داخلی هدف اصلی ما است. ورود خودروی خارجی را آزاد می‌کنیم.

سعید جلیلی: سند راهبردی برای رونق خودروسازی نداریم
سعید جلیلی: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که با گردش مالی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، پراشتغال‌ترین صنعت کشور است. از همین جهت، دولت حتماً باید در این خصوص برنامه دقیق و مشخص داشته باشد، اما متأسفانه چند نقص اساسی در این زمینه در کشور وجود دارد ازجمله اینکه سندی جامع و راهبردی اساسی برای این صنعت که مورد وفاق تمام کنشگران این عرصه باشد، نداریم.
متناسب با همین موضوع، ایرادهای دیگر نیز وجود دارد؛ اینکه یک نهادِ بالادستی نداریم که بتواند بر تمام بخش‌های این صنعت نظارت داشته باشد. این موضوع بسیار اهمیت دارد و به همین علت است که بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی متناسب با منافع خود، امور خود را پیگیری می‌کنند؛ بنابراین ما برای تدوین سند بالادستی صنعت خودرو و رئوس آن فکر کرده‌ایم. ضمن اینکه برای ساختاری که بتواند به‌عنوان نهاد بالادستی بر امور صنعت خودرو‌سازی‌ نظارت و آن را مدیریت کند، برنامه دقیقی تدوین شده است.

زاکانی: تولیدکنندگان خودروی داخلی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند
علیرضا زاکانی: خرید داخلی برای شهرداری تهران در اولویت است و بر همین اساس برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم، اما اینکه انتظار داشته باشند که مردم را اسیر آنها کنیم، نشدنی است و هیچ‌کس راضی به آن نیست. باید بگویم که برخی از تولیدات داخلی تعدادی از شرکت‌ها کیفیت ندارد.
ما شهرداری تهران را در حالی تحویل گرفتیم که حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال بود و اکنون بیش از ۲۰۰۰ اتوبوس فعال داریم؛ سال ۱۴۰۳، این تعداد اتوبوس چند برابر خواهد شد و درست نیست که بخواهیم جلوی این ظرفیت‌ها را بگیریم یا آنها را نبینیم. زمانی که تولیدکنندگان داخلی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، چه کنیم؟
پس از جذب تمام ظرفیت‌های داخلی، برای واردات خودروی برقی با کیفیت و ارزان خارجی قرارداد بستیم، اما ‌مافیای خودرو از آسایش و رفاه مردم ناراحتند، از رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک ناراحتند، چون قیمت‌ها را به نفع مردم شکستیم.

قاضی‌زاده هاشمی: چرا خودروی استاندارد نمی‌سازیم؟
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: ما به مردم این کشور ظلم می‌کنیم؛ اگر بلد نیستیم خودرو با حداقل استانداردها بسازیم، چه اصراری هست اصلاً خودرو تولید کنیم؟
بیش از ۳۰ هزار جانباز در صف دریافت خودروهای وارداتی هستند و شایعاتی که پیرامون واردات خودروهای لوکس از سوی جانبازان مطرح می‌شود، صحت ندارد. سبد واردات خودرو را وزارت صمت برای جانبازان تعیین می‌کند؛ بنابراین به جانبازان مانند بازیکنان فوتبال، حواله‌ای داده نشده است تا هر خودرویی که می‌خواهند وارد کشور کنند. در حقیقت جانبازان می‌توانند از بین خودروهایی که وزارت صمت مشخص کرده، سهم خود را انتخاب و آن را دریافت کنند. بانک مرکزی در تامین ارز واردات این خودروها بایستی همکاری‌های لازم را انجام دهد تا جانبازان در این‌باره دچار مشکل نشوند. در رابطه با خرید و فروش حواله‌ خودروهای جانبازان نیز به باید به صراحت بگویم واگذاری سهمیه غیرقانونی است و به جایی نمی‌رسد. در حقیقت حواله‌ای در کار نیست؛ زمانی که اعلام کنند، فرد بایستی پول را به‌حساب شرکت واریز و خودرو خود را دریافت کند.

قالیباف: صنعت خودرو رقابتی نیست و رانتی شده است
محمدباقر قالیباف: در حوزه خودرو اشکالات ریشه‌ای وجود دارد؛ تولید حتما موضوع اول کشور ما است و ما باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید، تسهیلگری کنیم اما اگر این حمایت از تولید و تسهیلگری، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط و محدود نباشد و سازماندهی شده نباشد، خروجی مناسبی نخواهد داشت و ظلم به تولید است؛ مصداق روشن این کار صنعت خودرو در کشور است.
صنعت خودرو از حالت رقابتی خارج شده و شاهد این همه رانت هستیم اما امروز این حوزه از جهت کیفیت، کمیت و همچنین دیونی که شرکت‌های خودروسازی روی دست بیت‌المال گذاشته‌اند دچار اشکالات فراوان و جدی است.
ما امروز خودروساز نیستیم، بلکه مجموعه‌ساز هستیم. اگر بخواهیم یک پلتفرم خوب خودرو را انجام دهیم که بتواند با دنیا رقابت کند، حدود دو میلیارد دلار هزینه لازم دارد؛ این موضوع زمانی اقتصادی است که آن پلتفرم ۱۰ سال عمر کند و تقریبا در هرساله، چهار میلیون تیراژ تولید داشته باشد؛ یعنی ۴۰ میلیون خودرو از آن تولید شود.

نظر شما