شناسهٔ خبر: 67339577 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تیم ملی به مربی خارجی سطح بالا نیاز دارد

اختصاصی با ترکاشوند؛ داورزنی به والیبال ایران خیانت کرد/ شیوه مدیریتی او منجر به بازیکن سالاری شد

محمد ترکاشنوند، والیبالیست اسبق تیم ملی ایران یکی از عوامل مشکلات امروز تیم را شیوه مدیریت محمدرضا داورزنی در این فدراسیون می‌داند..

صاحب‌خبر -

ترکاشوند در گفت‌وگو با تابناک: داورزنی به والیبال ایران خیانت کرد/ شیوه مدیریتی او منجر به بازیکن سالاری شد

محمد ترکاشوند، کارشناس والیبال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی تابناک درباره شرایط تیم ملی در پایان لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ و مشکلات فنی تیم گفت: ابتدا باید این نکته را بگویم که بازیکنان فعلی تیم ملی با مربیان ایرانی به این جایگاه رسیدند. در سطح نوجوانان و جوانان در قهرمانی جهان ما می‌توانیم به مدال و قهرمانی برسیم، اما در بزرگسالان متوقف می‌شویم و این موضوع باید کارشناسی شود که چرا به این شکل بروز می‌کند. بازیکنان در رده‌های پایه با مربیان ایرانی والیبال را یاد می‌گیرند، اما وقتی به بزرگسالان می‌روند همه چیز تغییر می‌کند و ما با تیم‌های دیگر فاصله زیادی می‌گیریم.

او با اشاره به مشکلات تیم ملی افزود: یکی از عوامل می‌تواند به لیگ ما بازگردد. لیگ والیبال نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر شده و بازیکنان هم ترجیح می‌دهند خارج از کشور بازی کنند. از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار هم مشکلات زیادی داریم و همین کار را در بزرگسالان سخت کرده است. هرچه رده بازیکنان پایین‌تر باشد کار مربی هم آسان‌تر است.

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال درباره سرمربی آینده این تیم اظهار داشت: واقعیت این است که همه به این اجماع رسیدند که با توجه به تجارب دو سال گذشته، مربی خارجی می‌تواند به ما کمک کند. این اتفاق هم باید رخ دهد و یک مربی سطح بالا و با برنامه‌ریزی بلند مدت انتخاب شود. با این حال اگر یک مربی پروازی بیاید که یک ماه قبل از مسابقات بالای سر تیم باشد، کار را سخت می‌کند و نمی‌توانیم آن موفقیتی که باید را به دست آوریم. مربی باید زمان کافی را بگذارد و حتما کمک‌های ایرانی در کادر خود داشته باشد.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: ما باید این مسیر پیشرفت را طی کنیم و آن بدون مربی قوی، شدنی نیست و به عقب برمی‌گردیم. من مطمئن هستم که والیبال ما روزهای خوب را می‌بیند و اینطور نیست که شرایط به همین شکل بماند و ما می‌توانیم به اوج برگردیم.

این بازیکن سابق تیم ملی در پاسخ به سؤال تابناک مبنی بر اینکه چرا کسی سهم خود در ناکامی امروز تیم ملی را گردن نمی‌گیرد، گفت: ما باید یک سری واقعیت‌ها را بپذیریم و به گذشته برنگردیم اما باید واکاوی کنیم. واقعیت این است که آقای محمدرضا داورزنی به والیبال ایران خیانت کرد. اصلاً دوست ندارم وارد این قضیه شوم، اما او در زمان حضورش در فدراسیون به دنبال نتیجه بود تا همه از او به نیکی یاد کنند، اما والیبال ایران را نابود کرد.

وی افزود: در بهترین برهه زمانی ما یک سری بازیکن استثنایی حضور داشتند که در کار تیمی به هماهنگی قابل توجهی رسیده بودند، اما داورزنی فقط به این نگاه می‌کرد که نتیجه بگیرد و به المپیک صعود کند. برای او پشتوانه‌سازی اهمیتی نداشت و هرچه بود برای آن بازیکنان به کار می‌گرفت و این وامصیبتا بود. همه تعریف و تمجید می‌کردند اما کسی چیزی نمی‌گفت که چرا بازیکنان دیگری ساخته نمی‌شوند، در حالی که ما از همان جا به مشکل خوردیم.

«تغییر نسل قطعا تاوانی چون نرفتن به المپیک، ناکامی در لیگ ملت‌ها و قهرمانی قاره دارد». ترکاشوند با بیان این جمله در ادامه صحبت‌هایش گفت: این شرایط را باید بپذیریم و تحمل کنیم، اما اگر تقوی هم مسیر داورزنی را برود به مشکل می‌خوریم و او باید پشتوانه‌سازی را انجام بدهد. اینکه تمام توان‌‌مان را روی یک تیم بگذاریم شاید بازهم در چند سالی نتیجه بگیریم، اما بازهم به مشکل می‌خوریم.

ترکاشوند با انتقاد از شیوه مدیریتی که منجر به بازیکن سالاری شد گفت: بازیکنان ۱۵-۱۰ سال احساس کردند جایگزینی ندارند و بازیکن سالاری به تیم بروز کرد و آقای داورزنی عامل این اتفاق بود و حالا شرایط اینگونه است. آقای تقوی مدت زمان کوتاهی است که آمده و جوان است و به نظر می‌رسد برنامه‌های خوبی داشته باشد و دوست دارد والیبال رشد کند. همه باید دست به دست هم بدهیم تا والیبال به جایگاه خودش برسد و این اصلاً دور از دسترس نیست.

کارشناس والیبال بار دیگر با ابراز ناراحتی از داورزنی اظهار داشت: او به قدری به نسل ما محبت داشت که همه را خانه‌نشین کرد و اجازه نداد خیلی‌ها وارد مربیگری و والیبال شوند. داورزنی دوست نداشت بازیکنان بزرگ به سیستم بیایند و می‌خواست با آدم‌های کوچک و بله قربان‌گو کار کند. متأسفانه باید افسوس خورد. آقای داورزنی زحمت کشیده و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم؛ شاید مدتی والیبال ما را به جایگاه خوبی رساند، اما یک سری بازیکنان را نابود کرد.

او در ادامه گفت: باید الان بیایند و جوابگو باشند، اما متأسفانه کسی پاسخگو نیست. ان‌شاءالله در ادامه مسیر همه چیز برای ایران خوب پیش برود و کسانی که دلشان می‌سوزد کار کنند تا والیبال به جایگاه خوبی برسد چرا که لیاقتش را دارد.

بازیکن سابق تیم ملی والیبال تأکید کرد: اگر ما توانایی پیشرفت را نداشتیم می‌گفتیم نمی‌توانیم، اما جوانان خوبی داریم و مربی‌هایمان هم رشد کردند. شاید به خاطر ارتباط کمی که با خارج از کشور دارند، از نظر فنی فاصله داشته باشند، اما توانمند هستند و همین ستاره‌های والیبال زیر نظر آنها شکوفا شده‌اند. امیدوارم تیم ملی با تصمیم‌های درست به جایگاه خوبی برسد.

نظر شما