شناسهٔ خبر: 67339531 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دیپلماسی فعال دولت سیزدهم  در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با محوریت صنعت نفت و گاز 

روزنامه جوان

نفت و گاز جزو مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شوند. از آنجایی‌که بودجه کشور به شدت به درآمد‌های این حوزه وابسته است، رونق این صنایع از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. طی سال‌های گذشته این صنایع تحت تحریم قرار گرفتند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در دولت شهید رئیسی علاوه بر توسعه همکاری‌های فناورانه و سرمایه‌ای بین ایران و کشور‌های همسو، تولید نفت کشور ۶۳ درصد رشد کرده است، صادرات آن به میزان ۴۰۰ درصد افزایش داشته و رشد ۳۰ درصدی را در صادرات گاز تجربه کرده ایم. سرمایه‌گذاری خارجی نیز با محوریت صنعت نفت و گاز در سه دولت اخیر رکوردشکنی کرده است و شاهد جذب ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تنها در سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم که نشان از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم‌ها دارد.
 
نفت و گاز جزو مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شوند. از آنجایی‌که بودجه کشور به شدت به درآمد‌های این حوزه وابسته است، رونق این صنایع از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. طی سال‌های گذشته این صنایع تحت تحریم قرار گرفتند. دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد، با حجم پایین تولید و صادرات نفت و گاز کشور روبه‌رو بود. از سوی دیگر، حجم زیادی از نفت و میعانات گازی کشور در انبار‌ها و روی دریا معطل باقی مانده بودند و دولت قبلی نتوانسته بود آن‌ها را بفروشد. 
بعد از سه سال که از دولت شهید رئیسی می‌گذرد، تولید نفت کشور ۶۳ درصد رشد کرده است، صادرات آن به میزان ۴۰۰ درصد افزایش داشته و رشد ۳۰ درصدی را در صادرات گاز تجربه کرده ایم. شاید کمتر کسی سه سال پیش باور می‌کرد بتوانیم چنین نتایجی را در شرایط تحریمی به دست بیاوریم. 
یکی از دستاورد‌های کلیدی دولت سیزدهم توسعه بخش‌های پتروشیمی و پالایشی بوده است. ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با سرمایه گذاری ۵/۳ میلیارد دلاری سالانه ۱۰ میلیون تن افزایش چشمگیری داشته است. به همین ترتیب ظرفیت تولید سالانه محصولات پالایشی رشد ۹۰ میلیون بشکه‌ای را ثبت کرد. این تحولات نه تنها توان تولید را افزایش داده، بلکه جایگاه ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار‌های جهانی پتروشیمی و پالایش تقویت کرده است. 
دولت سیزدهم همچنین بر افزایش ظرفیت تولید سوخت برای تأمین نیاز داخلی و تضمین امنیت انرژی تمرکز کرد. تولید بنزین با افزایش قابل توجه ۱۸ میلیون لیتری در روز مواجه شد که نیاز‌های رو به رشد مصرف کنندگان را برطرف کرد. همچنین تولید نفت و گاز یورو ۵ افزایش چشمگیری داشته و به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. این پیشرفت‌ها در تولید سوخت به کاهش وابستگی به واردات و ارتقای خودکفایی در تأمین نیاز‌های سوخت داخلی کمک کرده است. 
همچنین یکی از اقدامات راهبردی دولت سیزدهم با تکیه بر توان و سرمایه داخلی بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بوده است. دولت شهید رئیسی در سایه اجرای سیاست اتکا به خود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش بنیانی توانست بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی را عملیاتی کند. این فاز مرزی‌ترین میدان مشترک ما با قطر است و تاکنون چندین بار شرکت‌های خارجی نظیر توتال قول داده بودند در بهره برداری از آن به کمک مان بیایند. بعد از اینکه ۲۲ سال بهره برداری از این فاز معطل مانده بود، در نهایت متخصصان داخلی در دولت سیزدهم موفق شدند آن را به مرحله برداشت برسانند. 
در دولت شهید رئیسی علاوه بر توسعه همکاری‌های فناورانه و سرمایه‌ای بین ایران و کشور‌های همسو، تولید نفت کشور ۶۳ درصد رشد کرده است، صادرات آن به میزان ۴۰۰ درصد افزایش داشته است و رشد ۳۰ درصدی را در صادرات گاز تجربه کرده ایم. سرمایه‌گذاری خارجی نیز با محوریت صنعت نفت و گاز در سه دولت اخیر رکوردشکنی کرده است و شاهد جذب ۵/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تنها در سال ۱۴۰۲ بوده‌ایم که نشان از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با وجود تشدید تحریم‌ها دارد.

نظر شما