شناسهٔ خبر: 67338331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

علیرضا زاکانی در گفت‌وگوی ویژه خبری/

درمان اطفال و سالمندان رایگان می‌شود/ امکان افزایش یارانه تا سی الی چهل درصد وجود دارد +فیلم

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مردم پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت.

وی در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالی درباره این که در طرح خود به مردم طلا می دهید یا اعتبار و چه زمان این طرح اجرایی می شود گفت: مردم عزیز، کشور ما ثروتمند است و به واسطه آن امکان خدمت فراهم است و نحوه استفاده از این ثروت باعث شده بخشی از جامعه محروم باشد در بخش توسعه رفاه هفت بسته را معرفی کردیم و یک بستر آن یارانه طلایی بود .

زاکانی افزود: این طرح جای یارانه فعلی را نمی‌گیرد و یارانه فعلی می تواند تا ۳۰ الی چهل درصد نیز بیشتر افزایش پیدا کند و یارانه طلایی میزان مصرف انرژی خانوار را نشانه گرفته است و بنابراین ما کل مصرف انرژی خانوار کشور را تقسیم بر کل جمعیت کشور می‌کنیم و به عددی می رسیم و آن عدد محاسبه و برای هر خانوار حسابی باز می شود و آن جا معادل آن به میزان انرژی که اختصاص پیدا می کند و به هر نفر در سال شش گرم طلا می‌رسد و بنابراین سهم خانواده سه نفره هجده گرم طلا در سال خواهد بود.به عنوان مثال اگر کسی در پایان سال طلای مربوطه را محاسبه نکند می تواند آن را اندوخته کند و این اندوخته بدون تورم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این اعتبار برای وام و معادله در بورس است و همچنین رشد سالیانه طلا نیز به این اعتبار افزوده می شود و باعث می‌شود تا واردات بنزین کاهش پیدا کند و قاچاق و تورم و نقدینگی کاهشی شود . همچنین موضوعاتی محیط زیستی هم بسیار مهم است . خاصیت بعدی آن است که نرخ بنزین هزار و پانصد تومان می شود وبنزین ۳ هزار تومنی از بین می رود و از همان ماه اول دولت ما این طرح اجرایی می شود. مردم ما این را به عنوان یک امکانی همگانی در دسترس خودشان خواهند دید. این توزیع عدالت گستری در همه کشور است.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منابع مالی طرح هایی که در مناظره ها داده‌اید از کجا تامین میشود گفت: این برنامه محور هایی دارد و یکی از آن ها تامین نیاز مردم است و بعدی هم پیشرفت ‌آبادانی کشور در کنار خلق فرصت های نو است .در مورد حوزه سلامت باید بگویم ما بسته سلامتی داریم که موضوع آن توسعه رفاه است و اساس آن از بیماری پیشگیری می‌شود و شخص بیمار درد بی پولی نمی‌کشد.

وی تصریح کرد: برای این هم بسته ای داریم و در آن طرح توسعه شبکه بهداشت و پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی می کنیم لذا قرار است درمان اطفال زیر هفت سال تا پانزده سال رایگان شود. همچنین برای درمان بیماران صعب العلاج و سالمندان هم برنامه های داریم. یعنی پیرمرد و پیرزنی لازم نیست دغدغه درمان داشته باشد و همه این ها در حوزه بستری افراد است. دومین بسته در کنار رایانه طلایی همین بسته سلامت است.

زاکانی درباره چگونگی ارائه بنزین با نرخ هزار و پانصد تومان گفت: در طرح ما قاچاق متوقف می‌شود و نیازی به خرید بنزین هم نداریم. اکنون شرایط بدی داریم و با طرح های ما بازار مصرف سوخت بنزین به دست خود مردم اداره می‌شود و آنها با صرفه جویی می توانند بهترین امکانات را داشته باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نگاه شما به جایگاه رئیس جمهور چیست گفت: رئیس جمهور باید درک و فهم داشته باشد، کارشناسی بداند، جامعیت داشته باشد و نتوانند سرش را کلاه بگذارند.

وی درباره برنامه خود برای افزایش توان تولید داخلی بیان کرد: اگر به عنوان دولت روی زنجیره تعاونی ببندید و بگویید آنقدر ارز می دهم و آن قدر گوشت می خواهم. مردم خوشان می فهمند تولیدکننده و توزیع کننده چقدر زحمت کشیده و تولید جهش میکند. در موضوعات دیگر تولید به مراحل دیگر نیاز دارند مثلا در معادن با یک عدد۱۲۰ همتی سروته آن را هم می آوردند. 

زاکانی ادامه داد: در تهران میادین میوه و تره بار ما معتبرند و سی تا ۷۰ درصد زیر قیمت بازار می دهند. سال گذشته لیمو کمیاب شد و قیمت آن به شصت و پنج هزار تومان رسید. از کشاورز به قیمت چهار هزار تومان می خریدند که ما از کشاورز ده هزار تومان خریدیم. برنامه ما برای کشور ایجاد زنجیره است و مدیریت را به شوراها و مدیریتهای محلی می‌دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: از مردم انتظار می رود  تا بیایند  پای صندوق و رای بدهند اما پس از آن مردم فراموش میشوند. در بعد سیاسی وقتی مردم رای می دهندکارشان تمام نمی شود و طبق قانون اساسی مدل نظارت بر مسئولین را پیش بینی کردیم. قانون اساسی ظرفیتهای بی نظیری دارد که کسی به آن توجه نکرده است. مهمترین بخش امربه معروف و نهی از منکر انجام آن توسط مردم به مسئولان است. در شهرداری این کار کردیم. در سال هزار و چهارصد و یک ، ۲۰۸۰ تا از پروژه ها را به مردم دادیم و مردم بر آن نظارت می کردند. در سال ۱۴۰۲ گفتیم مردم نظر دهند و یک میلیون و دویست پنجاه هزار نفر شرکت کردند لذا پذیرش نظرات مردمی قطعی است.

وی درباره ساماندهی نیروهای شرکتی گفت:  هیچ راهی نداریم تا گره از زندگی نیروهای شرکتی باز کنیم. ما باید ظرف سه سال حقوق بازنسشتگان و شاغلان را انجام دهیم که قول می دهیم در سال اول دولت انجام دهیم و پولش موجود است. کشور لنگ پول نیست بلکه لنگ تدبیر است. الان ۳۳ ماه است که در شهرداری هستیم. ما هر بودجه ای که گذاشتیم توانستیم ۱۵۰ درصد تحقق بودجه داشته باشیم. لذا همسان سازی را در همان سال اول انجام میدهیم. نیروهای شرکت هیچ امنیت شغلی ندارند. در منطقه ۳ با پاکبانان صحبت می کردم که می گفتند یک میلیون هفتصد میگیرند و دیگری سه شیفت کار میکند و سه و میلیون هفتصد می‌گرفت اما الان پاکبان ما بیش از ۱۲ میلیون کف حقوقش است. پول هست و باید حق مردم را ادا کرد. الان اگر اول ماه پول پاکبان را ندهند از پولشان کم میکنیم و خودمان به کارگر میدهیم.

زاکانی افزود:در این مدت ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه با چین نوشتیم و سیزده میلیارد یورو یوزانس کردیم و یعنی بعد از سه سال پرداخت میکنیم و آنها پذیرفتند در کشورمان سرمایه گذاری کنند. تحریم ظلم است؛ یک درصدش هم ظلم است و راهش خنثی سازی در داخل است. تا وقتی واکسن کرونا را نساختیم به ما واکسن ندادند. شهید رئیسی خودش گرفتن واکسن را دنبال کرد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای تحریم باید گام های بلندی برداریم و از داخل تحریمها را خنثی کنیم. کسی ما را از تحریم نترساند و ما را از چاله تحریم به چاله بزرگتری نیندازد. درباره آسیبهای اجتماعی از سال ۱۴۰۰ قرارگاه زدیم و امروز در دره فرحزاد معتاد نمی‌بینید و این مکان تبدیل به تفرجگاه شده و الان قریب بیست هزار نفر در کمپ هستند و این نگاه ما براساس نگاه انسانی است.ما ششصد زن زندانی را رای باز کردیم و به آنها خدمت میکنیم. زندانی که حبس ابد است پیش ما کار میکند. ۷۲۰۰ کودک کار را داریم و در حال استعدادیابی آنها هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه مسکن اگر در بافت فرسوده تشویقی دهیم مردم خود می سازند و دولت اینجا مداخله بیجا میکند. در حوزه حمل و نقل عمومی انقلاب شده است امسال اتوبوسها به هفت هزار تا می رسد و ۲۵۰۰ عدد آن برقی است. ما این امر را با برنامه ریزی انجام دادیم. به وزیر کشور گفتم اجازه بدهید برای کل کشور امکانات بیاوریم. همچنین گفتم اگر پایتخت از تهران برود دور از ذهن است اما دستگاههای دولتی در نقطه ای شهر تجمیع شوند و ما به ازا ساختماهایتان را بدهید و آقای منصوری متولی این کار شدند.

زاکانی گفت: ظرف پنج سال گره مشکل مردم در مسکن را باز می‌کنیم و برای ساخت ۲۷ هزار واحد برنامه دارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا آخر انتخابات می مانیدگفت: کارنامه من مشخص است طی چهل و پنج سال قبل حاضرم بگویم هر روز کجا بودم برخی از سابقه خود فرار می کنند اما من نه. من برنامه ای مشخص برای کشور دارم و خود را نسبت به سایر نامزدها اصلح تر میدانم و تا آخر کار هستم.

فیلم کامل حضور زاکانی در گفتگوی ویژه خبری

نظر شما