شناسهٔ خبر: 67338268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی ویژه خبری؛

زاکانی: یارانه طلایی جای یارانه فعلی را نمی‌گیرد/ ۶ گرم طلا برای هر نفر

تهران- ایرنا- علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یارانه طلایی جای یارانه فعلی را نمی گیرد، گفت: در این رابطه حرکت در مسیر ارایه خدمت مستقیم در قالب کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، گفت و گوی ویژه خبری شامگاه یکشنبه سوم تیرماه با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

زاکانی در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: یارانه طلایی جای یارانه فعلی را نمی گیرد. یارانه فعلی ادامه خواهد داشت . حرکت در مسیر ارایه خدمت مستقیم در قالب کالا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. یارانه طلایی میزان مصرف انرژی خانوار را در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه براساس یارانه طلایی، به هر نفر ۶ گرم طلا می‌رسد، اضافه کرد : کشور ما، کشور ثروتمندی است. نحوه برخورد غیرعادلانه با این ثروت سبب می‌شود بخشی از جامعه بهره‌مند شوند و برخی نیز محروم بمانند.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یارانه طلایی شرایطی دارد که جای یارانه فعلی را نمی‌گیرد، اظهار داشت: یارانه فعلی ادامه خواهد داشت و حتی برای یارانه فعلی، در قالب کالا می‌تواند افزایش داشته باشد.
زاکانی ادامه داد: یارانه طلایی میزان مصرف انرژی یعنی بنزین، گاز و برق خانوار را هدفگذاری کرده است برای هر خانوار یک حساب باز می‌کنیم و در آن، معادل میزان انرژی اختصاص پیدا کرده به فرد را محاسبه کرده و واریز می‌کنیم و به هر نفر تقریبا ۶ گرم طلا می‌رسد
وی افزود: محاسبه ای که از یارانه طلا صورت می گیرد به میزان مصرف انرژی که دارد از این یارانه کم می شود خانوار هرچقدر مصرف نکند یارانه برای او اندوخته می شود  و مابه ازای آن هر سه ماه  اعتبار طلا می گیرد. یک اعتبار به دور از دسترس تورم است و برای اعتبار خرید کلا ، اخذ وام، معامله در بورس قابل استفاده است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم صحنه گردان انرژی خود می شوند با این اعتبار قاچاق کلا منتفی می شود و تورم و نقدیندگی کاهشی می شود و موضوعات محیط زیستی در این پدیده موثر است.
زاکانی عنوان کرد: خاصیت این اعتبار این است که بنزین ۳ هزار تومان نمی شود و در قیمت برق و گاز تفاوتی ایجاد نمی شود.
یارانه طلایی جایگزین یارانه فعلی نیست، چیزی علاوه بر آن است

وی ادامه داد: پرداخت یارانه طلایی از ماه اول شروع به کار دولت قابل اجراست چون قانون دارد؛ هم قانون هدفمندی، هم برنامه هفتم و جزء اختیارات دولت است و تمام ظرفیت‌ و زیرساخت‌های آن هم در کشور وجود دارد و به عنوان امکانی در دسترس همه قرار خواهد گرفت.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: افراد روستایی یا بازنشسته‌ها چون با مبلغ اندکی زندگی می‌کنند با یارانه طلایی تحول بزرگی در زندگی‌شان ایجاد می‌شود و یارانه طلایی جایگزین یارانه فعلی نیست، چیزی علاوه بر آن است و در حقیقت یارانه طلایی توزیع عدالت‌ گستری در کل کشور است.

یارانه فعلی به 90 درصد مردم داده می‌شود 
زاکانی ادامه داد: یارانه فعلی الان برای ۹۰ درصد مردم داده می‌شود و این ۹۰ درصد در دو سطح ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی یارانه می‌گیرند که سرجای خود باقی می‌ماند.
زاکانی درباره تامین مالی برنامه هایش گفت: آن چیزی که وظیفه خود می‌دانم طلای موجود در کشور را تقدیم هموطنان کنم.از پهلوانان یاد گرفتیم که به قول و مرام‌مان پایدار باشیم.
وی یادآور شد : دولت خدمت، برنامه‌های کاملی در تامین نیازها و آبادانی دارد.

تشریح جزئیات بسته سلامت
وی اضافه کرد: بسته سلامت در کنار یارانه طلایی، توسعه شبکه بهداشت، خدمات بستری رایگان برای دهک‌های یک تا 6، مادران باردار، اطفال زیر 7 سال، و سالمندان بالای 65 سال را در بر خواهد داشت و قرار شد بعدا پلکانی طرح که توسعه می‌کند اطفال زیر 7 سال را تا 15 سال ببریم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: درخصوص دندان پزشکی بسته‌ای وجود دارد، مراقبت از بیماران صعب‌العلاج به شکل صددرصد وجود خواهد داشت و مراقبت‌های بهداشتی رایگان هم برای صددرصد افراد است و برای دارو و خدمات سرپایی پرداخت 50 درصد فرانشیز باید پرداخت کنند.
زاکانی افزود: برنامه‌های دولت خدمت، دارای دو محور است که یک محور ناظر به نیاز مردم و قسمتی هم ناظر به آبادانی کشور است.
وی اظهار کرد: در بخشی نیاز مردم، به توسعه رفاه خانوار و تعلیم و تربیت بر محور تقویت و نقش‌آفرینی خانواده پاسداشت آزادی و حریم مردم می‌پردازیم و در حوزه پیشرفت و آبادانی کشور، جهش تولید، صیانت از محیط زیست و توسعه زیرساخت‌های کشور را در کنار خلق فرصت‌های نو خواهیم داشت.
زاکانی با اشاره به اینکه چالش‌های ۱۸ گانه‌ای هم وجود دارد که باید آنها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: بسته سلامت یکی از وجوه ۸گانه‌ای است که توسعه رفاه در آن وجود دارد؛ پیشگیری از بیماری و نبود درد بی‌پولی را در نظر داریم که برای آن هم بسته‌ای آماده کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: در این طرح ما توسعه شبکه بهداشت را خواهیم داشت و پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و نظام ارجاع در این بسته آماده شده است.
زاکانی درباره سطح تورم و هزینه تولید محاسبه قیمت پایه بنزین 1500 تومان عنوان کرد: با توجه به یارانه طلا  قاچاق بنزین منتفی می‌شود و باتوجه به محاسباتی که انجام داده‌ام لازم به خرید بنزین نیست و سالیانه هم چند میلیارد دلار در این بخش صرفه‌جویی می‌کنیم.
به گفته وی الان شرایط اسفناکی اتفاق می‌افتد که به نوعی اسکناس آتش می‌زنیم خود را گرم می‌کنیم اما با این شرایط بازار مصرف سوخت بنزین دست خود مردم می‌آید و مردم از طریق صرفه‌جویی به بهترین نحو می‌توانند امکانات خود را به عنوان اعتبار داشته باشند و سه ماه به سه ماه این اعتبار شارژ می‌شود.

زاکانی درباره حمایت از تولیدات داخلی و ممنوعیت وی درباره واردات کالاهای مشابه اظهار کرد: برای تولید داخلی نگاه ما به زنجیره تولید است.

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات کشور قسمت کردن زنجیره تولید است، افزود: مردم اگر در تولید سالار شوند خودشان بهتر از دولت می دانند که چه کاری انجام دهند.
تولید نیازمند سلسله زیرساخت‌هایی است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تولید نیازمند سلسله زیر ساخت های است، افزود: دلال‌ها 400 درصد روی قیمت مواد غذایی می‌کشند چرا تولید کننده سود کند و مصرف کننده ثبات نداشته باشد.
برنامه این است که به زنجیره تولید کمک و آن را متعهد کنیم که به مردم خدمت کنند.
زاکانی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید بتواند نظرات کارشناسان را تجزیه و تحلیل کند، گفت: رئیس جمهور حتما باید درک و فهم داشته باشد و وقتی کارشناس با او حرف می‌زند، بتواند تجزیه و تحلیل کند.
وی ادامه داد: خود من همیشه وقتی کارشناس صحبت می‌کند، حرف‌های او را دسته‌بندی می‌کنم و آنچه در فهم و درک خودم باشد را منتقل می‌کنم.اگر کسی خودش درک درستی نداشته باشد، می‌خواهد خود را با کدام یک از نظرات کارشناسان تطبیق دهد؟ 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در مقدمه برنامه دوم در سال ۷۲ بودجه‌ای در نظر گرفته بودند تا لوازم انتظامی بخرند و مردم را بزنند و در خانه بیندازند که حضرت آقا جلوی آنها را گرفتند. در سال ۷۴ وقتی به تورم ۴۹.۵ درصدی رسیدند، ترمز کشیدند و کشور را دچار فاجعه کردند.
زاکانی یادآور شد: رئیس جمهور نمی‌تواند کارشناس همه چیز باشد، اما باید جامعیت داشته باشد. وگرنه سر او را کلاه می‌گذارند و کشور زمین خواهد خورد.
برخی علاقه دارند بین مردم دیوار بکشند
زاکانی با اشاره به اینکه برخی علاقه دارند بین مردم دیوار بکشند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چگونه می‌توانند به شعارها و وعده‌ها اعتماد کنند، گفت: برخی فقط تا پای صندوق‌های رأی از مردم انتظار دارند، بعد از صندوق رأی مردم فراموش می‌شوند.
وی با بیان اینکه مردم سالاری دینی در بُعد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باید رسوخ پیدا کند، اضافه کرد: براساس اصول 8، 9، 26 و 27  مدل مردمی نظارت بر مسئولان را استخراج کردیم.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: آبادانی و پیشرفت را با تکیه بر مردم دنبال می‌کنیم.قانون اساسی ظرفیت‌هایی دارد که دیده نشده؛ درباره اقوام و مذاهب. لازم نیست مردم را از هم جدا کنیم، برخی علاقه دارند دیوار بکشند و مردم را از هم جداکنند، دیوار کشیدن بین مردم ظلم به مردم است.
زاکانی خاطر نشان کرد: مهم این است که نظارت مردم را بپذیریم مهمترین بخش امر به معروف و نهی از منکر، از طرف مردم به مسئولان است.
وی با اشاره به اینکه مردم را بر خودمان مشرف می‌کنیم حتی تا پائین‌ترین سطوح پاسداشت آزادی، امنیت و حریم مردم، درباره اینکه 20 درصد مشکلات کشور درباره تحریم‌ها است، گفت‌ : باور کنید کمتر از 20 درصد است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما توانستیم در این مدت 13 میلیارد یورو تفاهمنامه یوزانس با چین ببندیم.یوزانس یعنی اینکه شما پول را می‌گیرید و بعد از سه سال تسویه می‌کنید و به چینی‌ها قبولاندیم که در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.
زاکانی با اشاره به اینکه با چینی‌ها توافق کردیم که با ما شریک شوند، اظهار کرد: تحریم ظلم است یک درصد آن هم ظلم است راه تحریم‌ها خنثی‌سازی از داخل کشور در کنار مبارزه جدی برای رفع تحریم‌ها است.
وی ادامه داد: تا وقتی برای کرونا واکسن نساختیم کسی به ما واکسن نداد برای تحریم‌ها باید گام‌های بلند برداریم و از داخل خنثی کنیم.کسی ما را از تحریم نترساند و از چاله تحریم ما را در یک چاه بزرگتر نیندازد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کشور معطل پول نیست، معطل تدبیر است. متعهد می‌شویم در سال اول حقوق بازنشستگان با افراد شاغل همسان‌سازی شود.

زاکانی افزود: در سال اول نیروهای شرکتی را تعیین تکلیف می‌کنیم. کشور معطل پول نیست، معطل تدبیر است.
وی بیان داشت: سال 1400 پاکبان‌ها برای یک شیفت کار یک میلیون و هفتصد هزار تومان می گرفتند، امسال کف حقوق پاکبان دوازده میلیون و چهارصد هزار تومان است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شهرداری طرحی ریختیم که پیمانکاران ابتدا حقوق کارگران را بدهند، اگر دیر بدهند از ضریب خود آنها کاسته می‌شود.

ظرف ۵ سال گره زندگی مسکن مردم را باز می‌کنیم

زاکانی در ادامه اظهار داشت: ظرف ۵ سال گره مسکن مردم را باز می‌کنیم. برخی نامزدها از گذشته خود فرار می‌کنند همین امروز در شهرداری تهران یک مبایعه نامه نوشتیم تا ۲۷ هزار خانوار شهرداری تهران را صاحب خانه کنیم.این برای اقشار مختلف از قبیل آموزش و پرورشی‌ها، اساتید دانشگاه و سایر اقشار ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: توسط مسکن استیجاری و فروش به شرط توسعه برای مصاحبه کل ملک ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم من حاضرم برای هر روز از گذشته خودم در طول ۴۰ سال انقلاب پاسخ بدهم؛ برخی از نامزدها از گذشته خود فرار می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برنامه دارم ‌و خودم را نسبت به سایر نامزدها، اصلح می‌دانم؛ همه آنها برای من محترم هستند به یکی از آنها گفتم نمی‌گذارم رئیس جمهور شوی؛ او رفته اینطرف و آن طرف موضوع دیگری را مطرح کرده است. نمی‌گذارم یعنی خودم را برتر می‌بینم و تلاش می‌کنم پیروز شوم.
زاکانی تاکید کرد: به لطف الهی تا پایان هستم اما اقتضای نهایی کار، اقتضایی است که به صرف و صلاح انقلاب اسلامی باشد.

برای آسیب های اجتماعی از سال 1400 قرارگاه زدیم

وی با اشاره به اینکه برای آسیب های از سال 1400 قرارگاه زده ایم، گفت: امروز دیگر در دره فرحزاد معتاد متجاهر نمی بینید و دارد به 54 هکتار تفرجگاه تبدیل می شود. در میدان شوش و میدان هرندی و کوهسنگی هم معتاد نمی بینید و کمتر از 20 هزار نفر داخل کمپ هستند تا خوب شوند و به جامعه برگردند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: 600 زن زندانی را آزاد کردیم و به آنها خدمت ارایه می کنیم و 7200 کودک سر چهارراه ها در 33 مدرسه آموزش می بینند و 2 هزار نفر را هم استعدادیابی کردیم.
زاکانی بیان داشت: در حوزه مسکن اگر در بافت فرسوده تشویقی بدهیم مردم مسکن خود را می سازند و دولت نیاز نیست مداخله بیجا بکند. در حوزه حمل و نقل عمومی هم انقلابی در تهران می شود و اتوبوس های تهران امسال تا بهمن ماه به 7500 دستگاه می رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای خارج شدن از تهران در دولت پیشنهاد کردم که پایتخت از تهران برود و قرار شد که دستگاه های دولتی در نقطه ای تجمیع شوند.

 به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما