شناسهٔ خبر: 67337638 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تعیین بودجه برای مقابله با عامل «تب دنگی»

معاون وزیر بهداشت از اختصاص بودجه جداگانه‌ای برای مقابله با پشه آئدس در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حسین فرشیدی، در نشست کمیته مقابله با پشه آئدس در هرمزگان گفت: با توجه به ورود مسافران از کشورهای همسایه انتظار ورود بیماری تب دانگ به کشور را داشتیم.

وی افزود: اخیراً به دلیل افزایش موارد ابتلاء به بیماری در کشور امارات، تعدادی از مسافران مبتلا پس از تشخیص به کشور منتقل شدند.

فرشیدی اظهار کرد: با توجه به افزایش سفرها در تابستان از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ایران و رؤیت پشه آئدس در شهرهای مختلف کشور ازجمله شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، انتقال بیماران بدون علامت به کشور را باید جدی بگیریم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: طی جلساتی که با سازمان پدافند غیرعامل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، مقرر شد که بودجه‌ای مجزا به این موضوع اختصاص یابد.

فرشیدی بیان کرد: استان هرمزگان با توجه به اینکه تمامی امکانات برای مراحل قبل و بعد از مشاهده پشه آئدس، تشخیص بیماری و انتقال داخلی را دارد می‌تواند نمونه خوبی از نظر آموزشی برای بیماری‌های منتقله از آئدس در سطح کشور باشد؛ بنابراین هرمزگان از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و آموزش نیروهای انسانی می‌تواند برای کنترل مناسب آئدس در کشور کمک‌کننده باشد.

وی افزود: با توجه به نحوه انتقال بیماری توسط پشه آئدس و قرار گرفتن در معرض گزش، نیاز به جدیت خاصی در این مورد وجود دارد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری تب دانگ با مالاریا کاملاً متفاوت است و استراتژی ما باید بر اساس آموزش نیروی متخصص و عموم مردم باشد.

وی تاکید کرد: باید به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند در مورد بیماری‌های شایع در کشور مقصد اطلاعاتی داده شود، همچنین مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند از نظر بیماری رصد شوند و در مورد تست و نحوه مواجهه با بیماری آگاه شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: باید مردم را از طریق فضای مجازی و سایر روش‌های مدرن نسبت به بیماری تب دانگ آگاه کنیم که پیشگیری کنند و چنانچه در معرض گزش قرار گرفتند، آن را پیگیری کنند.

دکتر فرشیدی گفت: ما نیاز داریم در این زمینه قوانین بازدارنده داشته باشیم و برای از بین نبردن محل‌های زیست پشه آئدس جریمه تعیین شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: در هرمزگان تجهیز آزمایشگاه‌ها به خوبی انجام شده، کیت‌های تشخیص سریع در انتظار ترخیص است و در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت.

فرشیدی اظهار کرد: زیرساخت‌های آموزشی در استان هرمزگان باید تقویت شود که بتوانیم استان هرمزگان را به عنوان ایستگاه آموزشی و پژوهشی بیماری‌های منتقله از آئدس در نظر بگیریم.

نظر شما