شناسهٔ خبر: 67336860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

رسانه عبری: این روزها شرایط اسرائیل به شدت بد است

یک رسانه عبری زبان نوشت: شرایط راهبردی و سیاسی اسرائیل این روزها به شدت بد و وخیم است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه زیمان اسرائیل در یادداشتی اعتراف کرد، شرایط راهبردی و سیاسی اسرائیل این روزها به شدت بد است، به پایان جنگ در غزه رسیده ایم اما ارتش اسرائیل به هیچ یک از اهداف قابل تحقق خود نرسیده است، اهدافی که قرار بود با آن هزینه سنگین تلفات نظامیان اسرائیلی توجیه شود، نظامیانی که همچنان مجبور هستند به دلیل ظن و گمان‌های موجود در مورد حضور جنگجویان فلسطین، وجود کمین‌های که از داخل تونل‌ها خارجی می‌شوند همچنان در آنجا باقی بمانند.

دان سیگر نویسنده این یادداشت بعد از این مقدمه افزود، مسئولیت خون نظامیان و ربوده شدگانی که همچنان در تونل‌های حماس نگهداری می‌شوند به عهده نتانیاهو و 63 عضو ائتلاف است، امروز کابینه اسرائیل نه تنها شمال (فلسطین اشغالی) بلکه جنوب آن را هم از دست داده است.

نویسنده در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است، شکست این روزهای ارتش اسرائیل در باتلاق غزه و داخل تونل‌های آن که در درگیری با جنگجویان حماس رخ داده، در کنار نبود اهداف مهم راهبردی برای ادامه درگیری با فلسطینیان من را به یاد پیشنهادی انداخت که رئیس جمهور آمریکا در جریان جنگ ویتنام اعلام کرد.

وعده‌های هشت ماه گذشته نتانیاهو در رابطه با تحقق پیروزی در جنگ و از بین بردن حماس همچنان وعده‌های توخالی و پروپاگاندا محسوب می‌شود، در جنگ علیه سازمان‌های که جنگ پارتیزانی را در دستور کار خود قرار داده و از میان غیر نظامیان به انجام عملیات می‌پرازند کار بسیار دشواری است، ارتش‌های کلاسیک می‌توانند در تعداد بیشماری از جنگ‌ها به پیروزی برسند اما این نوع جنگ‌ها وقتی گروه‌ها چریکی شکست نخورند، پیروز محسوب می‌شوند و در این شرایط پیروزی حقیقی فقط از طریق انجام مذاکرات و حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش محقق می‌گردد.

اسرائیل باید به خواست حماس برای آتش بس کامل در مقابل آزادی تمامی ربوده شدگان تن دهد، این موافقت حتی به قیمت ادامه بقای یحیی السنوار در نوار غزه هم باید انجام شود.

در ماه‌های بعد از آتش بس اسرائیل باید اجازه انجام تحرکات دیپلماتیک بین المللی را به رهبری ایالات متحده و عربستان سعودی جهت ایجاد جایگزینی برای حکومت در نوار غزه بدهد، در حال حاضر ظاهرا شانس انجام چنین کاری بسیار ناچیز است، از اینرو اسرائیل باید از طریق ارتش اعلام کند که از این منطقه به شکل یک جانبه‌ای عقب نشینی کرده، حتی اگر جایگزینی به جای حماس هم معرفی نشده باشد.

آتش بس در جنوب می‌تواند منجر به پایان درگیری فعلی در مرز با لبنان یعنی با حزب الله هم شده و پیشرفت قابل توجهی به تلاش‌های میانجیگرانه آمریکا و فرانسه در رابطه با عقب نشینی نیروهای الرضوان به پشت رود لیطانی ایجاد کند.

همین آرام سازی باعثی خواهد شد تا امکان بازگشت فوری ساکنان هم فراهم شده و شرایط تا درگیری بعدی با حزب الله که امیدواریم ارتش اسرائیل در آن زمان از آمادگی بهتری برخوردار شود، به حالت قبل باز می‌گردد.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند، پایان جنگ به نفع اسرائیل است زیرا آتش بس در غزه و در مرز با لبنان به اسرائیل و ارتش اسرائیل اجازه می‌دهد تا خود را بازسازی کرده و برای مقابله با چالش‌های عدیده دیگر خود آماده شود.

 

نظر شما