شناسهٔ خبر: 67336276 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس روس: خط ریلی بندر کاسپین، گام مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران بود

مسکو- ایرنا- کارشناس علوم سیاسی، مسائل خاورمیانه و قفقاز گفت: اتصالی بندر کاسپین ایران به شبکه ریلی این کشور از نظر مسائل اقتصادی،‌ امنیتی و ژئوپلیتیک، گام مهمی از سوی تهران تلقی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، استانیسلاو تاراسف در گفت و گو با این رسانه روس افزود: خط ریلی رشت – بندر کاسپین که طی روزهای اخیر در ایران به بهره‌برداری رسید، یک پروژه حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران به ویژه از نظر اهمیت اقتصادی آن است.
این کارشناس روس یادآور شد: در حال حاضر پروژه رشت – بندر کاسپین در امتداد مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند.
تاراسف گفت: این پروژه موثرترین مسیر ریلی با اتصال مستقیم به روسیه است که می‌تواند به افزایش قابل توجه گردش مالی بین تهران و مسکو منجر شود.
وی افزود: می توان پروژه رشت – بندر کاسپین را یک مسیر ترانزیتی بین المللی دانست که مورد توجه کشورهایی مانند چین و هند نیز هست.
این کارشناس مسائل خاورمیانه و قفقاز خاطرنشان کرد:‌ ایجاد چنین کریدور ارتباطی سیستم امنیتی منطقه را تقویت می کند و از نظر ژئوپلیتیکی نیز درباره حضور ایران در عرصه تجارت بین‌المللی نقش مهمی دارد.

کارشناس روس: خط ریلی بندر کاسپین، گام مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی ایران بود

به نوشته اسپوتنیک، خط ریلی ۳۷ کیلومتری که شهر رشت ایران را به دریای خزر و خلیج فارس متصل می‌کند، در شمال ایران راه‌اندازی شد.
بر اساس این گزارش، این خط ریلی که در استان گیلان ایران در نزدیکی سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد، بخشی از این خط ریلی در مسیر کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب است.
این راهگذر بین‌المللی،‌ یک شبکه حمل‌ونقل ۷۲۰۰ کیلومتری شامل مسیرهای کشتی، ریلی و جاده‌ای است که هند، ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا را به هم متصل می‌کند.
در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲)، روسیه و ایران اسنادی را برای تکمیل حلقه مفقوده ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب از رشت تا آستارا به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو (۱.۷ میلیارد دلار) امضا کردند. این مبلغ شامل وام ۱.۳ میلیارد یورویی روسیه (۱.۳۹ دلار) است و مابقی هزینه ساخت آن توسط ایران تأمین می‌شود.


به گزارش ایرنا، خط آهن رشت - کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.

نظر شما