شناسهٔ خبر: 67335650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگرانی برای تامین آب شرب در تابستان نداریم

مدیرعامل آبفای کشور گفت: نگرانی برای تامین آب شرب در تابستان نداریم، اما با توجه به اینکه در برخی از مناطق کشور از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود، مدیریت مصرف باید به یک رفتار روزمره در همه فصول سال تبدیل شود.  

صاحب‌خبر -

۲۸۹ شهر تنش آبی محدود دارند

به گزارش خبرنگار صداوسیما، هاشم امینی، مدیرعامل آب‌وفاضلاب کشور، در نشست خبری امروز با بیان اینکه، در سال ۱۴۰۲، با اصلاح سه هزار و ۷۶۲ کیلومتر شبکه فرسوده، نشت‌یابی از ۳۲ هزار و ۷۹۲ کیلومتر شبکه توزیع و استانداردسازی ۱۷۳ فقره انشعاب از هدررفت آب جلوگیری شده است گفت: طی سه سال گذشته ۹ درصد معادل ۷۰۰ میلون مترمکعب به ظرفیت آب شرب کشور اضافه شده است. 

امینی در ادامه با بیان اینکه قبل از امسال برای تامین آب برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، گلستان، تهران و مشهد نگرانی‌های جدی وجود داشت، گفت: اما با توجه به برنامه‌هایی که از مهر سال گذشته برای گذر از تابستان امسال تدوین شده بود و بارش‌هایی که اتفاق افتاد، نگرانی‌ای برای تامین آب شرب در تابستان نداریم.

وی تصریح کرد: اما با توجه به اینکه ۲۸۹ شهر همچنان دچار ناترازی منابع و مصارف آب هستند و از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، مدیریت مصرف باید به یک رفتار روزمره در همه فصول سال تبدیل شود. 

مدیرعامل آب‌وفاضلاب کشور در ادامه به شرایط آبی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در این استان به خصوص در شهر زاهدان و زابل به دلیل عدم احقاق حق‌آبه هیرمند، چاه‌نیمه‌ها را از دست داه بودیم که برای رفع تنش در این منطقه سه طرح را برنامه‌ریزی و اجرایی کردیم. 

وی افزود: حفر و تجهیز چاه در سه دشت شیله، حرمک، هامون و احداث آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزارمترمکعبی، انتقال آب از تهلاب به شهر زاهدان به عنوان یک اقدام میان مدت برای بخش سیستان و زاهدان و آبرسانی از بندان برای منطقه سیستان و زابل که بیشتر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سه طرح وزارت نیرو برای آبرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان است. 

امینی همچنین اعلام کرد: در فروردین ماه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه این استان محقق شده است. 

همچنین در ادامه شهرام حیدریان، مدیر دفتر تعرفه آب شرکت آب‌وفاضلاب کشور درباره شرایط مصرف آب در کشور گفت: درحال حاضر ۵۵ درصد مشترکان با سهم ۳۱ درصد از آب شرب مصرفی تا الگو، ۳۹ درصد مشترکان با سهم ۵۳ درصد از آب شرب دو برابر الگو و ۶ درصد مشترکان نیز با مصرف ۱۶ درصد از آب شرب بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند.

حیدریان همچنین درخصوص تفاوت برخورد با مشترکین خوش مصرف و بدمصرف گفت: به ازای هر مترمکعبی که مشترک مصرف خود را کاهش دهد ۹۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کند و مشترکی هم که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته باشد در اوج مصرف و با اطلاع قبلی دچار قطع آب موقت بین ساعت ۹ صبح تا ۱۵ خواهد شد؛ و‌ی افزود: این اقدامات باعث شده تا افزایش مصرف آب از ۳ درصد به کمتر از ۱/۸ درصد کاهش داشته است.

نظر شما