شناسهٔ خبر: 67335527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مواضع دکتر پزشکیان برای افراد دارای معلولیت

صاحب‌خبر -

مواضع دکتر مسعود پزشکیان برای افراد دارای معلولیت به شرح زیر منتشر شد:

هموطنان عزیز، من مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، باور دارم که حقوق شهروندی همه افراد برابر است. باور دارم که افراد دارای معلولیت طی سال‌های گذشته از جایگاه و منزلت واقعی برای برخورداری از حقوق حقه خود برخوردار نبوده‌اند. باور دارم که محدودیت آن‌ها منجر به محرومیت‌شان از بسیاری از مواهب زندگی شده است، من می‌دانم که آن‌ها بخش ارزشمندی از جامعه هستند که کم توجهی سبب تضییع حقوقشان شده است. می دانم عدالت ، حق و برابری فرصت ها برای این قشر ارزشمند جامعه بیش از سایرین محقق شود .  همۀ افراد جامعه باید از شاخص‌های عمومی رفاه بهره‌مند شوند. در این میان، افراد دارای معلولیت با تبعیض‌های آشکار و پنهانی مواجه هستند و به سطح عمومی شاخص‌های رفاه نظیر “درآمد” و “شغل” نیز نمی‌رسند. هنوز دسترس‌پذیری، از یک برنامۀ ملی محروم است و پروژه‌های مناسب‌سازی به صورت برنامه‌های جزیره‌ای، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. حتی در پایتخت ممکن است چند پروژۀ مناسب‌سازی از یک استاندارد واحد پیروی نکند.

اگر موفق به کسب رای اعتماد شما شوم ، با نگاهی برابر به همه مردم کشورم بدون تبعیض و بدون تضییع حقوق، به نیازهای افراد دارای معلولیت توجه کنم. این عزیزان شایسته برخورداری از حقوق برابر و فرصت‌های مناسب برای زندگی بهتر هستند. جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت، خود را موظف به رفع تبعیض، ایجاد فرصت‌های برابر و مشارکت فعال تمامی افراد دارای معلولیت می‌داند.

من بر این باورم؛ عدالت، اصل بنیادین یک جامعه برای پیشرفت و پویایی است و بدون در نظر گرفتن نیازها و توانمندی‌های همه اقشار جامعه، توسعه پایدار و عادلانه ممکن نیست. برای تحقق این هدف، برنامه من برای آینده ایران بر پایه اصول عدالت، شمولیت و حمایت از تمامی اقشار جامعه استوار است. این برنامه بر تقویت و اجرای قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، بهبود زیرساخت‌ها، ارتقای سطح آگاهی عمومی و افزایش مشارکت فعال افراد دارای معلولیت در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تمرکز دارد.

با تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه های جامع و منسجم، تلاش خواهم کرد تا موانع موجود بر سر راه افراد دارای معلولیت برای حضور در جامعه و مشارکت در آن برای تحقق پیشرفت و توسعه کشور را کاهش داده و بستری مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان فراهم کنم. این برنامه نه تنها به حقوق اساسی افراد دارای معلولیت احترام می‌گذارد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی آنان، افزایش دسترسی به خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت، اشتغال، مسکن و ایجاد محیطی فراگیر و بدون تبعیض می‌پردازد. من بر مبنای قوانین مصوب و اهداف تعالی بخش برگرفته از کلام الله قرآن گام بر می‌دارم و بسترسازی برای مشارکت افراد دارای معلولیت در جامعه را جدی می‌دانم.

باور دارم که باید  که آینده‌ای روشن‌تر، برابرتر و فراگیرتر برای همه ایرانیان، به ویژه برای افراد دارای معلولیت، فراهم شود. معتقدم با همکاری و همدلی تمامی افراد جامعه، می‌توانیم به این هدف والا دست یابیم و ایران را به کشوری تبدیل کنیم که در آن هیچ‌کس به دلیل معلولیت خود احساس محدودیت نکند. همان‌طور که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند: «خدا را! خدا را! درباره طبقات پايين اجتماع که هیچ‌چاره‌ای ندارند: از بینوایان، نیازمندان، گرفتاران، زمین‌گیران و دردمندان»، ما نیز به حمایت از محرومان جامعه متعهد هستیم.

من متعهد میشوم از انجمن‌های مدنی، خیریه‌های مؤثر و کارآمد، انجمن‌های علمی مرتبط با افراد دارای معلولیت و همه ابتکارهای اجتماعی و مدنی برای کمک به افراد دارای معلولیت و بهبود کیفیت زندگی ایشان حمایت کنم.

برای فردای ایران ما باید جامعه‌ای بسازیم که در آن هر فرد، بدون توجه به نوع و میزان معلولیت، بتواند به طور کامل از حقوق و فرصت‌های اجتماعی بهره‌مند شود و به توسعه کشور کمک کند.

در پایان، از تمامی هموطنان عزیزم دعوت می‌کنم تا با حمایت و مشارکت خود، در تحقق این اهداف والا و ساختن ایرانی آبادتر و عادلانه‌تر همراهی کنند. با هم می‌توانیم به سوی آینده‌ای بهتر گام برداریم.

* ترجمه و شرح نامه 53 نهج‌البلاغه (عهدنامه مالک اشتر)؛ بخش نوزدهم: یاری طبقه محروم

انتهای پیام

نظر شما