شناسهٔ خبر: 67351756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بیانه و مانیفست کمیته گردشگری ستاد پزشکیان

صاحب‌خبر -

بیانیه و مانیفست گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی« کمیته گردشگری ستاد مرکزی دکتر مسعود پزشکیان »در انتخابات ریاست جمهوری 1403 (برمحور اجرای برنامه هفتم توسعه کشور و اخرین مطالعات ملی وبین المللی) با امضای غلامحیدر ابراهیمبای سلامی، رئیس این کمیته گردشگری در پی می‌آید:

گردشگري به عنوان بزرگترين پديده اجتماعي جامعه مدرن، به تدريج در بستر يک صنعت فرابخشي به محور تحولات نظام اجتماعي در جوامع مختلف تبديل شده است وبا کارکردهای فرهنگی و اقتصادی خود نقش عمده‌اي در تعيين راهبردهاي ملي و بين‌المللي کشورها پيدا کرده است به گونه‌اي که اکنون توسعه و امنيت جوامع و شهرهاي بزرگ را بر حسب فرآيند ميزباني و ميهماني و حضور ديگر مردمان در آنها مي‌سنجند؛ به عبارت ديگر در جهان امروز، گردشگري شاخص توسعه است و در رويکردهای اقتصادي و اجتماعي نوين هر کشوري که گردشگر ندارد عقب مانده، توسعه نيافته و نا امن تلقي مي‌شود.

کارکردهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي گردشگري در فرایند پیشرفت و تحول در ساختار تولید موجب شده دولت‌ها توجه ويژه‌اي به سياستگذاري و برنامه‌ريزي در اين صنعت داشته ‌باشند. کارآفرینی اجتماعی ، درآمدزايي، اشتغالزایی، فقرزدايي، عدالت گستري، حفظ محيط‌زيست و کمک به پايداري منابع مادی و فرهنگی ملموس و ناملموس جوامع از پیامدها و کارکردهاي اصلي صنعت گردشگري به شمار مي‌ آیند .

صنعت گردشگري دارای شش مؤلفه اصلي است که ساختار کلی آن در قالب 1-«جاذبه‌ های طبیعی و فرهنگی»،
2 «خدمات مسافرتی و حمل ونقل هوایی، زمینی ، ریلی و دریایی»،

3-«اقامت و هتل در مقصد»،

4-«پذیرایی ‌و رستوران»،

5-«بازارخرید و بویژه صنایع دستی و

6-خدمات اختصاصی گردشگری همانند تورگردانی، تورلیدری، بازاریابی ، تبلیغات،آموزش و سطوح بهره از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)» تعریف می شود.
با عنایت به تاریخ و‌ تمدن ایران که آثارتمدنی و «میراث فرهنگی »بی نظیری از آن در شهر موزه ها و هزاران پایگاه باستانی و تاریخی موجود است میهمانپذیری و میزبانی با ایجاد هزاران کاروانسرا ، جاده های معروف و تسهیلات اقامتی در ایران بر سر چهار راه جهان سابقه ای دیرینه دارد.

ازاین رو یکرد«میراث فرهنگی» مهمترین شاخص تمدنی و هویت ملی و مولفه اصلی جاذبه‌های ایران است که این کشور را تبدیل به« یک مقصد ممتاز» ویک «کشور موزه »و «شهر موزه های» بینظر درسطح جهان نموده است
اینک در آستانه تشکیل دولت جدید و تغییر در مدیریت ارشد کشور در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه« کمیته گردشگری ستادمرکزی دکتر پزشکیان » برحسب مطالعه اخرین مطالعات ملی وبین المللی ، مهمترین مولفه های برنامه های پیشنهادی دولت آینده در این حوزه را به شرح ذیل اعلام می گردد:

1- استفاده از نو آوری ها و فناوریهای نوین برای توسعه کار آفرینی و گسترش بازار گردشگری در قالب «توسعه مقاصد گردشگری »و تحقق «آمایش سرزمین» بر محور «عدالت اجتماعی »با اجرای «چند طرح عظیم پیشران گردشگری» برای توسعه گردشگری پایدار در هریک از استان‌های کشور . «طرحهای پیشران گردشگری »که برحسب مطالعات ملی و بین المللی آماده ارایه هستند به فراخور استعدادها و امکانات هر استان و با رویکرد «مدیریت بهینه دارائی های موجود» مشارکت و مالکیت بخش خصوصی و ارایه تسهیلات موثر و پایش شده برحسب نظرات تخصصی ‌‌ و کارشناسی با مشارکت مردم در راستای سیاستهای کلی و مقتضیات توسعه کشور به اجرا در خواهند آمد.
پیشنهاد اجرای «طرحهای پیشران گردشگری» در راستای سیاستهای کلی نظام و با علم به این موضوع ارایه می شود که برحسب نظر تخصصی صنعت گردشگری ایران در وضعیت کنونی «سنتی»،«محدود»و «پراکنده»است و رهایی از این وضعیت با پیشرانی و سرمایه گذاری عمده و آینده نگری کارآفرینانه میسر خواهد شد.

2-حل مشکلات فرا روی صنعت گردشگری و فعالان کنونی صنایع دستی در ابعاد مختلف اعم از مسائل اداری ‌و مدیریتی ، نظام صنفی ، مجوز ها، عوارض، تسهیلات مالی، یارانه ها ،مسائل آموزشی، امورگمرکی ، نظام بیمه، اصلاح آئین نامه ها ، کاربری ها، مالکیتها و واگذاریها ، ارایه تسهیلات موثر، برخورداری از معافیت های مالیاتی در اجرای مفاد ماده 83 قانون برنامه هفتم توسعه و هرگونه اقدام دیگری که برای گسترش فعالیتهای کنونی و‌کمک‌ به بخش خصوصی ضرور ت داشته باشد.

3- اهتمام دولت به فراهم سازی و بهبود زیرساختها ‌و ارایه امکانات برای تسهیل در «مدیریت بهینه زنجیره تامین و ارتقای زنجیره ارزش » خواهد بود و بهبود شرایط تولید و عرضه کالاها و محصولات گردشگری و صنایع دستی و حمایت از تامین داخلی و یا واردات تجهیزات تفریحی و گردشگری بر اساس قانون برنامه هفتم انجام خواهد شد.

4- ارتقای صنعت گردشگری ایران برای پاسخ به تقاضای موجود و صعود به مرحله «عرضه محوری ورقابت »با رقبای منطقه ای در صنعت گردشگری بویژه در اجرای ماده 82 قانون برنامه هفتم توسعه ‌و تحقق کارشناسانه گسترش صنعت هتلداری نوین در ایران و امکان بهره گیری از رویکردهای های ترکیبی برحسب «بندث» ماده 83قانون هفتم توسعه.
5-حفظ ، مرمت و تعالی میراث فرهنگی و توجه ویژه به آثار و‌ پایگاههای اصلی و ابنیه تاریخی و توجه به «ضریب تاثیر اجتماعی »در بهره برداری ها بر حسب «تبصره بند ت» ماده 83قانون برنامه هفتم توسعه با مشارکت بخش خصوصی .
6-«صنایع دستی »تبلورفرهنگ، هنر و کارآفرینی نوآورانه ،اشتغال‌زایی و درآمد است که دولت با تدوین راهبرد تخصصی و کمک به گسترش بازاریابی بین المللی آن با عنایت به تنوع گستردگی این صنایع در ایران و تدوین «سندجامع مدیریت بهینه زنجیره تولید،توزیع ، عرضه و توسعه صادرات صنایع دستی» طبق بند الحاقی چهارم ماده 83 قانون توسعه اقدام خواهد کرد.

7-توسعه ‌و نوسازی ناوگان هوایی که سهم اصلی و عمده در ورود گردشگران خارجی و استفاده در سفرهای داخلی و خارجی شهروندان ایرانی را دارد با جدیت تمام در دستورکار دولت خواهد بود وبا اتخاذ رویکردهای نو آورانه و «سیاست های انعطاف پذیر در حوزه هوایی» حداکثر بهره برداری از فرایند رقابت پذیر و مدیریت عالی امکانات هوایی موجود در منطقه غرب آسیا ، بستر تسهیل برای ورود گردشگران خارجی و سفرهای امن برای شهروندان ایرانی را فراهم خواهد ساخت .

8-با تقویت «شورای عالی میراث فرهنگی ‌وگردشگری » و تضمین اجرای مصوبات آن و واگذاری اختیارات مناسب به استانها با عنایت به اهمیت حفاظت و تعالی میراث فرهنگی و دامنه فرابخشی صنعت گردشگری «مشارکت جدی و مسئولیت پذیری »همه وزارت خانه ها ، سازمانها و نهادها دولتی و غیر دولتی ، شهرداریها و هر موسسه ای که مستلزم ذکرنام است با مشارکت بخش خصوصی برای حفظ وتعالی همه امور میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به صورت جدی نهادینه خواهد شد.

9- با رویکرد جدید در دیپلماسی رسمی و تعیین وظایف سفارتخانه و رایزنهای اقتصادی در دیگر کشورها صنعت گردشگری وبویژه گردشگری فرهنگی ، گردشگری سلامت و توسعه بومگردی در اولویت کار دولت خواهد بود .
رئیس جمهور ، دولت و همه دلسوزانه کشور تلاش خواهند تا تضمین امنیت گردشگران و حقوق همه مسافران به کشور در عالیترین سطوح نهادینه شود. امیداست با خروج ایران از «انزوای بین المللی »، «رفع تحریم ها »و کاهش و حذف پدیده زشت «ایران هراسی » گردشگری در راستای تقویت «صلح و گسترش دیپلماسی عمومی » و تحقق معنادار «قدرت نرم »زمینه ساز تعامل بین ملتها و موجب عزت و ارتقای منزلت ملت و‌کشور ایران شود. تلاش کارشناسانه برای افزایش گردشگری ورودی وبرهیز از رویکردهای عامیانه دراین خصوص موجب افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت در کشور و اشتغالزایی برای همه اقشار و بویژه ایجاد اشتغال برای دهک های پائین جامعه می شود.

10 – جذب سرمایه های داخلی و تقویت فرایند تشویقات ‌، تسهیلات و وامکان استفاده از بازار سرمایه ، ارایه اوراق بهادار، مالکیت زمانی و تلاش برای جذب وتضمین سرمایه گذاری خارجی بویژه با تعریف «پروژههای مشترک »درصنعت گردشگری در دستور کار دولت است که این امر موجبات انتقال دانش و تکنولوژی وهمکاری وایجاد زنجیره های برندهای داخلی و همچنین برندهای مشترک درسطح ملی، منطقه ای وبین المللی را میسر می سازدودرفرایند توسعه صنعت گردشگری است که ارز آوری و توسعه بهینه صادرات با سرمایه گذاری در داخل کشور محقق می گردد.

11- این دولت برحسب مطالعه تجربیات کشورهای مختلف جهان و بویژه کشورهای اسلامی دارای یک برنامه تخصصی برای « سامان دهی روزهای تعطیلات کشور» است که ضمن تکریم بیشتر همه مناسبتهای ملی و مذهبی موجبات پیشرفت در صنعت در گردشگری ، موجبات رفاه، آرامش و آسایش خانواده‌ها و آحاد ملت ایران را فراهم می سازد . طرح مذکوراتلاف زمان زندگی مردم ‌و رفت وآمدها و حمل ونقل تکراری و مصرف بیهوده انرژی کاهش می دهد و ازخسارات جانی ومالی جلوگیرمی کند و به دولت و بخش خصوصی برای ساماندهی به اداره امور کار ، ارتقای بهره وری و زندگی خانوادگی کمک می کند.

-12-با عنایت به تحول ساختارتولید وخدمات درجهان و گسترش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات(ICT)و درآستانه انقلاب موسوم به هوش مصنوعی( (AI),و گسترش اقتصاد مشارکتی (sharing economy) زمینه استفاده از دارایی ها و‌ امکانات اضافی ‌معطل مانده در سطوح خرد وکلان همانند اقا متگاهها خودرو ها و دیگر دارائی ها وتجهیزات زندگی میسر شده است و در دولت دکتر پزشکیان صنعت گردشگری مولفه های ششگانه خودو‌همچنین حفاظت وتعالی میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی را با رویکردی دانش بنیان و ایجاد کسب وکارهای جدید مبتنی بر نوآوری و بهره از فناوریهای نوین در دستور کار میدهد.

انتهای پیام

نظر شما