شناسهٔ خبر: 67334527 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از گرمازدگی

شدت گرما زدگی می‌تواند ازخفیف تاشدید باشد، اماباید گرما زدگی را جدی گرفت وعدم مداخله در زمان مناسب می‌تواند به مغز و ارگان‌های حیاتی آسیب بزند و حتی باعث مرگ شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جام جم آنلاین،عاطفه شیبک کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:گرما زدگی نبودتوانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود و به عبارت دیگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی است.

وی افزود: فردی که دچار گرما زدگی می‌شود علائم شایعی همچون گیجی، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق وگرفتگی عضلانی و تپش قلب شدید دارد.
وی با اشاره به این نکته که وقتی فردی دچار گرما زدگی می‌شود، چه باید کرد افزود: ابتدا باید در یک مکان با تهویه خنک قرار گیرد و حجم لباس هایش را کم کند و دوش آب ولرم یا خنک بگیرد، باید توجه داشت.

وی افزود: در زمان تعریق شدید مقداری از الکترولیت‌های مهم و ضروری بدن از جمله پتاسیم و سدیم دفع و تعادل این الکترولیت‌ها دچار مشکل می‌شود، برای برگشت این تعادل و برطرف کردن کم آبی بدن یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیموترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند جایگزین خوبی باشد.
وی ادامه داد: اگر به دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مبتلا هستید، بهتر است از نمک استفاده نکنید و کمی آبلیمو و خاکشیر یا تخم شربتی در آب ریخته و میل کنید.

شیبک ادامه داد: مایعات را به تدریج و آهستگی میل کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید و در شرایط گرما زدگی باید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه یا نسکافه، خودداری کنید، زیرا مدر ادرار آور بوده و باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شوند.
وی با توصیه به هموطنان در خصوص پیشگیری از گرمازدگی گفت: افزایش مصرف آب و مایعات، به طور معمول نیاز روزانه بدن به آب و مایعات حدود هشت لیوان است که این تعداد در روز‌های گرم تابستان به ۱۰ لیوان افزایش می‌یابد، بهتر است نیمی از این میزان از طریق آب و نیم دیگر از راه مصرف انواع سبزیجات، میوه‌های فصل تامین شود.
شیبک افزود: استفاده از سبزی‌ها مانند خیار، کاهو، گوجه فرنگی و میوه‌های خنک و آبدار مثل هندوانه، طالبی و میوه های پرآب که سرشار از آب و فیبر فراوان است به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

وی گفت: استفاده از انواع شربت ها‌ی خانگی در طول روز مانند شربت آب لیمو، سکنجبین، خاکشیر، تخم شربتی و مانند اینها که بهتر است شربت‌ها به صورت کم شیرین تهیه شود تا میزان قند ساده دریافتی افزایش نیابد توصیه می شود.
وی گفت: برخلاف تصور عموم، نوشیدن چای در ماه‌های گرم سال باعث رفع عطش نمی‌شود و باید به صورت کم رنگ مصرف شود.

شیبک ادامه داد: پرهیز از مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کردنی، پروتئین‌های حیوانی و غذا‌های شور، چون باعث عطش بیشتر می‌شود
کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: برخی از گروه‌های سنی مثل نوزادان، کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیمار ی‌ها‌ی اعصاب و روان به دلیل اینکه مستعد گرما زدگی هستند، توصیه می‌شود که در ساعات اوج گرمای هوا که معمولا ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است از خانه خارج نشوند.

وی افزود: اگر در صورت ضرورت مجبور به ترک خانه هستند حتما یک بطری آب یا شربت ها‌ی خانگی کم شیرین خنک همراه خود داشته باشند و از لباس‌های نخی با رنگ روشن استفاده کنند و به هیچ عنوان در ساعات یاد شده در محیط بیرون اقدام به ورزش نکنند.

نظر شما