شناسهٔ خبر: 67334510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نقض حقوق بومیان نیوکالدونیا؛ معترضان به زندان‌های فرانسه منتقل شدند

فرانسه که طی دهه‌های گذشته خود را به‌عنوان یکی از مدافعان حقوق بشر معرفی کرده، طی هفته‌های گذشته دست به سرکوب گسترده مردم بومی جزیره نیوکالدونیا کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نیوکالدونیا و تحولات هفته‌های اخیر در این جزیره مستعمره فرانسه همواره مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته دادستان محلی، ۷ فعال استقلال‌طلب مرتبط با گروهی که متهم به سازماندهی ناآرامی‌های ماه گذشته در جزیره نیوکالدونیا در اقیانوس آرام هستند، برای بازداشت پیش از محاکمه به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شده‌اند.

ایو دوپاس، دادستان عمومی در نومئا، پایتخت این منطقه، در بیانیه‌ای گفت: این انتقال در طول شب با هواپیمای ویژه سازمان‌دهی شد.

دوپاس اضافه کرد: این ۷ نفر به دلیل حساسیت رویه و برای ادامه تحقیقات به فرانسه منتقل شدند.

در جریان ناآرامی‌ها که به دلیل تغییر‌های اعمالی بحث‌برانگیز در زمینه رای‌گیری از سوی فرانسه برانگیخته شد، ۹ نفر کشته، صد‌ها نفر زخمی و حدود ۱.۶ میلیارد دلار خسارت به این منطقه وارد شد.

مقام‌های فرانسوی در زمینه اطلاع‌رسانی در موضوع اتهام‌های طرح شده علیه این افراد بومی نیوکالدونیا کوتاهی کرده‌اند و در مواردی اتهام‌های دروغینی را علیه این افراد مطرح کرده‌اند.

خشونت پلیس فرانسه علیه مردم بومی نیوکالدونیا

پایگاه وورلد سوسیالیست در مقاله‌ای نوشت که این بازداشت‌ها نشانه یک تحریک سیاسی جدید از سوی دولت فرانسه است. 

در حالی که تشکیلات سیاسی فرانسه یک جنگ تشدید شده علیه طبقه کارگر در داخل و جنگ امپریالیستی در خارج از کشور را تدارک می‌بیند، به دنبال تشدید کنترل خود بر مستعمره استراتژیک مهم خود در اقیانوس آرام است.

تصویب اصلاحیه قانون اساسی از طریق مجلس ملی فرانسه در ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) برای گسترش گستره رای‌دهندگان منطقه و اجازه دادن به مهاجران فرانسوی جدید برای رای دادن در انتخابات محلی، فوران خشم اجتماعی هزاران مردم کاناک را برانگیخت. 

حامیان استقلال نیوکالدونیا می‌گویند که این اصلاحیه آرای کاناک‌های بومی را که بیش از ۴۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، کمرنگ خواهد کرد. 

ناآرامی‌ها نومئا را ویران کرده و این مستعمره تحت یک عملیات سرکوبگر از سوی نیرو‌های نظامی فرانسه قرار دارد. 

در پی درگیری‌ها ۷ کاناک جان خود را از دست داده، صد‌ها نفر مجروح و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر بازداشت شدند.

براساس گفته امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، نزدیک به ۳ هزار و ۷۰۰ نیروی امنیتی فرانسه فعلا در این منطقه خواهند ماند.

با وجود عملیات گسترده امنیتی و فشار اعمال شده از سوی مکرون، مخالفان دولت فرانسه تحت کنترل قرار نگرفته‌اند.

موضوعی که در روز‌های اولیه این اعتراض‌ها مورد توجه قرار گرفته بود، خشونت نیرو‌های امنیتی فرانسه علیه معترضان و مردم بومی نیوکالدونیا بود.

نیوکالدونیا کجاست؟

نیوکالدونیا یکی از ۵ منطقه جزیره‌ای در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تحت کنترل فرانسه است که از نظر منابع طبیعی غنی است و محور برنامه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای افزایش نفوذ پاریس در اقیانوس آرام است.

این سرزمین که کمی بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، بین استرالیا و فیجی قرار داشته و یکی از بزرگ‌ترین سرزمین‌های خارج از کشور فرانسه و بخش مهمی از ادعای پاریس به‌عنوان یک قدرت در اقیانوس آرام است؛ با وجود این، مردم بومی کاناک مدت‌ها است که از استعمار فرانسه ناراضی هستند و برای تغییر وضعیت سرزمین خود تلاش می‌کنند.

پس از اینکه فرانسه این قلمرو را در سال ۱۸۵۳ اشغال کرد، پاریس به‌طور هدفمند آن را با شهروندان فرانسوی پر کرد؛ جوامع کاناک اکنون تنها ۴۰ درصد جمعیت کالدونیای جنوبی را تشکیل می‌دهند، در حالی که فرانسوی‌تبار‌ها حدود ۲۵ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند؛ بقیه جمعیت را نیز تازه‌واردان فرانسوی، مردمی از جزیره فرانسوی والیس و فوتونا و تاهیتی و همچنین ترکیبی از مردم اندونزی، ویتنام و دیگر کشور‌های آسیایی تشکیل می‌دهند.

تنش‌ها در نیوکالدونیای جنوبی در مورد مسئله استقلال از فرانسه مدت‌هاست که به جوش آمده است؛ ناآرامی‌های مشابه در دهه ۱۹۹۰ به توافقنامه نومئا در سال ۱۹۹۸ منجر شد که براساس آن پاریس متعهد شد که طی ۲۰ سال قدرت سیاسی بیشتری به این قلمرو و جمعیت بومی آن اعطا کند.

انتهای پیام/

نظر شما