شناسهٔ خبر: 67334493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برداشت ۵۰ تن زیره سبز از مزارع میامی آغاز شد

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی میامی گفت: برداشت ۵۰ تن زیره سبز از ۱۱۰ هکتار اراضی دیم این شهرستان در شرق استان سمنان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسینی روز یکشنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: برداشت زیره سبز از اواخر خردادماه در دیم‌زارهای کالپوش آغاز شد و تا دهه نخست تیرماه ادامه دارد.

وی میانگین عملکرد این محصول را ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: امسال برداشت ۵۰ تن زیره سبز از مزارع شهرستان میامی برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میامی ابراز کرد: تنوع‌بخشی به تولید محصولات باغبانی با محوریت توسعه گیاهان کم‌آب‌بر با هدف کاهش مصرف آب و بهره‌وری اقتصادی، ارتقای بستر مکانیزاسیون به ویژه در مرحله برداشت این گیاه دارویی با هدف کاهش هزینه‌های تولید در قالب کشت‌های قراردادی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی این شهرستان محسوب می‌شود.

وی به مزیت‌های این گیاه دارویی اشاره کرد و گفت: کوتاه بودن دوره رشد زیره سبز، نیاز آبی کم، مقاوم بودن در برابر استرس‌های محیطی از جمله گرما و همچنین مقاوم به شوری خاک، آفت‌ها و بیماری‌ها از ویژگی‌های این گیاه است.

زیره بهترین جایگزین گیاهان آب‌بر با سوددهی مناسب

وی با بیان اینکه کشت زیره سبز بهترین جایگزین برای محصولات آب‌بر است، اظهار کرد: این محصول سوددهی اقتصادی مناسب به ویژه در شرایط خشکسالی و کم‌آبی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی میامی ادامه داد: توسعه و کشت گیاه دارویی زیره سبز در بسیاری از مناطق دیم شهرستان سازگاری دارد و در طرح جهش تولید در دیم‌زارها از جایگاهی مطلوبی برخوردار است.

حسینی با بیان اینکه زیره سبز طبع گرم و خشک دارد، افزود: به نظر کارشناسان این گیاه ضدسرطان، باکتری، میکروب، آنتی اکسیدان و مفید برای گرفتگی قلب، تقویت کننده قوای جسمی، اشتهاآور و موجب افزایش شیر مادران می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیش از ۸۸ درصد از جمعیت میامی در روستاها سکونت دارند و بیشترین درصد اشتغال مردم در حوزه کشاورزی و دامپروی است. تولیدات سالانه محصولات کشاورزی زراعی و باغی شهرستان میامی حدود ۳۲۰ هزار تن برآورد می‌شود.

جهاد کشاورزی میامی سه مرکز حومه، فرومد و کالپوش را زیر پوشش دارد و ۹۰ درصد از سطح زیر کشت آفتابگردان، کُلزا و چغندرقند استان سمنان در این شهرستان است.

شهرستان میامی با حدود هشت هزار بهره‌‍‌بردار بخش کشاورزی و دامپروری در شرق استان سمنان قرار دارد.

نظر شما