شناسهٔ خبر: 67333144 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پژوهشگر و مدرس دانشگاه:

حافظه تاریخی شهر شاخص نسل‌های آینده برای ساخت شهرهای جدید است

پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: موزه تاریخ شهرداری اصفهان حافظه تاریخی شهر است، یعنی در ذهن مردمان این شهر، ویژگی‌هایی ثبت می‌شود که نسل‌های آینده با کمک این شاخص‌ها به ساخت شهر در سال‌های بعد خواهند پرداخت.

صاحب‌خبر -

مهرداد خرسندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: اصفهان دارای پیشینه تاریخی ویژه‌ای است که در سه عصر سلجوقیه، آل‌بویه و صفویه پایتخت بوده است.

وی افزود: اصفهان جدید را از اوایل قرن گذشته می‌بینیم که به مرور قوانین جدید، تصویب و بلدیه در آن تأسیس می‌شود، به این ترتیب این شهر نیز از همان زمان وارد فاز توسعه می‌شود و روایت این توسعه در موزه تاریخ شهرداری ذکر شده است.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در تشریح جایگاه اصفهان نباید فقط به دوره معاصر یا دوره‌هایی که پایتخت بوده اکتفا کنیم، تصریح کرد: این کلان‌شهر همواره پویا بوده و لایه به لایه سابقه تاریخی دارد که باید شناسایی و معرفی شود.

خرسندی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت شهری بر اساس تفکری ویژه، بنا دارد آثار به جا مانده از هویت تاریخی اصفهان را برای نسل جدید به نمایش گذارد که با احیای اماکنی همچون ریسباف و سردر کارخانه صنایع پشم در باغ زرشک، گام مهمی در این زمینه برداشته است.

وی ادامه داد: اسنادی که در کتاب‌های تاریخی موجود است، نشان می‌دهد که در گذشته اصفهان فقط یک خیابان اصلی داشته و آن چهارباغ بوده و سایر کوچه‌ها و معابر فرعی به این خیابان متصل می‌شده است، اما با ورود به دوره جدید تاریخی، خیابان‌های جدید، ایجاد و آسفالت می‌شوند و خیابان‌های اطراف مانند فروغی، خرم و خیام شکل می‌گیرند و شهر به نوعی شکل و شمایل جدیدی پیدا می‌کند.

خرسندی خاطرنشان کرد: نسل ما بخشی از این تغییرات را مشاهده کرده است، اما از دهه هفتاد به بعد، حال و هوای شهر دست‌خوش تغییرات و اصفهان به لحاظ توسعه وارد فاز جدیدی شده که در مسیر این توسعه، بعضی کارخانه‌های تاریخی تخریب و امروز نمونه آن را در چهارباغ بالا مشاهده می‌کنیم که با از میان رفتن کارخانه‌ها، آپارتمان‌های مرتفع شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه موزه تاریخ شهرداری اصفهان اتفاقی بسیار مبارک برای نشان‌دادن حافظه تاریخی این کلان‌شهر به نوجوانان و جوانانی است که اطلاعاتی از گذشته تاریخی شهر ندارند، گفت: اصفهان آن چیزی نیست که امروز مشاهده می‌کنیم و این شهر دوره‌های خاص و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده تا به امروز رسیده است.

پیشکسوت رسانه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه تاکید کرد: فرقی نمی‌کند افراد از کدام جریان و جناح سیاسی و با کدام طیف فکری اقدام به احیای هویت تاریخی این شهر می‌کنند، باید به همه کسانی که چنین تفکری دارند و برای معرفی تاریخ گذشته شهر به نسل امروز تلاش می‌کنند، مدال افتخار داد.

خرسندی اضافه کرد: همه ما در این بستر فکری و تاریخی متولد شده و رشد یافته‌ایم، این بستر باید حفظ و به نسل جدید نشان داده شود تا آن‌ها نیز یاد بگیرند و به فکر آینده شهر خود باشند و با هویت آن بیگانه نباشند.

وی افزود: نام این موضوع را می‌توان حافظه تاریخی شهر نامید، یعنی در ذهن مردمان این شهر، ویژگی‌هایی ثبت می‌شود که نسل‌های آینده با کمک این شاخصه‌ها به ساخت شهر در سال‌های بعد خواهند پرداخت.

پیشکسوت رسانه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اصفهان تاریخ خوبی در زمینه‌های مختلف دارد و نکته جالب این نمایشگاه و موزه، روایت همین اتفاقات در دوران‌های مختلف است، در واقع روایت‌محوری یکی از روش‌های خاص در بیان تاریخ به نسل کنونی است که سبب می‌شود مخاطب با دقت و علاقه آن را دنبال کند و به نوعی حوصله‌اش سر نمی‌رود.

خرسندی با بیان پیشنهادی برای دست‌یابی موزه تاریخ شهرداری به اهداف اصلی خود گفت: به‌طور معمول قبل از هر افتتاح زحمات زیادی کشیده و روزهای پس از افتتاح تقریباً همه چیز تمام می‌شود، این در حالی است که باید پس از افتتاح بازخورد و گزارش کار گرفته شود.

وی با اشاره به خاطراتی که از خیابان چهارباغ بالا در سال‌های دور دارد، گفت: در گذشته چهارباغ بالا را به خاطر می‌آورم که بسیار خلوت‌تر از امروز بود، بیمارستان هزار تخت خوابی شریعتی از جمله اماکن ویژه این منطقه به شمار می‌رفت، همچنین کارخانه پپسی‌کولا که بعدتر به زمزم تبدیل شد و مجموعه کارخانجات نساجی که هنگام عبور از این خیابان در دو طرف، دیوارها و سردرهای زیبای آن را مشاهده می‌کردیم، تماشای موزه تاریخ شهرداری بار دیگر تمام خاطرات گذشته را برای ما تداعی و زنده کرد.

پیشکسوت رسانه، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: موزه تاریخ شهرداری باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و بازدید از آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد.

خرسندی تاکید کرد: برای تحقق این هدف باید تبلیغات کافی داشت و مدیریت شهری برای معرفی هرچه بهتر موزه باید به برگزاری رویدادهای جدید و ارائه گزارش دوره‌ای از روند کار بپردازد، همچنین استفاده از نظرات و پیشنهادات شهروندان بسیار قابل اهمیت است.

نظر شما