شناسهٔ خبر: 67333112 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بارش‌های رگباری، توام با رعدوبرق و تگرگ اصفهان را فرا می‌گیرد

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای، اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با صدور دو هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه همرفتی همراه با وزش باد و گردوخاک، بارش‌های رگباری توأم با رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گذر متناوب امواج ناپایدار از سطح استان به ویژه نیمه شمالی و غربی تا آخر هفته جاری است.

وی افزود: بر این اساس در بیشتر مناطق استان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب شرایط افزایش ابر، گاهی وزش باد و احتمال بارش رگبار و رعدوبرق به صورت محلی به ویژه در مناطق شمالی و غربی استان مورد انتظار است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای، اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی شرایط تندباد موقت و طوفان لحظه‌ای همراه با گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا به ویژه در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره صدور مجدد هشدار سطح زرد با وقوع دو پدیده جوی طی هفته جاری در استان، گفت: از بعدازظهر فردا تا وقت پنجشنبه هفتم تیر به سبب تداوم فعالیت سامانه همرفت، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، تندباد لحظه‌ای، طوفان موقت و گردوخاک محلی مناطق مختلف استان را در بر خواهد گرفت.

امینی با بیان اینکه تداوم فعالیت سامانه همرفتی همراه با وزش باد و گردوخاک طی روز سه‌شنبه پنجم تیر در همه مناطق استان به ویژه مناطق مرکزی، شمال غرب و شرق اصفهان پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، مناطق شرقی خورو بیابانک، اردستان، ورزنه، مهاباد، انارک، چوپانان و نائین تحت تأثیر سامانه مذکور است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای، اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری به ویژه سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال، هشدار داد و افزود: به هموطنان و گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) توصیه می‌شود که طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از محلول‌پاشی باغات و مزارع، استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی (دامداری‌ها و پرورش ماهی، گلخانه‌ها) تاکید می‌شود.

امینی درباره صدور دومین هشدار سطح زرد با فعالیت سامانه همرفتی به صورت بارش‌های رگباری توأم با رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ در استان، گفت: فعالیت این سامانه از از بعدازظهر فردا تا اواخر وقت پنج‌شنبه هفته جاری همراه با احتمال ایجاد روان آب محلی و سیلابی شدن رودخانه فصلی، وقوع صاعقه، مه آلودی هوا و کاهش دید در مناطق شمال غرب، شمال، شرق و حتی بعضی نواحی مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: بارش‌های همرفتی طی روز دوشنبه چهارم تیر در شهرستان‌های آران و بیدگل، بادرود، بویین میان دشت، خوانسار، شاهین شهر و میمه، فریدن (داران)، فریدونشهر، کاشان، گلپایگان، مهاباد، مورچه خورت، نطنز، نائین، ورزنه، کوهپایه پیش بینی شده است و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در مناطق فریدن (داران)، فریدونشهر، خوانسار، شاهین شهر و میمه، بویین میان دشت و چادگان تداوم خواهد داشت.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای، اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به ایجاد روان آب و اختلال در تردد جاده‌ای و شهری و روستایی هشدار داد و افزود: شهروندان ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضرور و گردشگری در مناطق یاد شده، از کوهنوردی و چرای دام به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۹ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

امینی پیرامون اینکه امروز دمای هوای پنج شهرستان اصفهان بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: بادرود با دمای ۴۱ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای ۸ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

نظر شما