شناسهٔ خبر: 67333089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سال جاری

راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در دانشگاه شیراز، بزودی

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز گفت: سامانه کتابخانه دیجیتال این دانشگاه، امسال راه‌اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال دانشگاه شیراز تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، فرزانه عفیفیان گفت: حدود ۶۰ هزار عنوان سند شامل پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد، رساله‌های دکتری، نسخ خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، کتب نفیس و قدیمی، روزنامه‌ها و مجلات قدیمی، نقشه‌ها، اسناد مکتوب، عکس، اسلاید و نگاتیو در مالکیت فکری و معنوی دانشگاه شیراز قرار دارد که این اسناد، در کتابخانه دیجیتال دانشگاه شیراز بارگذاری می‌شود.
وی ادامه داد: ۶ نفر نیروی تمام وقت در واحد دیجیتال‌سازی مشغول فعالیت هستند و این منابع پس از اسکن توسط اسکنر پیشرفته، اصلاح و پردازش شده و به منظور امکان جستجوی تمام متن، اسنادی که شرایط لازم را دارا باشند، به متن تبدیل و در سامانه کتابخانه دیجیتال پیوست می‌شود.
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز گفت: برای برخی از اسناد از جمله اسلاید‌ها و نگاتیوها، تجهیزات لازم در کتابخانه موجود نیست و این اسناد به صورت برون‌سپاری دیجیتال سازی می‌شود.
فرزانه عفیفیان تصریح کرد: شناسایی و دیجیتال‌سازی کتب و اسناد ارزشمند و منحصر به فرد کتابخانه با هدف دسترسی سریع، آسان و گسترده و حفاظت از این منابع ارزشمند، از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.
وی، از استادان، کارکنان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه شیراز در خواست کرد: چنانجه اسناد ارزشمندی را در اختیار دارند؛ به منظور حفاظت و دیجیتال‌سازی؛ آنها را به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز ارائه کنند.

نظر شما