شناسهٔ خبر: 67332678 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

برگزاری اجلاسیه تخصصی "رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی" / کشوری: بیماری‌های مزمن در تمدن مدرنیته افزایش یافته است

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه بیماری‌های مزمن در تمدن مدرنیته افزایش یافته است، گفت: در حوزه امنیت اجتماعی و امنیت در معنای خرد در تمدن مدرنیته کارنامه مثبتی وجود ندارد لذا نباید کارشناسان گرفتار گزارش های سازمان ملل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه تخصصی "رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی" در اداه کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: یکی از موضوعات این اجلاسیه تبیین اصلاح نظام برنامه ریزی کشور است که در مقدمه این بحث دو محور ضرورت این بحث را تبیین می‌کنم این دو محور عبارتند از محور نظام برنامه ریزی مبتنی بر توسعه و محور دوم نحوه اصلاح نظام برنامه ریزی است، چون منتقدان نظام برنامه ریزی طرح روشنی برای اصلاح نظام برنامه ریزی ارائه نمی‌دهند.

وی افزود: در ابتدا رئیس جمهور آینده ایران را مخاطب قرار می‌دهم و از ایشان خواستارم تجربه استفاده از نظرات غربی را در کشور تضعیف کنند و مستقل‌تر راجع به برنامه ریزی در ایران وارد گفتگو شوند.

حجت الاسلام کشوری عنوان کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد حوزه برنامه ریزی در دنیا در ۴ موضوع دچار شکست حداکثری شده است که اولین حوزه شکست خورده در برقراری امنیت است که با ناامنی در فضای بین الملل روبرو هستیم و مشکل اصلی دنیا نیز همین مسئله است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه اظهار داشت: در امنیت هم تمدن مدرنیته دچار شکست شده و در حوزه امنیت اجتماعی و امنیت در معنای خرد در تمدن مدرنیته کارنامه مثبتی وجود ندارد لذا نباید کارشناسان گرفتار گزارش های سازمان ملل شوند.

وی ادامه داد: شاخص عدالت دومین شاخص ما برای ارزیابی است در این شاخصه هم ضعف‌هایی در تمدن مدرنیته وجود دارد، به طور مثال جنبش‌های عدالت خواهی که در کشورهای توسعه یافته ایجاد می‌شوند و برای دولت‌های خود چالش ایجاد می‌کنند.

حجت الاسلام کشوری بیان داشت: مسئله سوم که توسعه پایدار و تمدن مدرنیته نتوانسته آن را حل کند شاخص سلامت است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن در تمدن مدرنیته افزایش یافته است، گفت: در حوزه سلامت در بیماری‌های مزمن وضع سال به سال بدتر می‌شود. تداخل دارویی اکنون در دنیا شیوع پیدا کرده و موجب بیماری‌ها ‌و حتی مرگ شده است و یکسری بیماری از طریق داروها ایجاد می‌شوند پس در شاخص سلامت هم توسعه پایدار را شکست خورده می‌دانیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به سرفصل چهارمی که مدرنیته در آن شکست خورده است، عنوان کرد: چهارمین شاخص شکست خورده محیط زیست است و در این زمینه فریب گزارش‌های بین الملل را نخورید، به طور مثال مسئله آلودگی هوا و آب سالمی که وجود ندارد یا ۸۰ درصد درخت‌ها و جنگل‌های دنیا از دست رفته است و کلی مشکلات دیگری که در این زمینه وجود دارد.

وی مطاله سند ۲۰۳۰ را تایید کننده سخنان خود دانست دانست و تصریح کرد: از رئیس جمهور آینده این سؤال را دارم وقتی جای جای سند ۲۰۳۰ اعتراف به شکست در این ۴ مورد می‌کند آیا جرأت اصلاح نظام برنامه‌ریزی را به خود می‌دهید؟

حجت الاسلام کشوری همچنین افزود: ما اجازه نمی‌دهیم چیزی که بر تجربه قبلی شکست خورده را بر مسند بنشانیم و نباید امور را به دستگاه کارشناسی شکست خورده ارجاع داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: برای اصلاح نظام برنامه ریزی کشور باید به ترتیب سه کار انجام داد، اولین کار این است که باید در خصوص تفاوت سبد خدمت در دولت اسلامی با سبد خدمت در دولت مدرن با مدیران دولتی، مردم و مسئولین بحث شود و باید فهم این تفاوت تبیین شود.

حجت الاسلام کشوری افزود: ۹ دسته خدمت را باید دولت اسلامی ارائه دهد که این ۹ دسته شامل ۱۰۰ خدمت است که خدمت عبرت یعنی پشیمان کردن مردم قبل از اتخاذ تصمیم سوء، خدمت پیشگیری از بیماری، خدمت بازارهای رایگان سه دسته از این خدمت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه محاسبه تورم در دنیای غرب واقعی نیست، از شاخص‌های پیشرفت نام برد و گفت: شاخص اول پیشرفت از نظر ما کوچک شدن تقسیمات شهری است و شاخص کاهش بیماری‌های مادرزادی اما نه با روش معیوب غربالگری، شاخص کاهش حمل و نقل شهری و... از دیگر شاخصه‌های پیشرفت هستند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه، دولت اسلامی با ارائه تاسیس نظام ارزیابی جدید شروع می‌شود، بیان داشت: دومین کار در اصلاح نظام برنامه ریزی، شاخصه‌های جدید است که امروز در حوزه علمیه به حول و قوه الهی قادر به نوشتن چنین گزارش‌هایی هستیم.

وی در پایان به راهکار سوم برای اصلاح نظام برنامه ریزی کشور اشاره و عنوان کرد: سیستم ارزیابی جدید را باید در نهاد مسجد و نهاد امامت جمعه پایه گذاری کنیم و وقت خود را تلف اصلاح نظامات مدرن نکنید.

انتهای پیام

نظر شما