شناسهٔ خبر: 67332456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صادرات ۲۲۵ میلیون دلار کالا از گمرک چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری شد

شهرکرد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: شناسایی صادرکنندگان کالاهای کشاورزی این استان به‌منظور تشویق برای دریافت کارت بازرگانی مبدأ استان با هدف افزایش صادرات در دستور کار قرار گیرد و امسال هدف صادراتی از گمرک استان ۲۲۵ میلیون دلار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدکاظم منزوی روز یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی چهارمحال و بختیاری تجهیز آزمایشگاه استاندارد برای ارتقای کیفی محصولات صادراتی کشاورزی را ضروری دانست و افزود: دریافت مجوز راه‌اندازی بندرخشک استان از سوی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پی‌گیری و امکان‌سنجی احداث آن از سوی جهادکشاورزی استان انجام شود.

منزوی تعیین شاخص‌های چهارمحال و بختیاری برای مشخص کردن صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان را ضروری اعلام و تصریح کرد: در این راستا هدف صادراتی گمرک استان از ۱۴۰ به ۲۲۵ میلیون دلار افزایش یافت.

وی میزان ثبت سفارش برای محصولات، مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید را ۶۶۱ مورد به ارزش ۲۹۰ میلیون یورو دانست و یادآور شد: از این میزان در سال گذشته ۳۶ میلیون یورو از گمرک استان و بقیه از سایر گمرک‌ها وارد شد.

۴۵۰ میلیون دلار هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری

صادرات ۲۲۵ میلیون دلار کالا از گمرک چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هدف صادراتی با کارت بازرگانی مبدأ استان ۴۵۰ میلیون دلار در سال‌جاری پیش‌بینی شده است که ۲۲۵ میلیون دلار آن هدف صادراتی از گمرک استان است.

فضل‌الله رحمتی هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را ۴۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار اعلام و تاکید کرد: از این میزان ۱۵۲ میلیون دلار برابر ۳۶.۸ درصد پتروشیمی و پایه نفتی بوده است.

وی افزود: از مجموع هدف‌گذاری صادراتی سال گذشته در چهارمحال و بختیاری ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برابر ۲۷.۸ درصد مختص معدن و صنایع معدنی و ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار برابر ۲۸.۸ درصد مربوط به صنعت است.

رحمتی تصریح کرد: از این میزان هدف‌گذاری در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برابر ۶.۵ درصد به کشاورزی و سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برابر ۷۵ صدم درصد به فرش و صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی استان در هدف‌گذاری سال گذشته از نظر ارزش ۹۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشت.

صادرات ۲۲۵ میلیون دلار کالا از گمرک چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری شد
حسن شمسی‌پور دهکردی تاکید کرد: همچنین صادرات بخش صنعت در این مدت با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در بخش صنعت، معدن و صنایع معدنی با رشد چشمگیرتری مواجه شویم.

به گزارش ایرنا، امروز به واسطه تحولات و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صادراتی چهارمحال و بختیاری دارای حدود ۳۰ محصول صادرات محور است.

خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم( پودر پایه شیر خشک نوزاد)، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرزهای کشور و بالابودن هزینه حمل و نقل، امید می‌رود با همت مسوولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی در استان فراهم شود.

نظر شما