شناسهٔ خبر: 67332447 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

زنان باردار بخوانند

بر اساس نتایج تحقیق کنونی، زنان بسیاری در دوران بارداری شرایط تهدیدکننده زندگی را تجربه می‌کنند اما برای آن شرایط تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: سلامت > این مشکل تا حد زیادی قابل اجتناب است و کارشناسان از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت خواسته‌اند تا در این باره اقدامی انجام دهند. یکی از مقامات آن را «فرصت از دست رفته» برای محافظت از سلامت قلب خواند.
به گزارش  شفا آنلاین   نتایج نشان داد که میزان فشار خون بالا مزمن در زنان باردار طی دوره ۱۴ ساله ۲ برابر شده است. در عین حال، استفاده از داروهایی که می‌توانند این بیماری، پرفشارخونی را درمان کنند، حتی با وجود افزایش هشداردهنده مرگ مادران در سال‌های اخیر، تغییری نکرده است.

استفانی لئونارد، استادیار طب مادر و جنین و مامایی در دانشکده پزشکی استنفورد آمریکا، محقق اصلی این تحقیق اظهار کرد: فشار خون بالای درمان‌نشده می‌تواند عواقب بسیار جدی هم برای مادر باردار و هم برای جنین در کوتاه‌مدت و نیز در کل زندگی‌اش داشته باشد.

بر اساس نتایج این تحقیق، از آنجایی که فشار خون مزمن در زنان باردار از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱ دو برابر شد، تنها از هر پنج نفر سه نفر برای درمان آن دارو دریافت کردند.

نتایج حیرت‌انگیز و هشداردهنده
بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر مادران در ایالات متحده قابل پیشگیری است.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت که این تحقیق را حمایت مالی می‌کند، فشار خون بالا و مزمن در دوران بارداری زمانی است که میزان آن قبل از بارداری یا در ۲۰ هفته اول بارداری ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر یا بیشتر باشد.

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند باعث آسیب اعضای بدن مادر شود و خطر تولد زودرس یا نوزادان کم وزن را افزایش دهد. ارائه‌دهندگان مراقبت، فشار خون بالا را تهدیدی برای مادر و نوزاد می‌دانند، زیرا زایمان زودرس خطرات جدی برای کودکان، حین رشد، به‌همراه دارد.
فشار خون بالا همچنین می‌تواند برای مادرانی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند، کشنده باشد و این مشکلی است که مقامات بهداشت فدرال معتقدند تا حد زیادی قابل اجتناب است. داده‌های جدید فدرال نشان می‌دهد تعداد زنانی که حین زایمان جان خود را از دست داده‌اند، پس از افزایش هشداردهنده در اوایل همه‌گیری کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زنان رنگین پوست، به‌ویژه سیاه پوستان و افراد بومی، در معرض خطر بیشتری برای مرگ حین یا پس از زایمان قرار دارند. بر اساس نتایج گزارش اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان سیاه پوست حدود سه برابر زنان سفیدپوست جان خود را از دست می‌دهند.

کاندیس ای پرایس، مدیر برنامه در موسسه ملی قلب، ریه و خون موسسه ملی بهداشت آمریکا که در مورد سلامت زنان تحقیق می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما باید شکاف‌های موجود در درمان فشار خون مزمن، به‌ویژه در این گروه‌های پرخطر را بهتر درک کنیم. اگر فشار خون مزمن را در مراحل اولیه تشخیص و درمان نکنیم، این یک فرصت از دست رفته برای محافظت از سلامت قلب در دوران بارداری و بعد از آن است.

این تحقیق از مطالبات بیمه خصوصی ۱.۹ میلیون باردار ۱۲ تا ۵۵ ساله که به موارد فشار خون مزمن و تعداد دفعات درمان آن توسط ارائه‌دهندگان پزشکی پرداخته بودند، استخراج شد. موارد فشار خون بالا از ۱.۸ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. اما استفاده از دارو برای درمان بیماران باردار مبتلا به فشار خون بالا به‌نسبت بدون تغییر، ۵۷ درصد در سال ۲۰۰۸ و ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۱، باقی ماند.

محققان تغییر در معیارهای تشخیصی فشار خون مزمن را که با سطوح پایین فشار خون تعیین شده در سال ۲۰۱۷ توسط کالج قلب و عروق آمریکا و راهنمای به‌روز انجمن قلب آمریکا تغییر کرد، توضیح دادند.

کاهش مرگ‌ومیر مادران
مرگ‌ومیر مادران در حال کاهش است، اما این مادران همچنان با خطر بالایی روبرو هستند. دکتر آلن تیتا، استاد زنان و زایمان در دانشگاه آلاباما در دانشکده پزشکی بیرمنگام هیرسینک آمریکا، کارآزمایی سراسری فشار خون مزمن و بارداری را جهت بررسی درمان پزشکی برای این بیماری رهبری کرده است. بر اساس یافته‌های کالج آمریکایی زنان و زایمان در سال ۲۰۲۲ در صورتی که سطح فشار خون از ۱۴۰/۹۰ فراتر رفت، درمان پزشکی توصیه می‌شود.

نتایج این تحقیق منعکس‌کننده افزایش فشار خون مزمن در بیماران باردار است که تیتا و همکارانش در این زمینه مشاهده کرده‌اند و نیاز به دارو برای درمان آن وجود دارد.

تحقیق جدید چرایی افزایش فشار خون مزمن در زنان باردار را بررسی نکرد. همانطور که یک تحقیق چند دهه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد، به‌نظر می‌رسد افزایش فشار خون بالا می‌تواند با بچه‌دار شدن در سنین بالاتر مرتبط باشد. به گفته محققان، عوامل دیگر می‌تواند «هشیاری در تشخیص» برای تشخیص فشار خون بالا را افزایش دهد. تصور می‌شود چاقی یکی از عوامل موثر باشد، اما لئونارد از استنفورد، ابراز کرد که میزان چاقی در زنان باردار تا حد زیادی کاهش یافته است و موجب می‌شود که چاقی دلیل غیرمحتملی برای افزایش نرخ فشار خون مزمن باشد.

محققان خاطرنشان کردند که این داده‌ها که از ادعاهای بیمه خصوصی به‌دست می‌آید، نشان‌دهنده فشار خون بالا در میان افرادی که از مدیکید یا سایر روش‌های پرداخت بیمه استفاده می‌کنند، نیست. تیتا حدس زد افرادی که از مدیکید استفاده می‌کنند یا افراد بیمه‌نشده ممکن است با سطوح بالاتر فشار خون مزمن و موانع بیشتری برای مراقبت مواجه شوند.

لازم به ذکر است که مدیکید بزرگترین منبع تأمین بودجه خدمات بهداشتی و پزشکی برای افراد کم درآمد در آمریکاست.

لئونارد قصد دارد در مورد تاثیر داروها بر درمان فشار خون مزمن تحقیق کند. تحقیق اخیر او به تغییرات در طول زمان در مورد استفاده از داروها توجه داشت. وی اشاره کرد که شواهد روشنی در مورد اینکه کدام داروها برای بیماران بهتر عمل می‌کنند، وجود ندارد.

لئونارد اظهار کرد: راه‌حل‌های ساده‌ای برای مهار مرگ‌ومیر مادران و پیشگیری از عوارض شدید وجود دارد. اگر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت تشخیص را بهبود بخشند و درمان قوی ارائه دهند، می‌توانند زندگی را نجات دهند. همچنین برای افرادی که باردار هستند یا امیدوارند باردار شوند، درمان‌هایی وجود دارد. وی به بیماران توصیه کرد فشار خون را پیگیری کنند و در صورت بروز نگرانی، موارد را با پزشک خود در میان بگذارند.

نظر شما