شناسهٔ خبر: 67331589 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

لنز دوربین عکاسی چیست ؟ معرفی انواع لنز، کاربرد و ویژگی‌ها

اگر مجذوب دنیای عکاسی دیجیتال شده‌اید، احتمالاً این سوال در ذهن شما خطور کرده است که چه نوع لنزهای دوربین وجود دارد و برای چه کاری استفاده می‌شوند؟ این راهنما به بررسی رایج‌ترین انواع لنزهای عکاسی و ارائه برخی نکات در مورد کاربردهای رایج و جالب آنها می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی جایگزین دوربین‌های عکاسی شده‌اند. امکان داشتن یک لنز خوب روی گوشی، ثبت خاطره یا عکاسی از یک غروب آفتاب ناگهانی را آسان‌تر می‌کند. با این حال دوربین‌های عکاسی همچنان نتایج بسیار حرفه‌ای‌تری ارائه می‌دهند و همچنین عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی لذت کار با دوربین‌های SLR و استفاده از حداکثر پتانسیل انواع مختلف لنزهای دوربین را کشف می‌کنند.

دوربین‌های SLR امکانات زیادی را ارائه می‌دهند و با توجه به نوع لنزهای دوربین انتخابی می‌توانید عکسی با جزئیات دقیق از گیاهان یا حشرات بگیرید، تمام جزئیات یک منظره گسترده را ثبت کنید یا عکسی شبانه بگیرید که در آن ستارگان با وضوحی غیرقابل دستیابی با یک گوشی یا بدون لنز مناسب دیده می‌شوند.

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

اگر قصد خرید لنز دوربین عکاسی با بودجه محدود دارید، پیشنهاد می‌کنیم { لنز دست دوم } موجود در فروشگاه رسمی مهرانی کم را از دست ندهید. این فروشگاه با ارائه لنزهای کارکرده با کیفیت، انتخاب مناسبی برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور است که به دنبال محصولات با قیمت مناسب هستند.

۱. لنز های ثابت (Prime Lenses)

لنز های واید

لنزهای ثابت لنزهای کلاسیک هستند و در حال حاضر برای عکاسان حرفه‌ای محبوب هستند. این نوع لنز هیچ گزینه زومی ‌را ارائه نمی‌دهد، آنها به سادگی دارای یک قاب ثابت هستند که به شما امکان می‌دهد با زمان نوردهی، دیافراگم و ... بازی کنید. در این حالت لنز ثابت به دلیل ارائه نتایج دقیق‌تر می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

لنزهای ثابت که به لنزهای معمولی نیز معروف هستند، معمولاً به این دلیل انتخاب می‌شوند که به دید انسان نزدیک‌تر هستند. به همین دلیل است که آنها رایج‌ترین نوع لنز در عکاسی هستند. این لنزها مناسب کسانی هستند که می‌خواهند واقعیت را همانطور که هست ثبت کنند.

معمولاً این لنزها فقط 50 میلی‌متر هستند که زاویه دید "انسانی" را با حداکثر 45 درجه ارائه می‌دهند. اینها لنزهای بسیار روشن هستند که خطوط را برای ایجاد افکت‌هایی که می‌توانند تصویر را تغییر شکل دهند، خم نمی‌کنند. به عبارت دیگر عکس با لنز 50 میلی‌متری مانند ایستادن در مقابل سوژه عکاسی است.

Canon EF 50mm، که برای دوربین‌های SLR این برند طراحی شده است یکی از محبوب‌ترین انواع این لنزهای دوربین در حال حاضر است. این یک لنز با کیفیت بالا و با قیمت مناسب است که نتایج عالی را برای پرتره‌های خلاقانه و عکس‌هایی که در شرایط نوری کم گرفته شده‌اند، ارائه می‌دهد.

کسانی که به دنبال یک کیت حرفه‌ای‌تر هستند، معمولاً Leica Summilux-M 50mm را انتخاب می‌کنند. این یک لنز 50 میلی‌متری کاملاً حرفه‌ای و رده بالا است که بالاترین سطح کیفیت تصویر را خلق می‌کند. بدیهی است که این لنز برای تجهیزات همین برند طراحی شده است.

۲. لنزهای واید (Wide Angle Lenses)

Telephoto Lenses

لنزهای واید در میان دسته لنزهای مناسب برای علاقه‌مندان به عکاسی در فضای باز قرار می‌گیرند. بهترین راه برای ثبت ماهیت مناظر، سواحل، مناطق کوهستانی و ... استفاده از لنز واید است.

دلیل این امر این است که این نوع لنزهای دوربین بین 14 میلی‌متر تا 35 میلی‌متر هستند. این لنزها زاویه‌هایی از 80 درجه تا 63 درجه را ارائه می‌دهند که به طور قابل توجهی از توانایی دید انسان فراتر می‌رود. این ویژگی کار با لنزهای واید را کمی ‌پیچیده‌تر می‌کند. عمق میدان زیادی دارند، در جزئیات وضوح ایجاد می‌کنند، اما در جلوگیری از نویز کمتر موثر هستند. به همین دلیل برای تسلط بر آنها به کمی‌تجربه نیاز دارید.

این مورد لنز واید Samyang است که برای دوربین‌های Canon و سایر برندهای سازگار طراحی شده است. در نسخه حرفه‌ای، به عنوان مثال، Sony FE 16 تا 35 میلی‌متر وجود دارد. این لنز سبک، قابل حمل و سریع، دیدگاه شما را نسبت به عکاسی از مناظر یا فضاهای بزرگ متحول خواهد کرد.

۳. لنزهای تله فوتو (Telephoto Lenses)

Fisheye Lens

اگر به ورزش علاقه‌مند هستید، مطمئناً لنزهای تله فوتو را می‌شناسید. عکاسانی که در لبه زمین فوتبال می‌ایستند یا به مسابقات اتومبیل‌رانی یا موتورسواری می‌روند معمولاً از آنها به دلیل کاربردشان استفاده می‌کنند. اینها انواع لنزهای عکاسی هستند که برای بزرگنمایی تصویری که می‌خواهید عکاسی کنید، طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر آنها به شما این امکان را می‌دهند که از کسی که در چندین متر دورتر است، عکس کلوزآپ بگیرید. به عنوان مثال، عکاسان ورزشی می‌توانند جزئیات یک ضربه سر به دروازه حریف را ثبت کنند.

همچنین برای عکاسی از حیوانات در مسافت دور استفاده می‌شود که برای جلوگیری از احساس خطر حیات وحش و فرار آنها و غیرممکن کردن عکاسی از آنها بسیار مفید است. از نظر فنی این لنزها دارای زاویه دید حداکثر 30 درجه و فاصله کانونی 70 میلی متر یا بیشتر دارند.

این نوع لنزها معمولاً فاصله‌ها را از بین می‌برند و لایه‌های عمقی عکس را یکپارچه می‌کنند، اما در عین حال برای فوکوس‌های انتخابی ایده‌آل هستند بنابراین برای پرتره‌های هنری بسیار خوب عمل می‌کنند.

Canon RF 24-105mm را می‌توان روی دوربین‌های این برند و سایر دوربین‌هایی که دارای ساختار لنز سازگار هستند نصب کرد. این یک گزینه جالب است زیرا فراتر از فاصله کانونی و زاویه دید لنز تله فوتو می‌رود و به شما امکان می‌دهد عکس‌هایی مانند یک لنز معمولی بگیرید و حتی کمی ‌به سمت لنز واید بروید.

مدل 70-200 میلی‌متری سونی به طور خاص برای عکاسی از راه دور یا پرتره طراحی شده است. این یک لنز مخصوص این نوع کار است که به همین دلیل خروجی بهتری را در نتیجه نهایی عکس ارائه می‌دهد. با این لنز به نتایج منحصر به فردی دست می‌یابید.

۴. لنز چشم ماهی (Fisheye Lens)

لنز دوربین عکاسی چیست

لنزهای چشم ماهی یکی از انواع لنزهای دوربین هستند که اگر ندانید چگونه از آنها به درستی استفاده کنید کاربردهای محدودی دارند. این یک لنز با زاویه دید بسیار زیاد است که به 180 درجه می‌رسد و فاصله کانونی آن بین 6 میلی متر و 16 میلی متر است. آنها به دلیل نتایج منحنی چشمگیرشان استفاده می‌شوند که به نظر می‌رسد عکس از دید یک ماهی است. عکاسی با این نوع لنزهای عکاسی به این گونه است که خطوط کج می‌شوند و واقعیت هیچ شباهتی به نتیجه نهایی ندارد.

به طور کلی در عکاسی خلاقانه استفاده می‌شود و کار مناسب با چشم ماهی می‌تواند منجر به تصاویر سرگرم کننده، جالب و رویایی شود.

این نتایج با Samyang 8mm، یک لنز واید که برای دوربین‌های کامپکت طراحی شده و زاویه دید 180 درجه و فاصله فوکوس حداقل 0.۳ متر را ارائه می‌دهد به دست می‌آید.

۵. لنز ماکرو (Macro Lens)

Macro Lens

لنزهای ماکرو نوع دیگری از لنزها هستند که کاربردهای خاصی دارند. لنزهایی هستند که به طور خاص برای عکاسی از جزئیات طراحی شده‌اند و برای عکاسی از اشیاء از نزدیک بدون اینکه غیرممکن باشد ایده آل هستند. یک لنز ماکرو خوب می‌تواند در فاصله یک سانتی متری فوکوس‌های بسیار واضحی ایجاد کند. این نوع لنزهای عکاسی برای عکس گرفتن از حشرات، گیاهان یا جزئیات کوچک مانند بافت گل آفتابگردان یا دانه به عنوان مثال استفاده می‌شود.

نتیجه‌ گیری

دنیای عکاسی با وجود لنزهای مختلف، دریچه‌ای به سوی خلاقیت و ثبت جزئیات و مناظر بی‌نظیر می‌گشاید. هر نوع لنز با ویژگی‌های خاص خود، کاربردهای منحصر به فردی را ارائه می‌دهد.

لنزهای واید، با پوشش گسترده، برای عکاسی از مناظر و فضاهای باز ایده‌آل هستند. در مقابل لنزهای تله‌فوتو، جزئیات دور را به شما نزدیک می‌کنند و برای عکاسی ورزشی و حیات وحش مناسب هستند. لنزهای ماکرو دنیای ریز حشرات و گل‌ها را به شما نشان می‌دهند و برای عکاسی از جزئیات دقیق کاربرد دارند.

نظر شما