شناسهٔ خبر: 67331049 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هوشمندسازی نظارت ها در قوه قضائیه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه با تأکید بر اینکه اقدامات در دستگاه قضائی حکم ابلاغ ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب است، اقدامات فناورانه دستگاه قضا را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

محمد کاظمی‌فر؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اظهار کرد: سرلوحه همه اقدامات در دستگاه قضائی حکم ابلاغ ریاست قوه قضائیه توسط رهبر معظم انقلاب است که یکی از موارد ۶گانه تأکید ایشان بر استفاده از فناوری‌های نوین و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضائی است.

وی به هوشمندسازی نظارت‌ها و فناوری‌های قضائی در برنامه هفتم توسعه و نسخه روزآمدسازی شده تحول قضائی اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۴۰ درصد از تکالیف سند تحول قضائی مربوط به فناوری‌های نوین و تحول و اصلاحات در دستگاه قضایی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوین موجب تحولات بسیاری در دستگاه قضائی شده است و یکی از کارکردهای فناوری دسترسی آسان مردم به خدمات قضائی است؛ در گذشته مراجعات حضوری بود بعد از آن دفاتر خدمات الکترونیک قضائی راه‌اندازی شد و اکنون محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضائی برای مردم برداشته شده است و در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان بهره‌گیری خدمات الکترونیک قضائی خود به صورت برخط و غیرحضوری فراهم است.

کاظمی‌فرد خاطرنشان کرد: اکنون روزانه ۳میلیون ورود به سامانه‌های قضائی صورت می‌گیرد و حال تصور کنید این فرایندها اگر به صورت حضوری بود چه حجم از مراجعات را دربرمی‌گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره ارائه خدمات به اتباع بیگانه گفت: اکنون اتباع خارجی با همکاری وزارت کشور امکان بهره‌مندی از خدمات قضائی را دارند و در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع از خدمات قضایی بهره‌مند شدند.

وی گفت: در برخی از نقاط محروم  هیچ خدمات قضائی وجود نداشت. حرکتی را شروع کردیم و حرکت خدمات جهادی را با کمک دفاتر خدمات شروع کردیم و ۱۷۰۰ نقطه خدمت‌رسانی شد و به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود. مانند ملاقات خانواده زندانی با زندانی و ... که در این حرکت جهادی انجام می‌شود.   

وی افزود: دادرسی الکترونیکی به مرحله خوبی رسیده است و ۸۰ درصد زندانیان به‌صورت الکترونیکی دادرسی انجام می‌شود و سال گذشته ۸۰ درصد بود و الان ۳ درصد هم  افزایش یافته است یعنی ۸۳ درصد شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه هوشمندسازی نظارت‌ها در حال انجام است، گفت:  مراجعان حرفه‌ای و مجرمان خطرناک و متواری و شاهدان حرفه‌ای و کارچاق‌کن را داشتیم که در این زمینه بانک سامانه اطلاعات موثر اشخاص را داریم و به‌صورت اتوماتیک به رورزسانی می‌شود.  شاهد حرفه‌ای در سند تحول قضائی به ما واگذار شد و اثرات خوبی داشته است.  

وی ادامه داد: سامانه استعلامات هوشمند مالی در بحث شناسایی اموال را داشتیم که امسال توقیف اموال هم اضافه شد.

کاظمی‌فر ادامه داد: الان در ظرف چند   دقیقه  و  با یک دکمه قاضی، اموال را توقیف می‌کند. ۱۲۰۰ پرونده از این مسیر، شناسایی اموال‌شان شکل گرفته است.‌ 

نظر شما