شناسهٔ خبر: 67330780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قاضی‌زاده‌هاشمی: نباید قومیتی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنیم

تهران- ایرنا- «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید قومیتی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنیم؛ نوع نگاه باید تغییر کند و باید ایران را به قدرت جهانی اقتصاد تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه من توسط جنبش دانشجویی به عرصه سیاسی و مدیریتی کشور معرفی شدم، تصریح کرد: از دو قطبی‌های گسترده ای که طی سال ها اتفاق افتاد، دچار آفت شده ایم زیرا فاصله طبقاتی افزایش یافت و حسن اعتماد و تفاهم ها را از بین برد.

وی با بیان اینکه اعتماد آحاد جامعه نسبت به هم کم شده است، اظهار کرد: در چنین وضعیتی بازسازی سرمایه اجتماعی اصلی ترین وظیفه دولت است. برای بازسازی سرمایه اجتماعی باید چهره های کاریزماتیک داشته باشیم حاج قاسم در گسل های اجتماعی حضور یافت و نقش میانجی‌گری با چهره کاریزماتیک داشت. شهید رئیسی در طول دوره چهارساله ریل گذاری را انجام می داد و هم نقش میانجی گری اجتماعی را ایفا می کرد.

وی با شااره به شعار محوری خود «دولت مردم؛ دولت خانواده» اضافه کرد: موضوع دولت مردم و دولت خانواده برگرداندن قدرت به مردم است.

شهید رئیسی در هر تصمیم‌گیری سمت مردم می‌ایستاد

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: شهید رئیسی یک معیار بود، به فرض اینکه دولت توسط مردم به ما داده شود نباید دولت شهید رئیسی را به عنوان معیار کنار گذاشت. همان طور که دولت شهید رجایی را نباید کنار گذاشت. به هر حال کسانی که به ایشان نزدیک بودند را نیز نباید کنار گذاشت و اعتمادی که ایشان به اطرافیان داشتند را باید حفظ کرد.

اکنون کشور نیاز به عناصری دارد که موانع و منابع انقلاب اسلامی را بشناسند و برای حل مسائل آماده فداکاری باشند. فداکاری یعنی سمت مردم ایستان و شهید رئیسی در هر تصمیم گیری سمت مردم می‌ایستاد

وی تصریح کرد: اکنون کشور نیاز به عناصری دارد که موانع و منابع انقلاب اسلامی را بشناسند و برای حل مسائل آماده فداکاری باشند. فداکاری یعنی سمت مردم ایستان و شهید رئیسی در هر تصمیم گیری سمت مردم می‌ایستاد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مردمی سازی یعنی اینکه دولت جایی باشد که مردم نیستند؛ افزود: هر شهرستان مزیت ویژه دارد؛ یکی در کشاورزی و زیره دیگری در کشمش و زعفران؛ امام خمینی(ره) گفتند باید امور مردم توسط خود مردم اداره شود. کلیدی که راهگشای همه مسائل ماست؛ مردم هستند. این حرف‌ها فضایی نیست و سند و پشتوانه دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: شهید رئیسی در بند هیچ رابطه سیاسی نبود. فداکاری در منش و روش رئیسی بود و همیشه در قضاوت سمت مردم بود و می گفت برای تامین منابع باید دقت کنیم.

لزوم بهره‌مندی از تکنولوژی بومی

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر لزوم بهره مندی از تکنولوژی بومی گفت: تکنولوژی گلخانه‌ای مانند هلند که با مشکل زمین مواجه است و مشکل آب ندارد با کشور ما که مشکل زمین ندارد و دغدغه آب دارد، متفاوت است. اگر نصف هزینه‌ای آب شیرین کن برای هدر رفت در آبخیزداری سرمایه گذاری شود مشکل آب کشور حل می شود و با همین بارندگی برای ما کافی است. ما دو دشت خوزستان و سواحل مکران را داریم که می‌تواند مشکل کشور را حل کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: نباید قومیتی و منطقه ای به مسائل نگاه کنیم و نوع نگاه باید تغییر کند و ایران را تبدیل به قدرت اقتصاد جهانی کند. پول نداریم سرمایه گذاری کنیم طرح ایران ۷۰۰ میلیون نفری را اجرا می کنیم.

وی افزود: دومیلیون بشکه نفت خام صادر می کنیم. فرآورده های حوزه انرژی ما را کشورهای همسایه می برند. اکنون از همه ظرفیت‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها استفاده نمی‌شود چون شرکت نفت خوراک به آنها نمی دهد.

در دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری از ۱۳ به ۷ رسید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مساله بیکاری در کشور را  قابل حل دانست و در این باره اظهار داشت: حل مشکل بیکاری با اصلاح فرآیندها ممکن است و در دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری از عدد ۱۳ به ۷ رسیده است و این ر حالی بود که تحریم ها بیشتر شد ولی نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد. ما باید در حد کفاف همه خانواده های ایرانی را تامین کنیم و عدد کفاف برای خانواده ۳ نفره میانگین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و ممکن است این محاسبات در سال آینده تغییر کند. برخی دوستان حرف هایی می زنند که کاملا با میدان بیگانه هستند.  

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در طی ۲۵ یا ۳۰ سال گذشته ۲۵۰ دلار مداخله در بازار برای سرکوب دلار داشتیم. سالانه ۸۰ میلیارد دلار مصرف ارزی داریم.

با چند نرخی بودن ارز مخالف هستیم و رانت رفاقتی را نمی ‌پذیریم. باید یک قیمت ارز وجود داشته باشد و دولت حمایت های خود را از مردم و اقشار محروم داشته باشد

با چند نرخی بودن ارز مخالف هستیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  اظهار داشت: با چند نرخی بودن ارز مخالف هستیم و رانت رفاقتی را نمی ‌پذیریم. باید یک قیمت ارز وجود داشته باشد و دولت حمایت های خود را از مردم و اقشار محروم داشته باشد همچنین باید از قاچاق و خروج ارز جلوگیری شود.  نهایتا یک قیمت ارز باید وجود داشته باشد و دولت حمایت خود را انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی افزود: تورمی که باعث شد این وضعیت ایجاد شود؛ آقایان ریشه آن را نمی‌گویند و تورم ۵۰ درصدی تحویل گرفتیم و امروز بعد از سه سال ارز نداشتیم و خودشان می گفتند این دولت تا دو ماه حقوق ندارد بدهد و اینها را کتمان می کنند. شما اگر عرضه داشتید کرونا در دوره شما بود و دو هفته زودتر واکسن وارد می کردید من جزو ستاد کرونا بودم و نمی توانستند این کار را انجام دهند. نخست وزیر چین به ایران آمده بود و با او برخورد توهین آمیز کرده بودند. روس‌ها می گفتند رابطه شما تا با غربی ها خوب می شود به ما پشت می کنید و قابل اعتماد نیستید. بررسی کنید ما مدت زیادی سفیر در چین نداشتیم و حاضر به گفت و گو با شما نبودند. روزی ۷۰۰ نفر از مردم ما کف خیابان فوت کردند و می خواستید عرضه داشته باشید و جلوی ان را بگیرید و تاریخ را وارونه می کنند.

اختصاص بیشترین بودجه به آموزش و پرورش

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره آموزش و پرورش گفت: بیشترین بودجه را باید به آموزش و پرورش اختصاص دهیم و سهم آن را به ۳۰ درصد می رسانیم.

وی تصریح کرد: من مدیون معلمانی هستم که من را به اینجا رساندند. در این ۲۳ سالی که درس خواندم، نصف آن اضافه یا تحصیلات آن کلا غیرمرتب بود. باید این نظام را تغییر دهیم و بین رشد فیزیولوژیک انسان و دوره تحصیل او یک همگون سازی ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در دولت مردم، هرم افراطی تمرکزگرایی قدرت که از دوران قاجار و پهلوی کشور بر اساس طوایف اداره می‌شد، تغییر می‌دهیم. از زمان رژیم پهلوی و باز شدن پول نفت تمامی امکانات در چند استان مرکزی متمرکز شد و حاشیه ها محروم شدند که باید ساختار را معکوس کنیم. باید برای هر شهرستان‌ها نقش قائل شویم.

شهید رئیسی جزو هیچ طایفه سیاسی نبود

اینکه افراد در کدام دولت بودند برای شهید رئیسی مهم نبود بلکه بر شایستگی تاکید داشت و معیار و ملاک او استفاده از تخصص و اعتقاد به انقلاب بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از جمله روحیات شهید رئیسی جمع کردن بیشترین افراد متخصص بود، گفت: شهید رئیسی جزو هیچ طایفه سیاسی نبود و برعکس کسانی که از ایشان انتقاد می‌کردند تا دربان درب هر اداره را عوض می کردند؛ اینکه افراد در کدام دولت بودند برای شهید رئیسی مهم نبود بلکه بر شایستگی تاکید داشت و معیار و ملاک او استفاده از تخصص و اعتقاد به انقلاب بود.

تغییرات فله‌ای مدیران هنر نیست

قاضی زاده هاشمی در باره انتخاب اعضای دولت خود گفت: در بنیاد شهید سامانه‌ای ایجاد کردیم تا کسانی که توانایی مدیریتی دارند را ارزیابی کنیم. وقتی می گوییم دولت مردم کسانی می توانند جامعه هدف وزارتخانه ها او را قبول داشته باشند. علاوه بر این باید شرایطی داشته باشد که شامل تجربه مدیریتی است. اینکه بین افراد چه کسی برای مدیریت کلان انتخاب می شود باید دید کسی که بیشترین ارتباط و شناخت را با جامعه هدف خود داشته باشد. الان نمی‌توانم هیچکدام از اعضای هیات دولت را انتخاب کنم.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات فله‌ای مدیران هنر نیست، افزود: باید جایی دست به تغییر زد که ببینیم که مدیر ناکارآمد است و اجماع افراد زیر مجموعه برای تغییر مدیر وجود داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره کسری بودجه گفت: باید برای درآمد و هزینه مدیریت داشته باشیم. طی دهه نود سفره مردم ۳۰ درصد کوچک شد و نباید بیشتر از این سفره مردم کوچک شود. باید پایه درآمدی مردم افزایش یابد و این مسئله در بنیاد شهید اجرایی شد.

قاضی زاده هاشمی افزود: ما با اجماع جبهه انقلاب همراه هستیم اما نه الزاما اجماع باعث پیروزی است و نه اینکه تکثر منجر به باخت است و در صورت اجماع همه باید دوستان تمکین کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار شهید رئیسی بودیم و نباید به کسی بی ادبی کنیم و ادب لزوم بچه مسلمان بودن است. بنده خودم را اصلح می دانم و باید کسی که در این جایگاه قرار می گیرد در تراز ریاست جمهوری باشد و نگاه راهبردی داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: اگر بار به روی دوش ما گذاشته شود با قدرت عمل می کنیم و اگر بر دوش ما نگذاشتند خیالمان راحت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی مقلد و تابع رهبری و خاکسار مردم بود. ما هم همین حرف را می زنیم. این مسئله موضوع اصلی انتخابات است.

لزوم ایجاد درآمدهای ارزی فوق‌العاده برای جلوگیری از فرار مغزها

وی درباره مهاجرت نخبگان و فرار مغزها گفت: امروز در حوزه مهاجرت، فرزندان ما به دلیل درآمدهای بیشتر به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند. راهکار آن نیز شرکت های دانش بنیان است که ‌ طی سه سال اخیر درآمدهای شرکت های دانش بنیان به چهار میلیارد دلار رسیده است. درآمدهای ارزی فوق العاده باید ایجاد کنیم تا آنها در ایران بمانند.

قاضی زاده هاشمی درباره نقش دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه موتور محرک توسعه و مکتب ساز است. محصول دانشگاه مدیر، داوری ‌و علم است که دولت باید این محصولات را بخرد یا تسهیلگری کند که این محصولات فروخته شود.

نظر شما